Skoda z prądem – hybrydowy Superb i elektryczne Citigo

24 maja 2019 - Auto Świat

Skoda z prądem – hybrydowy Superb i elektryczne Citigo

Skoda jest gotowa, by wjechać na drogę prowadzącą do elektromobilności. Po wielu zapowiedziach i prezentacjach samochodów koncepcyjnych, przyszła pora na modele seryjne, które niebawem pojawią się w salonach sprzedaży.

Podczas specjalnego pokazu w Bratysławie mogliśmy przyjrzeć się bliżej zmodernizowanemu Superbowi i bezemisyjnemu Citigo.

Dlaczego na miejsce dwóch premier wybrano Bratysławę? To proste, Skoda od lat mocno angażuje się w sponsoring sportowy, dokładnie hokeja na lodzie i kolarstwa. W stolicy Słowacji właśnie odbywają się hokejowe Mistrzostwa Świata, więc zdecydowano się połączyć jedno z drugim. Skupmy się jednak na samochodach, a nie rywalizacji stricte sportowej, ponieważ Skoda w gruncie rzeczy rozpoczyna ważny dla siebie „mecz".

Odnowiony Superb i Citigo e to ważne debiuty, wprowadzające do gamy Czechów wiele nowego, w tym submarkę „iV". Będą się pod nią kryć wszystkie zelektryfikowane samochody (również hybrydy) oraz szeroko pojęte usługi związane elektromobilnością (od domowych ładowarek po aplikacje mobilne i platformy carsharingowe). Przez kolejne pięć lat producent z Mlada Boleslav przeznaczy na ten cel w sumie dwa miliardy euro (największa inwestycja w dotychczasowej 124-letniej historii Skody; obok procesu cyfryzacji to kluczowy cel w ramach Strategii 2025).

Skoda Superb iV - hybryda plug-in z Passata GTE

Zacznijmy od flagowej Skody. Wygląd Superba delikatnie się zmienił, ale najważniejszym punktem bez wątpienia jest wspomniany napęd hybrydowy (pochodzi z Volkswagena Passata GTE). Benzynowy silnik 1.4 TSI o mocy 156 KM ma wsparcie mocnego „elektryka" (85 kW, czyli ok. 116 KM), który może również samodzielnie napędzać samochód. W trybie jazdy „Sport" łączna maksymalna moc systemu wynosi 218 KM, a moment obrotowy - 400 Nm. Dwusprzęgłowa, sześciostopniowa skrzynia biegów DSG należy do wyposażenia standardowego.

Spora bateria o pojemności 13 kWh umożliwi jazdę w trybie elektrycznym na dystansie nawet 55 km (w realnych warunkach zapewne nieco mniej). To hybryda typu plug-in, więc akumulatory ładowane są nie tylko w trakcie jazdy, ale też z wykorzystaniem silnika spalinowego i energii oddawanej podczas hamowania. Można je również uzupełnić na postoju, podłączając samochód do zwykłego gniazdka albo do stacji ładowania, np. na noc. Ładowanie z tzw. wallboxa o mocy 3,6 kW trwa 3,5 godz.

Zestaw baterii umieszczono w podłodze przed tylną osią. Ich obecność wpłynęła na pojemność bagażnika Superba, która z ogromnej stała się po prostu duża (liftback: 485 l, kombi: 510 l). Bak paliwa ma 50 l, co według producenta w połączeniu z pełną baterią da łączny zasięg na poziomie 850 km.

Skoda Superb – co jeszcze nowego po liftingu?

Poza lekkim retuszem nadwozia i nieco innym wykończeniem wnętrza, w ramach modernizacji wszystkie wersje Superba otrzymały najnowsze generacje systemów informacyjno-rozrywkowych (cyfrowy zestaw wskaźników jest oferowany już od jakiegoś czasu). Po raz pierwszy w Skodzie pojawiły się zaawansowane reflektory full LED Matrix, które jeszcze lepiej oświetlają drogę, dzięki niezależnym segmentom światła. Z kolei tylne lampy, również LED, zyskały „dynamiczne kierunkowskazy".

Superb jest ponadto pierwsza Skodą, w której będzie oferowany tempomat adaptacyjny (PCC), dostosowujący prędkość do znaków drogowych i zakrętów, a także nowy system Emergency Assist, potrafiący bezpiecznie zatrzymać auto po kolizji na drodze wielopasmowej. Dla modelu iV zarezerwowano ponadto asystenta manewrowania z przyczepą (Trailer Assist) i system obserwacji otoczenia z lotu ptaka (Area View).

W gamie jednostek napędowych, poza hybrydą, pojawi się także jednostka 1.6 TDI o mocy 120 KM. Reszta silników pozostanie bez zmian: 2.0 TDI 150 KM, 2.0 TDI 190 KM, 1.5 TSI 150 KM, 2.0 TSI 190 KM i 2.0 TSI 272 KM (benzyniaki również z filtrami cząstek stałych). Większość z nich współpracuje z siedmiobiegową skrzynią DSG, a najmocniejszy diesel i silnik benzynowy mogą mieć napęd 4x4.

Wiemy także, że Skoda Superb po liftingu będzie dostępna w znanej z innych modeli, uterenowionej odmianie Scout (szczegóły wkrótce). Nadal dostępny będzie także wariant Sportline.

Skoda Citigo e iV – miejski maluch na prąd

A oto pierwsza Skoda z całkowicie elektrycznym napędem. Jej silnik generuje moc 61 kW (ok. 83 KM) i 210 Nm momentu obrotowego (dostępny od „zera"). Tyle wystarczy do sprawnego napędzania małego Citigo w warunkach miejskich. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 12,5 s. Prędkość maksymalna wynosi 130 km/h.

Litowo-jonowa bateria, zasilająca silnik, znajduje się w podłodze pojazdu, więc nie ogranicza miejsca w kabinie, ani wielkości bagażnika (standardowo: 250 l). Ma ona sporą pojemności (36,8 kWh), więc jest w stanie zapewnić do 265 km zasięgu (po pełnym naładowaniu, wg cyklu WLTP).

Ile wynosi czas ładowania? Skoda oczywiście chwali się, że już w godzinę można naładować baterię Citigo e iV do poziomu 80 proc. Należy „tylko" użyć szybkiej ładowarki prądu stałego (40 kW) i kabla CCS (opcja w podstawowej wersji wyposażenia).. Przy wykorzystaniu innych źródeł prądu czas ten znacznie się wydłuży. W przypadku wallboxa o mocy 7,2 kW to nieco ponad 4 godz., a gdy skorzystamy z domowej instalacji 2,3 kW, trzeba uzbroić się w cierpliwość, bo ładowanie potrwa 12 godz. i 37 min.

Skoda Citigo e iV będzie występowała tylko w nadwoziu pięciodrzwiowym. Odmiana elektryczna zauważalnie różni się od swojego spalinowego odpowiednika, szczególnie z przodu – ma grill w kolorze karoserii i inny zderzak. Model iV ma ponadto zmodyfikowany kokpit. Obie nowe Skody, czyli hybryda i „elektryk", trafią do sprzedaży na początku 2020 roku. Standardowe wersje Superba po liftingu powinny pojawić się jeszcze w tym roku.

 

Artykuły w tematach

akcja serwisowaakcyzaakcyza na samochódalfa romeoaudiAustriaauta elektryczneautonomous carautostradaautostrada A4autostradybadanie technicznebezpieczeństwobikebikesbmwBrexitbudowa drógcennikCenyceny occeny paliwCeny samochodówchevroletchinaciezarowkacitroenCofanie Licznikaczas pracy kierowcydaciaDacia DusterDaimlerdakarDetroit Auto ShowDieseldiesel scandaldowód rejestracyjnydrag racedroga ekspresowadrogiDrogi ekspresowedrogi w polsceegzamin na prawo jazdyegzamin prawo jazdyelectricEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord FiestaFord FocusFord MondeoFord MustangFord Transitformula1fotoradaryfunnyGDDKiAGenesisGeneva Motor Showgermanygielda samochodowaHarley-Davidsonhistoria pojazduhondaHonda CivicHonda CR-VhydrogenhyundaiHyundai i30Hyundai KonaHyundai TucsonImport SamochodówinfinitiITDJaguarjeepjobsKajetan KajetanowiczKen Blockkiakierowcykontrola drogowakorkikradzież autaKrakowLA Auto ShowlamborghiniLand RoverLexusLotuslpgmandatMandat karnymandatyMazdamclarenMercedesMercedes SprintermitsubishimotorcyclemotorsportMotoryzacjamotosportNetherlandsNew York Auto Showniemcynietrzeźwi kierowcynissanNissan JukeNissan LeafNorwaynowy samochódodcinkowy pomiar prędkościodebranie prawa jazdyopelopel astraOpel CorsaOpel InsigniaOpel MokkapaliwaParis Motor ShowparkingparkowaniepeugeotPeugeot 2008Peugeot 208pickupPolandpolicjapolisa ocPolskaporschePoznań Motor Showprawa jazdyprawo jazdyprędkośćprzekroczenie prędkościPRZEPISYPRZEPISY RUCHU DROGOWEGOPSApunkty karneRajdRajd BarumRajd DakarRAJDOWE SAMOCHODOWE MISTRZOSTWA POLSKIrallyrally carrejestracja autarejestracja samochodurenaultRenault CapturRenault ClioRobert KubicaRomaniaRSMPRuch drogowyrvsafetysamochód elektrycznysamochód używanysamochodysamochody elektryczneSAMOCHODY JAPOŃSKIEsamochody używaneSauberseatself-driving carskodaskoda fabiaSkoda KamiqSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda RapidSkoda SuperbSkoda Visionsprzedaż autsprzedaż autasprzedaż samochodówspy shotsstacja paliwstatystykistawki akcyzystraż granicznaSubarusupercarsSUVsuzukiSwedenSzczecintablice rejestracyjnetachograftankowanietechnologyTerenoweteslaTokyo Motor ShowtoyotaToyota AurisToyota AygoToyota CorollaToyota SupraToyota Yaristrucktuningtychyuberubezpieczenie ocukUkrainaUnited StatesUSAutrata prawa jazdyvanVolkswagenVolvovwVW GolfVW PassatVW PoloWarszawwarszawaWRCWrocławwypadekzakup autazakup samochoduzatrzymanie prawa jazdyzmiany dla kierowcówаваріяДТПполіціяПольщаУкраїна
Sprzedać auto