Powodem wyłączenia przeprawy jest jej fatalny stan techniczny, zagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Decyzję o całkowitym zamknięciu mostu leżącego w ciągu drogi powiatowej 1346K relacji Tarnów – Wierzchosławice podjął w środę rano zarząd powiatu tarnowskiego i powiatowy inspektor nadzoru budowlanego w oparciu o wyniki ekspertyzy oraz opinii prof. Tomasza Siwowskiego z Politechniki Rzeszowskiej. Obiekt został wyłączony z ruchu dla samochodów osobowych, ciężarowych oraz pieszych i rowerzystów.
Starosta tarnowski Roman Łucarz poinformował podczas briefingu prasowego, że ekspertyza naukowców i decyzja powiatowego nadzoru budowlanego jest jednoznaczna, dlatego podjął decyzję o całkowitym zamknięciu mostu w trybie natychmiastowym.
„Nie ma innej decyzji, bezpieczeństwo naszych mieszkańców jest dla nas nadrzędną sprawą i wartością, nie możemy ryzykować nawet najmniejszego zdarzenia, do którego mogłoby tam dojść na skutek naszej nieodpowiedzialnej działalności" - podkreślił starosta.
Prof. Tomasz Siwowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury z Politechniki Rzeszowskiej przypomniał, że jego zespół sprawdzał wcześniejszą negatywną ekspertyzę wydaną przez badaczy z Politechniki Krakowskiej.
„Nasze prace naukowo-badawcze, które wykonaliśmy na tym moście potwierdzają w pełni opinię i decyzję kolegów – ten most w obecnym stanie technicznym należy zamknąć, bo jego poziom bezpieczeństwa nie jest wystarczająco wysoki, aby ryzykować jego eksploatację nie tylko pod obciążeniem pojazdami samochodowymi, ale również pod obciążeniem pieszym czy ruchem rowerowym" - wskazał.
Według niego do degradacji przeprawy przyczyniło się wiele czynników, w tym jej wiek wynoszący ponad 50 lat, a także wady pierwotne nietypowej konstrukcji, która jest całkowicie spawana.
„Widzimy, że nośność tego mostu jest bardzo ograniczona, do tego dochodzą uszkodzenia, które wystąpiły w ostatnich kilku, kilkunastu latach z racji wzmożonego ruchu ciężkich pojazdów - są to bardzo groźne uszkodzenia – pęknięcia konstrukcji stalowej, pęknięcia spoin" - tłumaczył.
„Kiedyś trzeba było powiedzieć stop, bo robi się groźnie (...) poziom bezpieczeństwa tego mostu jest bardzo niski" - podkreśli przedstawiciel Politechniki Rzeszowskiej.
Jak przypomniał starosta tarnowski Roman Łucarz, most na Dunajcu w Ostrowie w ostatnich latach zmagał się z lawinowym wzrostem liczby pojazdów go przekraczających. O ile w 2006 roku było to 5 tys. samochodów na dobę, to po otwarciu autostrady A4 ich liczba wzrosła do 11,5 tys. samochodów, z czego około 2 tysiące to pojazdy ciężarowe.
Łucarz zapowiedział, że starostwo niezwłocznie przystąpi do oceny możliwości naprawy oraz projektowania remontu zamkniętej przeprawy. Zamierza także pozyskiwać na to środki zewnętrzne. Wsparcie zadeklarował m.in. zarząd województwa małopolskiego.
„Jeżeli naprawa jest możliwa i jeżeli koszty będą opłacalne, to niezwłocznie przystąpimy do prac. Nie wykluczamy także wariantu budowy nowego mostu, jeśli koszty remontu okażą się zbyt duże" - zapowiedział starosta.
Na czas zamknięcia wytyczono objazd zgodnie z tymczasową organizacją ruchu: z Wierzchosławic drogą wojewódzką 975 do miasta Wojnicz, a następnie drogą krajową nr 94 i ulicami Krakowską oraz Czerwonych Klonów. Z uwagi na duże natężenie ruchu sugeruje się omijanie węzła autostradowego Tarnów - Mościce i wjazd do miasta na węźle autostradowym Tarnów – Centrum. Kierowców z gmin Radłów oraz Wietrzychowice prosi się o wybieranie w miarę możliwości wjazdu do Tarnowa drogą nr 973 od strony Żabna.
W najbliższej okolicy w 2023 roku ma powstać również nowy most na Dunajcu w ramach budowy połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie. W niedawno umowę na projekt i budowę tej inwestycji podpisał Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie z firmą Metrostav Polska za ponad 141 mln zł.
Zadanie obejmuje budowę łącznicy o długości ok. 2,6 km, jako drogi jednojezdniowej, o dwóch i trzech pasach ruchu z Mościc przez Kępę Bogumiłowicką i Ostrów do ronda w Wierzchosławicach, a także nowego mostu na rzece Dunajec o długości ok. 830 metrów wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą.
Podobne wiadomości