Według policyjnych statystyk, kierowcy wieku 18-24 lata powodują znacznie więcej wypadków niż kierujący w pozostałych grupach wiekowych. Charakteryzują się oni najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 000 kierowców. Wśród najmłodszych kierujących liczba ta wynosi 18,4. Dla porównania, dla kierowców w wieku 25-39 liczba wypadków na 10 tys. osób spada już do 10,4, a w pozostałych grupach wiekowych jest jeszcze niższa. W 2016 roku najmłodsi kierowcy spowodowali łącznie 5823 wypadki, w których zginęły 542 osoby.
Liczba wypadków przekłada się na wyjątkowo wysokie ceny polis dla tej grupy kierowców. Jak wynika z analizy porównywarki OC/AC mfind.pl, średnia cena ubezpieczenia OC dla 18-letniego kierowcy wynosi aż 2907 złotych. W przypadku pakietu OC/AC, taka osoba musi się liczyć z wydatkiem już 6290 złotych. Dla porównania, średnia cena polisy OC dla kierowcy w wieku 35 lat to 847 złotych, zaś ubezpieczenie rozszerzone o autocasco to w jego przypadku koszt 2192 złotych. Oznacza to różnicę odpowiednio o 2060 i 4098 złotych.
Według wyliczeń ubezpieczycieli, grupa, która powoduje najwięcej wypadków, musi płacić najwyższe składki za polisy komunikacyjne. Jednak eksperci tłumaczą, że taki system nie sprawdza się w praktyce, gdyż nie wpływa na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Dodatkowo, odpowiedzialność zbiorowa bywa niesprawiedliwa - nie wszyscy młodzi kierowcy jeżdżą brawurowo.
Marek Dworak, dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego proponuje, by zastosować odwrotny do obecnego model karania kierowców za niebezpieczną jazdę - Młody kierowca, który odbiera prawo jazdy, powinien otrzymać pełne zaufanie i najniższą z możliwych stawek ubezpieczeniowych. Ale już pierwsza, nawet niewielka stłuczka powodowałaby wzrost wysokości składki o 100%. Druga stłuczka to kolejna podwyżka ubezpieczenia, więc w zasadzie młodemu kierowcy bardziej opłacałoby się sprzedać auto – wyjaśnia. - W takich krajach jak Niemcy czy USA w ten sposób rozwiązano problem brawury młodych kierowców na drogach - dodaje.
Polski rząd zdecydował się jednak na inne rozwiązanie problemu wysokiej wypadkowości wśród niedoświadczonych kierujących. Od 4 czerwca 2018 roku wejdą w życie przepisy, które mają powściągnąć brawurę takich kierowców. O jakie zmiany chodzi?
Podobne wiadomości