Kierowca busa. Tachograf będzie obowiązkowy?

5 lat, 7 miesięcy temu - 11 kwietnia 2019, Motofakty
Kierowca busa. Tachograf będzie obowiązkowy?
Wszystko wskazuje na to, że kierowcy busów będą traktowani jak zawodowcy. To oznacza m.in. konieczność wyposażenia auta w tachograf.

Zmiana ma dotknąć kierowców jeżdżących zawodowo busami powyżej 2,4 tony w transporcie międzynarodowym. Szacuje się, że takich pojazdów może być ponad 100 tys.

Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem w Polsce ta sama osoba poruszająca się ciężarówką jest dotknięta przepisami wymuszającymi odpoczynek, ale jeżdżąc busem nie ma ograniczeń co do czasu pracy. Jeśli Parlament Europejski przyjmie przepisy, kierowcy busów będą wyposażeni w tachografy i karty imienne. Urządzenie zarejestruje m.in. czas pracy i pokonany dystans. Obecnie jest to wymóg wśród kierowców jeżdżących pojazdami o masie dopuszczalnej przekraczającej 12 ton.

- Zaskakuje fakt, że przegłosowane na posiedzeniu Parlamentu Europejskiego zmiany zostały tak wkomponowane w szereg innych poprawek do dyrektywy, że wydają się być ledwo zauważalne. Dodatkowo siła ciężkości ostatnich wydarzeń w Brukseli – niekorzystnych dla polskich przewoźników – skupia się na delegowaniu, kabotażu i czasie pracy kierowców zawodowych – zupełnie pomijając informacje, że europarlamentarzyści wykonali kolejny krok w kierunku legalizacji tachografów cyfrowych w busach. To będzie prawdziwe wyzwanie dla przewoźników transportu lekkiego. Kontrowersyjny niegdyś pomysł właśnie został przegłosowany – mówi Łukasz Włoch, główny ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

- Kierowcy busów, z racji dotychczasowego prawodawstwa, nie mieli obowiązku ich stosowania, co prowadziło w naturalny sposób do plagi osób przemęczonych, pracujących za kółkiem, które jeżdżą nawet po kilka tygodni w trasie. Na tę kwestię zwracają szczególną uwagę Niemcy, których kraj jest popularnym celem podróży polskich przewoźników. Problem jest poważny, bo może chodzić nawet o 100 tysięcy pojazdów. Pojawia się tutaj przede wszystkim sprawa bezpieczeństwa na drodze, ale ma także wymiar socjalny, tj. kadrowy i płacowy, ponieważ brak rejestratora znacząco utrudnia obliczanie stawek godzinowych oraz rozliczanie czasu odpoczynku – ocenia ekspert.

Na ostateczny kształt zapisów będą miały wpływ Komisja Europejska oraz Rada UE.

Support Ukraine