Nowe obowiązkowe wyposażenie aut od 2022 roku!

13 listopada 2019 - DailyDriver

Nowe obowiązkowe wyposażenie aut od 2022 roku!

Od połowy 2022 roku wszystkie nowe samochody wprowadzane na rynek UE będą musiały być wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa takie jak m.in. adaptacyjny tempomat, system monitorowania zmęczenia i uwagi kierowcy. Ale to nie wszystkie

Dnia 8 listopada 2019 roku Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie w sprawie obowiązkowego wyposażenia aut jakie ma być elementem każdego samochodu homologowanego od połowy 2020 roku na rynek UE. Nowe przepisy mają teoretycznie zmniejszyć liczbę zabitych i ciężko rannych w wypadkach drogowych. Docelowo mają też zwiększyć konkurencyjność europejskich producentów samochodów na rynku światowym. Tak twierdzi Timo Harakka, minister zatrudnienia Finlandii, która sprawuje obecnie przewodnictwo w UE.

Obowiązkowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa

Zgodnie z nowymi przepisami od połowy 2022 roku we wszystkich pojazdach silnikowych (czyli w ciężarówkach, autobusach, samochodach dostawczych i sportowo-użytkowych) będą musiały funkcjonować takie elementy bezpieczeństwa, jak adaptacyjne tempomaty, instalacje pozwalające na montaż alkomatów blokujących zapłon, układy monitorujące senność i uwagę kierowcy, awaryjne sygnały stopu, systemy wykrywania obiektów przy cofaniu, rejestratory danych na temat zdarzeń czy systemy monitorowania ciśnienia w oponach.

Zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze będą musiały mieć dodatkowe zaawansowane elementy bezpieczeństwa, takie jak: system hamowania awaryjnego i asystent pasa ruchu. Będą musiały mieć też powiększone strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową, mogące złagodzić obrażenia podczas kolizji z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego np. pieszymi i rowerzystami.

Pojazdy ciężarowe i autobusy

Ciężarówki i autobusy nie tylko będą podlegać ogólnym wymogom i istniejącym systemom (np. systemowi ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i zaawansowanemu systemowi hamowania awaryjnego), lecz także będą musiały być projektowane i konstruowane w taki sposób, by znacznie zmniejszyć martwe pola wokół pojazdu. Trzeba je też będzie wyposażać w zaawansowane systemy wykrywania pieszych i rowerzystów znajdujących się w pobliżu. Co więcej, Komisja Europejska będzie mieć prawo aktualizować nowe specyfikacje w świetle rozwoju technologicznego, aby móc m.in przyjmować szczegółowe przepisy, dotyczących bezpieczeństwa pojazdów, napędzanych wodorem i pojazdów zautomatyzowanych.

Przyjęcie przez Radę rozporządzenia jest wynikiem porozumienia z Parlamentem Europejskim, które zostało zawarte w marcu br. Nowe przepisy zaczną obowiązywać 30 miesięcy po wejściu w życie. Data rozpoczęcia stosowania niektórych regulacji o bezpieczeństwie została dodatkowo odroczona, tak aby producenci samochodów mogli dostosować się do nowych wymogów.

 

 

Artykuły w tematach

a1A4akcja serwisowaakcyzaakcyza na samochódalfa romeoaudiAustriaauta elektryczneauta używaneautonomous carautostradaautostrada A4autostradybadanie technicznebezpieczeństwobikebikesbmwBMW M4BMW Z4Brexitbudowa drógcennikCenyceny occeny paliwCeny samochodówchevroletchinaChryslerciezarowkacitroenCofanie Licznikacustom carczas pracy kierowcydaciaDacia DusterDaimlerdakarDetroit Auto ShowDieseldiesel scandaldowód rejestracyjnydrag racedroga ekspresowaDroga S7drogiDrogi ekspresowedrogi w polsceegzamin na prawo jazdyegzamin prawo jazdyelectricEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord FiestaFord FocusFord MondeoFord MustangFORD SIERRAFord Transitformula 1formula1fotoradarfotoradaryFrankfurt Motor ShowfunnyGDDKiAGeelyGenesisGeneva Motor Showgermanygielda samochodowaHarley-Davidsonhistoria pojazduhondaHonda CivicHonda CR-VhydrogenhyundaiHyundai i30Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai VelosterImport SamochodówinfinitiITDJaguarjak ominąć korkijeepjobsKajetan KajetanowiczKen Blockkiakia sorentokierowcykontrola drogowakorkikradzież autaKrakowLA Auto ShowlamborghiniLand RoverLexusLotuslpgmandatMandat karnymandatyMazdamclarenmecedesMercedesMercedes SprintermitsubishimotorcyclemotorsportMotoryzacjamotosportNetherlandsNew York Auto Showniemcynietrzeźwi kierowcynissanNissan JukeNissan LeafNorwaynowy samochódodcinkowy pomiar prędkościodebranie prawa jazdyopelopel astraOpel CorsaOpel InsigniaOpel MokkapaliwaParis Motor ShowparkingparkowaniepeugeotPeugeot 2008Peugeot 208pickuppodatekPolandpolicjapolisa ocPolskaPope FrancisporschePoznań Motor Showprawa jazdyprawo jazdyprędkośćprzebieg autaprzekroczenie prędkościPRZEPISYPRZEPISY DROGOWEPRZEPISY RUCHU DROGOWEGOPrzetargPSApunkty karneRajdRajd BarumRajd DakarRAJDOWE SAMOCHODOWE MISTRZOSTWA POLSKIrallyrally carrecallrejestracja autarejestracja samochodurenaultRenault CapturRenault ClioRimacRobert KubicaRomaniaRSMPRuch drogowyrvsafetysamochód elektrycznysamochód używanysamochodysamochody elektryczneSAMOCHODY HYBRYDOWESAMOCHODY JAPOŃSKIEsamochody używaneSauberseatself-driving carSEMAskodaskoda fabiaSkoda KamiqSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda RapidSkoda SuperbSkoda VisionSprzedażsprzedaż autsprzedaż autasprzedaz nowych autsprzedaż samochodówSprzedaż samochodów w Polscespy shotsstacja paliwstatystykistawki akcyzystraż granicznaSubarusupercarsSUVsuzukiSwedenSzczecintablice rejestracyjnetachograftankowanietechnologyTerenoweteslaTokyo Motor ShowtoyotaToyota AurisTOYOTA AVENSISToyota AygoToyota CamryToyota CorollaToyota Rav4Toyota SupraToyota Yaristrucktuningtychyuberubezpieczenie ocukUkrainaUnited StatesUOKiKUSAutrata prawa jazdyvanVia CarpatiaVolkswagenVolkswagen GolfVolvoVolvo xc40vwVW GolfVW PassatVW PoloWarszawwarszawaWRCWrocławwypadekzakup autazakup samochoduzatrzymanie prawa jazdyzmiany dla kierowcówЄвробляхиаваріїаваріявикрадене автодорогиДТПперевірка на дорогахперевірки на дорогахподаткиполіціяПольщаприкордонникирозмитнення автоУкраїнаштрафи
Sprzedać auto