Firma OKAM zaprezentowała plan osiedla, które ma powstać na terenach po byłej Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu.
- W 2018 roku jako miasto rozpoczęliśmy proces przygotowania masterplanu dla całego terenu po zakładach FSO Żerań, ale de facto też po obiektach znajdujących się od ronda Starzyńskiego do trasy S8. Postawiliśmy sobie ambitny plan, żeby ten obszar stał się lepszym miastem, które będzie miało charakter lokalny, które będzie tworzyło nową tkankę społeczną - powiedział wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski. - To miejsce ma się zmieniać dokładnie w tym kierunku. Miejsca, które zachowa swoją tożsamość i elementy, które będą mówiły o tym, co tu się działo przez kilkadziesiąt lat po wojnie.
Budowa osiedla przyszłości. Realizacja projektu rozłożona na 25 lat
W 2021 roku 62 hektary pofabrycznych terenów FSO przeszło w ręce firmy OKAM. Deweloper wraz z pracowniami WXCA oraz SAWAWA, planuje stworzyć na nich osiedle przyszłości. Na samym początku miało ono powstawać w ramach odrębnych działek. Później zmieniono koncepcję. Jak wyjaśnia cytowana przez TVN 24 Marta Sękulska-Wrońska, architektka z pracowni WXCA, dzięki temu, że teren wykupiła jedna firma, zdecydowano się stworzyć pewnego rodzaju spójny organizm. - Możemy retencjonować wodę ze wszystkich kwartałów w jednym centralnym parku. Możemy myśleć o tym, żeby budynki wymieniały się energią. Te wszystkie wartości wpisaliśmy w masterplan - stwierdziła projektantka.
Jak wynika z planów dewelopera, powierzchnia użytkowa osiedla wyniesie ok. 700 tys. metrów kwadratowych, z czego 440 tysięcy będzie stanowiło część mieszkalną. W ramach inwestycji powstanie 12 tys. mieszkań, w których docelowo zamieszka od 17 do 19 tys. osób. Oczywiście nie zabraknie terenów rekreacyjnych, w tym skateparku czy też ścieżek rowerowych. Co więcej, 20 z 62 hektarów przeznaczono na tereny zielone, z czego połowę tej powierzchni zajmie ulokowany w centrum inwestycji park.
Nie zapomniano także o ekologii. Zastosowane zostaną panele fotowoltaiczne, kolektory słoneczne, pompy ciepła itd. Co więcej, ruch samochodów wewnątrz osiedla będzie wyłączony, jednak mieszkańcy będą mieli do swojej dyspozycji pojazdy elektryczne, czy też rowery. Oczywiście deweloper przewidział parkingi wokół osiedla, zarówno naziemne, jak i podziemne.
Pierwszy etap budowy będzie dotyczyć 11-hektarowego fragmentu, na którym powstaną budynki mieszkalne z powierzchniami handlowo-usługowymi, szkoła dla 650 uczniów, a także fragment wspomnianego wcześniej parku. Budowa ruszy w pierwszym kwartale 2025 roku, a realizację projektu rozłożono na 25 lat.
Co z historycznymi budynkami FSO? W planach muzeum motoryzacji
Już od jakiegoś czasu z żerańskiej fabryki sukcesywnie znikały najbardziej ikoniczne jej elementy. Najpierw zdemontowano część napisu na bramie wjazdowej, następnie usunięto logo i datę. Czy jednak nowy właściciel zamierza kompletnie pogrzebać pamięć o chlubie PRL-u? Nic bardziej mylnego. Najstarsze budynki, które powstawały na samym początku istnienia FSO, tj. na przełomie lat 40. i 50., zostaną zachowane. Wszystko w porozumieniu z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, który 1 czerwca tego roku na wniosek stowarzyszenia Porozumienie Dla Pragi, wpisał do rejestru zabytków część obiektów żerańskiej fabryki.
Anna Watkowska, członkini zarządu OKAM City: - Zachowujemy całą halę kolebkową. To jest najstarszy budynek kompleksu FSO. Poza tym pozostawiamy trzy nawy budynku tłoczni, czyli około 30 procent całej tej olbrzymiej hali produkcyjnej. Chcemy stworzyć tam przestrzeń mieszaną: gastronomiczną, kulturalną. Marzymy też, aby wskrzesić na osiedlu muzeum motoryzacji. Mamy wiele pamiątek, które można w nim zaprezentować.
Na swoim miejscu zostanie także fragment budynku spawalni i brama główna, która zostanie przywrócona do swojego pierwotnego kształtu, a także budynek dyrekcji z charakterystyczną elewacją z ceramiki.
Podobne wiadomości