Auta segmentu premium są drogie – najtańsze kosztują ok. 100 tys. zł, a najdroższe – nawet milion i więcej. Jednak cena w tym segmencie nie gra decydującej roli. Bogaci klienci, decydując się na luksusowe auto, kierują się przede wszystkim prestiżem marki, bezpieczeństwem oraz... modą.
Są bowiem miejsca w Polsce, gdzie o kupnie samochodu danej marki decyduje... sąsiad. Tak jest np. w podwarszawskim Konstancinie – jeszcze niedawno królowały tam Jaguary, a teraz naprawdę bogaci mieszkańcy jeżdżą Bentleyami.
Sprzedaż aut premium rośnie w Polsce szybciej niż całkowita sprzedaż nowych samochodów – luksusowych o ok. 20-30 proc., a wszystkich – o ok. 17 proc.
Jak marka jest liderem segmentu premium? Można powiedzieć, że jest dwóch liderów: BMW i Mercedes. Obie firmy idą łeb w łeb (a raczej zderzak w zderzak). W 2016 r. obie sprzedały po ponad 12 tys. aut – BMW 12 497, a Mercedes – 12 013 szt.
W ciągu 3 kwartałów 2017 r. BMW sprzedało 10 832 auta premium, a Mercedes – 10 403 szt. Najpopularniejszym modelem premium BMW jest seria 5, a w Mercedesie – GLC.
Top 10. Sprzedaż aut premium za 3 kwartały 2017 r.
Miejsce.Marka | Sprzedaż (szt.) | Zmiana 1016/2017 w proc. |
1. BMW | 10 832 | 23,03 |
2. Mercedes | 10 403 | 31,55 |
3. Audi | 9285 | 22,64 |
4. Volvo | 6902 | 23,86 |
5. Lexus | 2802 | 2,37 |
6. Porsche | 1015 | 23,78 |
7. Land Rover | 893 | 22,50 |
8. Alfa Romeo | 844 | 70,16 |
9. Infiniti | 601 | 54,90 |
10. Jaguar | 413 | -2,36 |
Druga dziesiątka sprzedaży luksusowych aut nie wygląda już imponująco – sprzedaż poszczególnych marek nie przekracza 100 egz.
W ciągu 3 kwartałów 2017 r. na Maserati zdecydowało się 88 klientów. Elektryczną Teslę kupiło 46 osób, Bentleya wybrało 21 klientów, tyle samo zdecydowało się na Ferrari. Poza tym sprzedano: 7 Rolls-Royce'ów, 5 Astonów Martinów, 3 Lamborghini, 2 Cadillaki, 2 McLareny i 1 Lotusa.
Dane za: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. W galerii najpopularniejsze modele z segmentu premium.