Samochody używane. Takiej sytuacji na rynku nie było od wielu lat!

7 miesięcy, 3 tygodnie temu - 19 kwietnia 2022, Motofakty
Samochody używane. Takiej sytuacji na rynku nie było od wielu lat!
Brak samochodów jest coraz bardziej widoczny na rynku wtórnym. Biorąc pod uwagę sam marzec, liczba sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych - pomijając pandemiczny marzec 2020 roku - była najniższa od 2014 roku.

W marcu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 72 661 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 19,9%. Zdecydowaną większość - dokładnie 66 222 sztuki - stanowiły samochody osobowe (91,1%), a pozostałą część - samochody dostawcze (6 439 szt.) Łączny import po pierwszym kwartale wynosi obecnie 197 958 szt. i jest niższy od ubiegłorocznego o 13,0%. Jak podaje IBRM Samar, wynik skumulowany po trzech miesiącach jest najniższy od 2014 roku.

Średni wiek samochodów sprowadzonych w tym roku wynosi 12 lat i 6 miesięcy. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek jest o blisko rok wyższy (wyniósł 13 lat i 4 miesiące). Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią blisko 1/3 rejestracji aut z takimi silnikami. 

W danych dotyczących importu widać wciąż powolne, ale systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w najnowszym imporcie aut osobowych stanowią 40,3%. Trend 12-miesięczny spadł do poziomu 41,9% i jest najniższy od marca 2018 roku. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi wynosi 11 lat i 6 miesięcy.

Poniżej prezentujemy ranking TOP10 krajów, z których w 2022 roku najczęściej importowane były samochody do Polski:

1. Niemcy - 99 060 szt. (-25,5%)
2. Francja - 25 778 szt. (7,7%)
3. Belgia - 13 955 szt. (-4,3%)
4. Holandia - 11 118 szt. (16,2%)
5. Stany Zjednoczone - 8 076 szt. (6,0%)
6. Austria - 6 796 szt. (19,1%)
7. Włochy - 6 449 szt. (-16,3%)
8. Szwajcaria - 6 132 szt. (0,9%)
9. Szwecja - 5 238 szt. (18,4%)
10. Dania - 5 204 szt. (7,9%)

Najpopularniejszym źródłem importu aut do Polski pozostają niezmiennie Niemcy z udziałem 50,0%. 

Poniżej prezentujemy ranking TOP20 najczęściej sprowadzanych marek w 2022 roku. Warto zwrócić uwagę, że trzy czołowe pozycje zestawienia stanowią łącznie blisko 30% tegorocznego importu:

1. Volkswagen - 20 523 szt.
2. Opel - 19 626 szt.
3. Ford - 18 176 szt.
4. Audi - 15 456 szt.
5. Renault - 12 962 szt.
6. BMW - 11 271 szt.
7. Peugeot - 10 817 szt.
8. Citroen - 9 557 szt.
9. Mercedes - 9 385 szt.
10. Fiat - 6 842 szt.
11. Toyota - 6 430 szt.
12. Hyundai - 6 227 szt.
13. Nissan - 5 378 szt.
14. SEAT - 5 061 szt.
15. Volvo - 5 020 szt.
16. Kia - 4 682 szt.
17. Skoda - 4 351 szt.
18. Mazda - 3 458 szt.
19. Honda - 3 152 szt.
20. Suzuki - 2 851 szt.

Poniżej prezentujemy ranking TOP20 najczęściej sprowadzanych modeli w 2022 roku. Ta grupa stanowi łącznie 30,7% tegorocznego importu:

1. Opel Astra - 5 458 szt.
2. Audi A4 - 5 454 szt.
3. VW Golf - 5 154 szt.
4. BMW 3 - 3 944 szt.
5. Audi A3 - 3 603 szt.
6. Opel Corsa - 3 396 szt.
7. Ford Focus - 3 282 szt.
8. Ford Fiesta - 3 039 szt.
9. VW Polo - 2 911 szt.
10. VW Passat - 2 753 szt.
11. Audi A6 - 2 749 szt.
12. Ford Mondeo - 2 515 szt.
13. BMW 5 - 2 500 szt.
14. Renault Clio - 2 199 szt.
15. Opel Meriva - 2 186 szt.
16. Nissan Qashqai - 2 112 szt.
17. Opel Insignia - 2 037 szt.
18. SEAT Ibiza - 1 944 szt.
19. Renault Megane - 1 802 szt.
20. Mercedes C - 1 789 szt.

Support Ukraine