Odpowiedź na to pytanie pomoże znaleźć najnowszy raport TUV, organizacji która na podstawie usterek wykrytych na przeglądach sporządziła raport awaryjności. Oto 10 najlepszych i 10 najgorszych aut używanych w wieku od 10 do 11 lat.
Choć sprzedaż nowych samochodów systematycznie rośnie, nadal największym wzięciem cieszą się te w wieku około 10 lat. To właśnie dziesięciolatki najczęściej są importowane do Polski. Według danych PZPM takie auta stanowiły aż 54,6 procent wszystkich nowo zarejestrowanych w kraju samochodów – w okresie od stycznia do końca października bieżącego roku.
Jak widać, statystycznie to właśnie samochody 10-letnie najczęściej są obiektem transakcji. Zapewne zainteresuje was, które z nich okazują się najtrwalsze, a których modeli lepiej unikać? Oczywiście, przy tak leciwych samochodach ogromne znaczenie ma już stan i to jak auto było użytkowane, jednak abstrahując od tych zmiennych, każdy z modeli ma swoje typowe przypadłości i niedoróbki, które w tym wieku już zwykle wychodzą na jaw.
Pewien ogląd na to, które samochody mimo wieku nadal są warte zainteresowania, dają raporty awaryjności. Dziś zaglądamy do najsłynniejszego z nich – przygotowanego przez niemiecki Dozoru TUV.
Jak powstaje raport TUV?
Raport TUV, czyli Niemieckiego Stowarzyszenia Dozoru Technicznego powstał w oparciu o dane zebrane podczas obowiązkowych badań technicznych. TUV uwzględnił w tym orku wyniki z przeglądów aż 8,8 mln samochodów przebadanych na terenie Niemiec. Oczywiście warto pamiętać o tym, że w raporcie znajduje się przede wszystkim to, na co zwracają uwagę diagności podczas badań, a te nie są aż tak wnikliwe, jednak na tyle szczegółowe, że da się wykryć poważne usterki.
Poniżej publikujemy 10 najmniej awaryjnych aut według TUV i 10 aut, które na badaniach wypadały najgorzej. W tabeli obok auta znajduje się procent aut, w których wykryto poważne usterki.
Miejsce | Model | Średni przebieg | Procent poważnych usterek |
1. | Porsche 911 | 77 000 | 11,7 |
2. | Mazda 2 | 92 000 | 15,7 |
3. | Audi TT | 112 000 | 16,8 |
4. | Mercedes-Benz SLK | 89 000 | 18,6 |
5. | Volkswagen Golf Plus | 115 000 | 18,9 |
6. | Toyota Auris | 110 000 | 19,1 |
7. | Toyota Corolla Verso | 140 000 | 19,5 |
8. | Opel Agila | 86 000 | 20,9 |
9. | Volkswagen Tiguan | 128 000 | 21,6 |
10. | Mercedes-Benz A Series | 105 000 | 21,8 |
10. | Mercedes-Benz A Series | 105 000 | 21,8 |
Miejsce | Model | Średni przebieg | Procent poważnych usterek |
87. | Citroën Berlingo | 137 000 | 35,3 |
87. | Renault Kangoo | 132 000 | 35,3 |
89. | Citroën C4 | 122 000 | 35,7 |
90. | Nissan Qashqai | 126 000 | 35,8 |
91. | Peugeot 206 | 104 000 | 36,1 |
92. | Volkswagen Sharan | 173 000 | 37,2 |
93. | Ford Ka | 89 000 | 37,7 |
94. | Chevrolet Matiz | 81 000 | 38,0 |
95. | Renault Megane | 139 000 | 38,3 |
96. | Dacia Logan | 130 000 | 40,6 |