Tym razem przyjrzymy się Trabantowi bez nacisku na dokładne daty i parametry techniczne.
Trabant - krótki rys historyczny
Pierwszy Trabant powstał dokładnie 61 lat temu - 7 listopada 1957 roku. Był rozwinięciem modelu AWZ P70. Podobnie jak on, zbudowany był z duroplastu i napędzał go dwusuwowy silnik benzynowy. W pierwszych Trabantach (oznaczonych jako P-50) montowano dwucylindrowe silniki o pojemności 0,5 l (18 lub 20 KM mocy). Moc trafiała na przód, a ręczna, niezsynchronizowana skrzynia miała 4 biegi. Do sedana w 1960 r. dołączyło kombi.
Kolejne wcielenie modelu to P-600 z większym (0,6 l) i mocniejszym silnikiem (23 KM), który debiutował w 1963 r. Już rok później zaprezentowano Trabanta P-601 z nowym nadwoziem, wciąż wykonanym z duroplastu. Auto było na bieżąco modernizowane, doczekało się kilku nowości i większej mocy.
Ostatnim rozdziałem w historii Trabanta była odmiana 1.1 z 1989 r., gdzie wykorzystano silnik Volkswagena o pojemności 1043 cm3 i mocy 39,5 KM. VW wykorzystywał ten motor w Polo. Starano się Trabanta jak najbardziej unowocześnić, ale 1.1 to krótkie pożegnanie kultowego modelu. Nie wytrzymał konkurencji z zachodnioniemieckimi autami i 30 kwietnia 1991 r. z fabryki w Zwickau wyjechał ostatni Trabant.
Ile powstało Trabantów?
3 096 099 sztuk - dokładnie tyle Trabantów opuściło niemiecką fabrykę w Zwickau. Powstało 131 450 sztuk P50, 106 628 P60, 2 818 547 P601 i tylko 39 474 Trabantów 1.1 z silnikiem Volkswagena. Dzięki Trabantowi Niemcy Wschodnie były najbardziej zmotoryzowanym krajem po naszej stronie żelaznej kurtyny. W 1989 r. na jedno auto przypadały 4 osoby.
W momencie zjednoczenia Niemiec po drogach jeździło ok. 2 milionów Trabantów. Ich liczba zaczęła szybko spadać i w 2000 r. niemieckie statystyki mówiły o tylko 169 tysiącach zarejestrowanych Trabantach.
Ile pozostało ich dzisiaj? Najnowsze dane z Niemiec pochodzą z 1 stycznia 2017 i mówią o 34 449 zarejestrowanych Trabantach. Co ciekawe, liczba zarejestrowanych aut lekko wzrosła w ostatnich latach, bo w 2014 r. za naszą zachodnią granicą jeździło tylko 32 311 Trabantów.
Najwięcej Trabantów trafiło oczywiście na drogi NRD. Był też ważnym modelem w innych krajach bloku wschodniego - Polsce, Czechach, Słowacji, Bułgarii czy Węgrzech. Część trafiła na Zachód. Niektóre dotarły nawet do USA, Australii, Egiptu czy Namibii, dawnej niemieckiej kolonii.
Trabant - samochód o niejednym imieniu
Trabant doczekał się wielu niezbyt przyjemnych przezwisk. Mało które auto może się pochwalić tak długą listą. Wybraliśmy kilka najciekawszych:
- Trampek
- Mydelniczka
- Ford Karton
- Zemsta Honeckera
- Opel Tektura
- Trabi
- Kartonowe Pudełko