Plakietki ekologiczne w Europie. Przepisy, ceny, kary

22 lipca 2019 - Motofakty

Illustration

Planujesz wypad na zakupy do Berlina? Chcesz stanąć w okolicy Ku'damm? Jeśli nie będziesz mieć ekologicznej winietki, wtedy zakupy mogą stać się naprawdę kosztowne i to dosłownie.

W Europie zaczyna panować ekologiczna winietkomania. Coraz więcej państw wprowadza ograniczenia dla ruchu pojazdów w centrach miast. Najpoważniej odczuwają je kierowcy aut ciężarowych i autobusów, ale także posiadacze aut osobowych, zwłaszcza tych leciwych z silnikami diesla.

Wszyscy kierowcy przed wjazdem do specjalnie oznakowanych stref, muszą jednak jedno udowodnić, że mają do tego prawo. I dowód ten muszą obowiązkowo umieścić w łatwo widocznym miejscu na szybie pojazdu.

Niemcy

U naszego sąsiada utworzono najwięcej, bo aż 55 stref ekologicznych, przy czym większość z nich zlokalizowana jest w zachodniej części kraju. Strefy te działają w następujących miastach: Aachen, Augsburg, Balingen, Berlin, Bonn, Brema, Darmstadt, Dinslaken, Dusseldorf, Erfurt, Eschweiler, Frankfurt nad Menem, Freiburg Bryzgowijski, Hagen, Halle, Hanower, Heidelberg, Heidenheim, Heilbronn, HerrenbergIlsfeld, Karlsruhe, Kolonia, Krefeld, Langenfeld, Leipzig, Leonberg / Hemmingen i okolice, Ludwigsburg i okolice, Magdeburg, Mainz (Moguncja), Mannheim, Marburg, Mönchengladbach, Mühlacker, Monachium, Münster, Neu-Ulm, Neuss, Offenbach, Osnabrück, Overath, Pfinztal, Pforzheim, Remscheid, Reutlingen, Zagłębie Ruhry, Schramberg, Schwäbisch, Gmünd, Siegen, Stuttgart, Tübingen, Ulm, Urbach, Wendlingen, Wiesbaden, Wuppertal.

Plakietka dostępna jest w trzech różnych kolorach, w zależności od klasy emisji spalin Euro. Jest jednak bardzo prawdopodobne, że już wkrótce pojawią się dodatkowe winiety (oraz zakazy ruchu), w tym dla samochodów z silnikiem diesla.

Zasady dotyczące oznaczeń i wjazdu do poszczególnych stref ustalają władze lokalne. Zazwyczaj (tak jest np. w Berlinie), wpuszczane są wyłącznie samochody z zieloną plakietką i numerem 4. Oznacza to, że możliwy jest wjazd dla samochodów z silnikami benzynowymi, które zostały wyprodukowane nie dawniej niż w 1993 roku, a w przypadku jednostek wysokoprężnych – w 2006 roku.

Za wjazd do strefy ekologicznej bez ważnej plakietki ekologicznej może być nałożona kara w wysokości 80 euro oraz opłata administracyjna 25 euro.

W Niemczech za winietę zapłacimy około 5-6 euro (w zależności od miejsca jej wystawienia). Nabyć ją można na stacjach diagnostycznych, warsztatach samochodowych, wydziałach komunikacji. W Polsce w placówkach PZM jej cena wynosi 89,50 zł. A czas oczekiwania – do 10 dni roboczych.

Naklejkę możemy kupić na podstawie dowodu rejestracyjnego wraz z ważnym badaniem technicznym. Więcej informacji można uzyskać na stronie: https://www.umwelt-plakette.de/pl.html

Francja

Już 1 września 2015 roku na terenie Paryża wprowadzono pierwszą francuską strefę ekologiczną ZCR (Zones à Circulation Restreinte – Strefy ograniczonego ruchu). Na początku jedynie autobusy i samochody ciężarowe zarejestrowane przed 1 października 2001 r. nie miały do niej wjazdu. Od 1 lipca 2016 r. do paryskiej strefy ekologicznej nie mogą wjeżdżać samochody osobowe i pojazdy użytkowe zarejestrowane przed 1 stycznia 1997 r., ponieważ takie pojazdy nie otrzymają winiety Crit‘Air ze względu na datę ich rejestracji. Od 1 lipca 2017 r. wprowadzono także dla Paryża rozporządzenie, które trwale zabrania wjazdu do Strefy Ekologicznej z winietą Crit'Air nr 5.

W Paryżu samochód osobowy z silnikiem diesla musi spełniać co najmniej normę Euro 3, a ciężarówki i autobusy minimum Euro 4. To zaś oznacza zakaz wjazdu dla aut wyprodukowanych przed 2001 rokiem. W przypadku pojazdów z silnikami benzynowymi, dopuszczalne są samochody wyprodukowane po 1997 roku (spełniające normę Euro 2 lub wyższą).
Winieta Cri'Air jest dostępna w 6 kategoriach, warto jednak wiedzieć, że do strefy ekologicznej nie mają wstępu pojazdy, które spełniają normę emisji Euro 1 lub starsze.

Obecnie we Francji funkcjonuje 28 stref ekologicznych należących do dwóch kategorii: ZCR i ZPA.
Strefy obowiązujące stale to ZCR (Zones à Circulation Restreinte – Strefy ograniczonego ruchu). Takie obowiązują w Paryżu, Grenoble, Lille, Strasburgu. Dodatkowo, w sytuacji złej sytuacji pogodowej, uruchomione mogą zostać dodatkowe, tymczasowe strefy ekologiczne uzależnione od warunków pogodowych ZPA (Zones de protection de l’air – Strefy ochrony powietrza) w Paryżu, Strasburgu, Lionie i Dolinie Arve.

Te strefy obowiązują tylko w przypadku występowania długotrwałego zanieczyszczenia powietrza. Oznacza to, że ograniczenia ruchu obowiązują tylko wtedy, jeśli określone granice emisji dla pyłów i tlenków azotu są przekroczone przez kilka dni. Ponadto w 2018 r. powstaną również nowe strefy ekologiczne, z których każda będzie obejmować cały departament i wejdzie w życie w zależności od poziomu zanieczyszczenia powietrza. Należą do nich w szczególności departamenty wokół odpowiednich miast powiatowych: Orleans, Chartres, La Roche-sur-Yon, Annecy, Chambery i wiele innych.
Najniższa kara, jaką możemy zapłacić za nieposiadanie aktualnej winiety wynosi od 68 do nawet 375 euro w zależności od wielkości i rodzaju pojazdu.

Zamówienia francuskiej winiety można dokonać na stronie: https://www.certificat-air.gouv.fr/fr/ Cena winiety ekologicznej dla pojazdów niezarejestrowanych we Francji to 4,80 euro. Pokrywa ona koszt produkcji i wysyłki. W placówkach Polskiego Związku Motorowego koszt wystawienia takiej winiety wynosi 45,50 zł, a okres oczekiwania do 30 dni.

Belgia

Z naszego punktu widzenia, jeszcze większe zamieszanie panuje w Belgii. Tam funkcjonują na szczęście tylko 3 strefy ekologiczne LEZ (Low Emission Zone), ale to jedyna dobra wiadomość. Przed wjazdem do każdej ze stref (obejmujących miasta: Antwerpia, Bruksela i Gandawa), należy dokonać obowiązkowej rejestracji pojazdu. Rejestracji należy – niestety – dokonać osobno dla każdej gminy/miasta, ponieważ w strefach niskiej emisji LEZ obowiązują różne regulacje, a rejestracja w jednej strefie nie jest przenoszona na inne. Wprawdzie istnienie strefy LEZ w Brukseli stało się faktem z pierwszym dniem stycznia tego roku. To jednak włodarze miasta zdecydowali, że rejestracja nie jest konieczna w okresie próbnym wynoszącym 9 miesięcy, a zatem w chwili obecnej nie jest jeszcze możliwa. Zacznie być obowiązkowa dopiero od 1.10.2018 r.

Każdy może wcześniej samodzielnie sprawdzić czy możemy wjechać do strefy LEZ i na jakich warunkach. Wystarczy wejść na stronę: www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez i wybrać opcje „check your vehicle” (sprawdź swój samochód). Informacje potrzebne do sprawdzenia samochodu znajdują się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu oraz certyfikacie. Należy poprawnie i starannie wypełnić wszystkie dane. Na koniec testu ukaże się wynik i w ten sposób kierowca będzie wiedział, czy jego pojazd może wjechać do LEZ czy nie.

Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym nie jest podana norma Euro i samochód nie jest zarejestrowany w belgijskiej bazie pojazdów, w celu określenia, czy dany pojazd może wjechać do LEZ stosuje się datę pierwszej rejestracji, która znajduje się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Jednorazowy koszt wydania plakietki rejestracji ekologicznej (ważnej przez kilka lat) dla pojazdu benzynowego lub z silnikiem Diesla spełniającego wymogi normy EURO 6 wynosi 19,90 euro.

Pojazdy, które nie spełniają wymogów dotyczących emisji, mogą wjeżdżać do LEZ do 8 razy w roku (dla danej tablicy rejestracyjnej). W tym celu należy wykupić specjalny jednodniowy karnet, który upoważnia do wjazdu do strefy LEZ na jeden cały dzień, niezależnie od rodzaju pojazdu.
Jednodniowy karnet LEZ kosztuje 35 euro i uprawnia do wjazdu do LEZ w konkretnym dniu, aż do 6 rano dnia następnego. W ramach dziennej opłaty można wjeżdżać do strefy płatnej, opuszczać ją i ponownie do niej wjeżdżać dowolną ilość razy w ciągu jednego dnia.

Od 2018 roku za pierwsze wykroczenie w strefie LEZ (brak uprawnień do wjazdu lub brak karnetu) możemy zapłacić od 150 euro za pierwsze wykroczenie, aż do 350 euro (przy trzecim wykroczeniu tego typu w ciągu 12 miesięcy).
Wprawdzie

Więcej informacji możemy uzyskać na stronie: https://www.lez-belgium.be/pl.html

Austria, Dania, kto następny?

W Austrii funkcjonuje już 6 stref ograniczonego ruchu dla aut. Na szczęście nie dotyczą one – jeszcze – samochodów osobowych. Podobnie jest w Danii, gdzie istnieją już 4 strefy. Niestety nie powinniśmy być optymistami. Należy się spodziewać, że mieszkańcy dużych miast narzekający na jakość powietrza i naciski ruchów ekologicznych, bardzo szybko spowodują lawinowy wręcz wzrost ograniczeń w poruszaniu się samochodów. I to głównie tych, z silnikami wysokoprężnymi. Także i w naszym kraju, włodarze miast chcieliby podobnych ograniczeń. Kwestią czasu jest, kiedy staną się one rzeczywistością.

Artykuły w tematach

akcja serwisowaakcyzaakcyza na samochódalfa romeoaudiAustriaauta elektryczneautonomous carautostradaautostrada A4autostradybadanie technicznebezpieczeństwobikebikesbmwBrexitbudowa drógcennikCenyceny occeny paliwCeny samochodówchevroletchinaciezarowkacitroenCofanie Licznikaczas pracy kierowcydaciaDacia DusterDaimlerdakarDetroit Auto ShowDieseldiesel scandaldowód rejestracyjnydrag racedroga ekspresowadrogiDrogi ekspresoweegzamin na prawo jazdyegzamin prawo jazdyelectricEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord FiestaFord FocusFord MondeoFord MustangFord Transitformula1fotoradaryfunnyGDDKiAGenesisGeneva Motor Showgermanygielda samochodowaHarley-Davidsonhistoria pojazduhondaHonda CivicHonda CR-VhydrogenhyundaiHyundai i30Hyundai KonaHyundai TucsonImport SamochodówinfinitiITDJaguarjeepjobsKajetan KajetanowiczKen Blockkiakierowcykontrola drogowakorkikradzież autaKrakowLA Auto ShowlamborghiniLand RoverLexusLotuslpgmandatMandat karnymandatyMazdamclarenMercedesMercedes SprintermitsubishimotorcyclemotorsportMotoryzacjamotosportNetherlandsNew York Auto Showniemcynietrzeźwi kierowcynissanNissan JukeNissan LeafNorwaynowy samochódodcinkowy pomiar prędkościodebranie prawa jazdyopelopel astraOpel CorsaOpel InsigniaOpel MokkapaliwaParis Motor ShowparkingparkowaniepeugeotPeugeot 2008Peugeot 208pickupPolandpolicjapolisa ocPolskaporschePoznań Motor Showprawa jazdyprawo jazdyprędkośćprzekroczenie prędkościPRZEPISYPRZEPISY RUCHU DROGOWEGOPSApunkty karneRajdRajd DakarRAJDOWE SAMOCHODOWE MISTRZOSTWA POLSKIrallyrally carrejestracja autarejestracja samochodurenaultRenault CapturRenault ClioRobert KubicaRomaniaRSMPRuch drogowyrvsafetysamochód elektrycznysamochód używanysamochodysamochody elektryczneSAMOCHODY JAPOŃSKIEsamochody używaneSauberseatself-driving carskodaskoda fabiaSkoda KamiqSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda RapidSkoda SuperbSkoda Visionsprzedaż autsprzedaż autasprzedaż samochodówspy shotsstacja paliwstatystykistawki akcyzystraż granicznaSubarusupercarsSUVsuzukiSwedenSzczecintablice rejestracyjnetachograftankowanietechnologyTerenoweteslaTokyo Motor ShowtoyotaToyota AurisToyota AygoToyota CorollaToyota SupraToyota Yaristrucktuningtychyuberubezpieczenie ocukUkrainaUnited StatesUSAutrata prawa jazdyvanVolkswagenVolvovwVW GolfVW PassatVW PoloWarszawwarszawaWRCWrocławwypadekzakup autazakup samochoduzatrzymanie prawa jazdyzmiany dla kierowcówаваріяДТПполіціяПольщаУкраїна
Sprzedać auto