Organizacja Euro NCAP opublikowała długo oczekiwane oceny testów bezpieczeństwa samochodów dostawczych. Testujący zweryfikowali obecność w pojazdach zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Ocenie poddano 18 pojazdów, ale żaden z nich nie zdołał uzyskać oceny "Platynowa".
W 2021 r. Euro NCAP wprowadziła ocenę bezpieczeństwa samochodów dostawczych. W ten sposób z jednej strony starano się poprawić informacje dotyczące bezpieczeństwa, które docierały do menadżerów flot, a z drugiej zwiększyć poczucie bezpieczeństwa samych kierowców pojazdów dostawczych oraz innych użytkowników dróg.
Kiedy rok później Euro NCAP ponownie zbadało auta dostawcze, zauważono istotną poprawę skuteczności. W 2023 r. organizacja zrobiła kolejny krok i zaostrzyła kryteria ocen. Z tymi zmierzyło się 18 pojazdów dostawczych, które przetestowano już w nowych warunkach.
Na czele i na końcu stawki bez zmian
Jak podkreśla organizacja, Fiat Ducato, ubiegłoroczny zdobywca Platyny, w tym roku również uplasował się na czele stawki, ale zgodnie z ostrzejszym tegorocznym protokołem już jako zdobywca Złota. Swoją pozycję zachował również Nissan Interstar i ze względu na brak systemów unikania kolizji wciąż oceniany jest jako niezalecany.
Zgodnie z planami Euro NCAP do 2026 r. auta dostawcze mają mieć takie same zaawansowane systemy wspomagania kierowcy ADAS (Advance Driver Assistance Systems) jak samochody osobowe. Co więcej, zmieni się także ocena furgonetek — ta będzie uwzględniała wyłącznie standardowe wyposażenie na wszystkich rynkach europejskich. Na tym nie koniec, bo Euro NCAP wkrótce rozszerzy rozwiązania bezpieczeństwa na rynku flotowym i wprowadzi system oceny dla pojazdów ciężarowych.
Podobna wypadkowość, ale groźniejsze skutki
Spośród całej stawki aut dostawczych, które zostały przetestowane w 2023 r., ocenę Złotą oprócz Fiata Ducato uzyskał również Ford Transit. Mercedes Vito spadł oczko niżej i zamiast Złotej, jak w ubiegłym roku, dostał ocenę Srebrną. Taką samą uzyskały również Mercedes Sprinter, Volkswagen Transporter, Renault Trafic, Nissan Primastar oraz Volkswagen Crafter. Ocenę Brązową zdobyły Citroën Jumpy, Citroën Jumper, Iveco Daily, Opel Vivaro, Opel Movano, Peugeot Expert, Peugeot Boxer, Renault Master i Toyota PROACE.
O tym, że testy zderzeniowe aut dostawczych są równie ważne, jak w przypadku aut osobowych, może świadczyć fakt, że chociaż te pierwsze nie mają wyższego wskaźnika wypadkowości w porównaniu z innymi pojazdami, to skutki tych wypadków są poważniejsze. Dotyczy to zarówno innego pojazdu uczestniczącego w zdarzeniu, jak i niechronionych użytkowników dróg.
Jak zauważyła organizacja Euro NCAP systemy ADAS mogą skutecznie pomagać w zapobieganiu lub łagodzeniu zdarzeń z udziałem aut dostawczych. Problem w tym, że wiele tych pojazdów często nie ma na pokładzie najnowszych rozwiązań. Dlatego też nowe kryteria oceny furgonów kładą większy nacisk na zapewnienie bezpieczeństwa niechronionym uczestnikom ruchu drogowego, w tym pieszy i rowerzystom. Ponadto wprowadzono nowy scenariusz zderzenia samochodu dostawczego z autem osobowym.
Nissan Interstar
- Ocena: niezalecany
- Wynik ogólny: 18 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochod: niedostępne
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 6,3/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: niedostępne
Citroën Jumper
- Ocena: Brąz
- Wynik ogólny: 20 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 15,0/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 3,5/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: niedostępne
Opel Movano
- Ocena: Brąz
- Wynik ogólny: 22 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 16,0/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 3,5/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 0,0/15 punktów
Peugeot Boxer
- Ocena: Brąz
- Wynik ogólny: 22 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 16,0/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 3,5/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 0,0/15 punktów
Toyota PROACE
- Ocena: Brąz
- Wynik ogólny: 23 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 13,7/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 0,4/10 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 6,6/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 0,0/15 punktów
Citroën Jumpy
- Ocena: Brąz
- Wynik ogólny: 24 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 13,7/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 1,3/10 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 6,6/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 0,0/15 punktów
Renault Master
- Ocena: Brąz
- Wynik ogólny: 25 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 7,0/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 6,3/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 10,0/15 punktów
Opel Vivaro
- Ocena: Brąz
- Wynik ogólny: 30 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 12,7/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 1,3/10 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 14,1/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 0,0/15 punktów
Peugeot Expert
- Ocena: Brąz
- Wynik ogólny: 31 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 13,7/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 1,3/10 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 14,1/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 0,0/15 punktów
Iveco Daily
- Ocena: Brąz
- Wynik ogólny: 35 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 8,8/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 10,0/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 6,3/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 10,0/15 punktów
Nissan Primastar
- Ocena: Srebro
- Wynik ogólny: 40 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 10,3/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 12,3/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: niedostępne
Renault Trafic
- Ocena: Srebro
- Wynik ogólny: 40 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 10,3/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 12,3/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 15,0/15 punktów
Volkswagen Crafter
- Ocena: Srebro
- Wynik ogólny: 40 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 9,5/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 16,3/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 5,3/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 10,0/15 punktów
Volkswagen Transporter
- Ocena: Srebro
- Wynik ogólny: 43 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 10,4/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 1,8/10 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: 3,8/10 punktów
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 16,3/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 11,0/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 0,0/15 punktów
Mercedes-Benz Vito
- Ocena: Srebro
- Wynik ogólny: 48 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 16,9/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 3,8/10 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: 4,0/10 punktów
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 6,3/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 15,0/15 punktów
Mercedes-Benz Sprinter
- Ocena: Srebro
- Wynik ogólny: 52 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 11,8/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 3,4/10 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: 4,4/10 punktów
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 15,0/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 15,0/15 punktów
Ford Transit
- Ocena: Złoto
- Wynik ogólny: 60 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 23,6/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 4,8/10 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: 4,5/10 punktów
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 15,0/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 10,0/15 punktów
Fiat Ducato
- Ocena: Złoto
- Wynik ogólny: 63 proc.
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 15,5/30 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 3,0/10 punktów
- Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: 5,0/10 punktów
- Systemy wykrywania pasa ruchu: 13,8/20 punktów
- Systemy wspomagania prędkości: 11,3/15 punktów
- Monitorowanie stanu pasażerów: 15,0/15 punktów