Toyota Land Cruiser 150 – jedna z ostatnich prawdziwych terenówek w Europie

29 sierpnia 2020 - Auto Świat

Toyota Land Cruiser 150 – jedna z ostatnich prawdziwych terenówek w Europie

Toyota Land Cruiser należy do najbardziej rozpoznawalnych samochodów terenowych na świecie, znanych z niezrównanej dzielności terenowej, trwałości i niezawodności.

  • Historia tego modelu zaczęła się w 1951 roku
  • Aktualna wersja Land Cruisera 150 jest obecna na rynku od 2017 roku
  • Toyota Land Cruiser to auto niemal pancerne

Można ją spotkać pod każdą szerokością geograficzną – zarówno wśród fanów rekreacyjnego off-roadu, jak i w zastosowaniach profesjonalnych – wszędzie tam, gdzie samochód musi gwarantować dotarcie do celu bez względu na okoliczności. Rozwój motoryzacji i moda na crossovery sprawiły, że Land Cruiser zyskał na komforcie i luksusie, nie gubiąc jednak przy tym swojego podstawowego charakteru niezmordowanej terenówki o klasycznej ramowej konstrukcji.

Land Cruiser - to jeden z najstarszych modeli Toyoty

oyota Land Cruiser to samochód z tradycjami, którego historia sięga 1951 roku. Wtedy to japońska marka zbudowała terenówkę dla służb mundurowych odbudowującego się japońskiego państwa, która wkrótce trafiła również na rynek cywilny. Przez prawie 70 lat rodzina Land Cuiserów wzbogaciła się o wiele różnych serii i typów nadwozia w trzech głównych liniach – Heavy Duty, Light Duty i Station Wagon. Land Cruiser 150 z luksusowej linii Light Duty jest jedną z ostatnich w Europie prawdziwych terenówek o ramowej konstrukcji i z ogromnymi możliwościami off-roadowymi, które łączy z wykończeniem i wyposażeniem w standardzie SUV-a klasy premium oraz zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa czynnego.

Możliwości terenowe Land Cruisera – dobra konstrukcja i zaawansowana elektronika
Aktualna wersja Land Cruisera 150 jest obecna na rynku od 2017 roku. Swoje właściwości terenowe opiera przede wszystkim na trwałej i mocnej, odpornej na odkształcenia ramie, do której mocowane jest nadwozie. Napęd 4x4 jest w standardzie, podobnie jak reduktor, centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) z blokadą oraz systemy wspomagające pokonywanie podjazdów i zjazd ze wzniesienia.

To jednak nie wszystko. Land Cruiser znany jest z bogatego zestawu elektronicznych systemów ułatwiających jazdę w terenie, dzięki którym z uroków dzikiej przyrody mogą korzystać nie tylko kierowcy zaprawieni w off-roadzie. W pewnym pokonywaniu trudnego terenu pomaga słynny już Crawl Control, czyli system utrzymujący stałą prędkość w terenie, układ zmiennej sztywności stabilizatorów KDSS tylny mechanizm różnicowy LSD, Multi-Terrain Select, czyli system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu, system 4 kamer monitorujących obraz wokół pojazdu w 6 różnych perspektywach (Multi-Terrain Monitor) oraz Tyre Angle Display – monitor pokazujący kąt skrętu kół podczas dokonywania manewru. Na wymagających wyprawach z dala od asfaltu pomoże także tylny mechanizm różnicowy LSD marki Torsen oraz aktywne zawieszenie z systemem regulacji wysokości tylnej osi.

Komfortowy SUV do jazdy na co dzień i w terenie
Interesująca stylistyka przodu, która nieco podkręca wygląd tej rasowej terenówki, światła LED z przodu i z tyłu, chromowane wykończenia i podświetlany stopień boczny już na pierwszy rzut oka podpowiadają, że jest to samochód klasy premium. Znajduje to potwierdzenie we wnętrzu, gdzie już od średniej wersji wyposażenia znajdziemy eleganckie skórzane wykończenia oraz elektrycznie regulowane fotele z podparciem odcinka lędźwiowego, pokryte perforowaną skórą. Przednie siedzenia mogą być także podgrzewane i wentylowane, a fotel kierowcy może mieć pamięć ustawień. Podgrzewanie jest dostępne także dla tylnej kanapy, której pasażerowie mogą mieć własny system rozrywki.

Skoro o multimediach mowa, Land Cruiser oferuje system Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym 8" i nawigacją, a nawet zaawansowany system nagłośnienia marki JBL z 14 głośnikami. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to obok 5 poduszek powietrznych dla pierwszego rzędu siedzeń, kurtyn powietrznych dla pasażerów zajmujących drugi i trzeci rząd oraz bogatego zestawu systemów wspomagających, Land Cruiser może być wyposażony w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, wykorzystujących kamerę i czujnik laserowy.

Składają się na niego aktywny tempomat, układ reagowania w razie ryzyka zderzenia z hamowaniem awaryjnym i systemem wykrywania pieszych, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, automatyczne światła drogowe oraz układ rozpoznawania znaków drogowych. Kierowca może też mieć do dyspozycji system monitorowania martwego pola w lusterkach i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu.

Rasowa terenówka, która spełnia europejskie normy emisji
Land Cruisera można u nas kupić z turbodoładowanym silnikiem Diesla 2.8 o mocy 177 KM, sparowanym ze skrzynią manualną lub automatyczną o 6 biegach. Silnik ten ma duży maksymalny moment obrotowy 420 Nm, dostępny przy niskich prędkościach obrotowych, bo w zakresie 1400 – 2600 obr./min. To ułatwia wolną, ostrożną jazdę w trudnym terenie. W wersji 5-miejscowej Land Cruiser może zmieścić ponad 1900 l bagażu, zaś w odmianie 7-miejscowej ponad 1800 litrów. Auto pociągnie także przyczepę o masie do 3 ton.

Samochody terenowe sprzedawane w Europie muszą spełniać wyśrubowane normy środowiskowe, co dla wielu producentów jest bardzo trudne. Ale nie dla Toyoty. To marka, która zainteresowała się opracowywaniem niskoemisyjnych napędów, zanim to było modne. Dlatego trudno się dziwić, że zarówno Land Cruiser, jak i Hilux, czyli terenowy pick-up marki, mieszczą się w aktualnych normach emisji spalin obowiązujących w Europie. Land Cruiser spala od 8,7 l/100 km oleju napędowego ze skrzynią manualną lub od 9,4 l/100 km z automatem, a poziom emisji CO2 od 228 g/km spełnia normę Euro 6.

Toyota Land Cruiser to doskonałe auto rajdowe
Toyota Land Cruiser 150 to nie tylko komfortowy i prestiżowy samochód, który zachęca do zjeżdżania z głównych dróg. Pod elegancką karoserią kryje się terenówka z krwi i kości, a o jej możliwościach najlepiej świadczą sukcesy w najtrudniejszych rajdach terenowych w grupie T2, czyli w klasie aut produkcyjnych po minimalnych modyfikacjach. W Rajdzie Dakar Land Cruisery całkowicie zdominowały klasę T2.

„Toyota Land Cruiser to auto niemal pancerne. Spisze się w krótszych rajdach typu baja, ale pozwala też na rywalizację w terenowych maratonach. Do tego ma doskonały stosunek ceny do tego, co oferuje w terenie. Legendarna trwałość tych aut nie jest przypadkiem" – uważa Piotr Sołtys, właściciel firmy Solter Motorsport, który zajmuje się przygotowaniem i obsługą rajdowych terenówek.

Land Cruiser 150 pomagał bić kolejne dakarowe rekordy hiszpańskiemu kierowcy Xavierowi Fojowi, a na całym świecie do dziś jest jedną z najpopularniejszych rajdowych terenówek. „To bardzo szybkie i dzielne auto w terenie, ale jeśli nie masz wypracowanej techniki jazdy, samochód może zaskoczyć. Czasami nie wybacza błędów. Z drugiej strony Land Cruiser 150 daje mnóstwo frajdy z jazdy, a przy tym jest niezawodny i masz w nim duże szanse, by znaleźć się na mecie na wysokiej lokacie. A oto chodzi w rajdach terenowych" – mówi Tomasz Piec, trzykrotny mistrz FIA CEZ.

Artykuły w tematach

a1A4akcja serwisowaakcyzaakcyza na samochódalfa romeoaston martinaudiAudi A3Audi RS5Austriaauta elektryczneauta używaneautonomous carautostradaautostrada A1autostrada A4autostradybadanie technicznebentleybezpieczeństwobikebikesbmwBMW M3BMW M4BMW M5BMW Z4Brexitbudowa drógBudowa dróg ekspresowychcamper vanCarlos GhosncennikCenyceny occeny paliwCeny samochodówceny w PolscecepikchevroletchinaChryslerciezarowkacitroenCofanie Licznikacustom carczas pracy kierowcydaciaDacia DusterDacia SanderoDaimlerdakarDetroit Auto ShowDieseldiesel scandaldowód rejestracyjnydrag racedroga ekspresowaDroga S7drogiDrogi ekspresowedrogi w polsceegzamin na prawo jazdyegzamin prawo jazdyelectricEUeuropeevfabrykafcaferrarifiatFiat 500Fiat DucatoFiat PandafordFord BroncoFord FiestaFord FocusFord MondeoFord MustangFord Mustang Mach-EFord PumaFORD SIERRAFord Transitformula 1formula1Formuła 1fotoradarfotoradaryFrankfurt Motor ShowfunnyGdańskGDDKiAGeelyGenesisGeneva Motor Showgermanygielda samochodowagitdgranicaHarley-Davidsonhistoria pojazduhondaHonda CivicHonda CR-VhydrogenhyundaiHyundai ElantraHyundai i20Hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIMPORTImport SamochodówinfinitiITDJaguarjak ominąć korkijeepjobsKajetan KajetanowiczKen BlockkiaKia Picantokia sorentokia soulKIA Sportagekierowcykontrola drogowakorkiKoronawiruskradzieżkradzież autaKradzieże autkradzieże samochodówKrakowKUPUJEMY UŻYWANELA Auto ShowlamborghiniLanciaLand RoverLexusLotuslpgmandatMandat karnymandatyMazdaMazda MX-30mclarenmecedesMercedesMercedes SprintermitsubishiMOTOCYKLEmotorcyclemotorsportMotoryzacjamotosportnaprawa autaNetherlandsNew York Auto Showniemcynietrzeźwi kierowcynissanNissan JukeNissan LeafNissan QashqaiNorwaynowe samochodynowy samochódodcinkowy pomiar prędkościodebranie prawa jazdyopelopel astraOpel CorsaOpel InsigniaOpel MokkapaliwapaliwoParis Motor ShowparkingparkowaniepeugeotPeugeot 2008Peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 508pickupPKP IntercitypodatekPolandpolicjapolisa ocPolskaPope FrancisporschePorsche 911Porsche TaycanPoznańPoznań Motor Showprawa jazdyprawoprawo jazdyprędkośćprzebieg autaprzegląd technicznyprzekroczenie prędkościPRZEPISYPRZEPISY DROGOWEPRZEPISY RUCHU DROGOWEGOPrzetargPSApunkty karneradiowozyRajdRajd BarumRajd DakarRAJDOWE SAMOCHODOWE MISTRZOSTWA POLSKIRajdyrallyrally carRAMrecallRejestracjarejestracja autaREJESTRACJA POJAZDUrejestracja samochodurenaultRenault CapturRenault ClioRenault MeganeRimacRobert KubicaRomaniaRSMPRuch drogowyrvRyneksafetysamochód elektrycznysamochód używanysamochodysamochody elektryczneSAMOCHODY HYBRYDOWESAMOCHODY JAPOŃSKIESAMOCHODY KLASYCZNESAMOCHODY NIEMIECKIESAMOCHODY POLSKIEsamochody używaneSauberscaniaseatSeat LeonSejmself-driving carSEMAskodaSkoda CitigoSkoda Enyaqskoda fabiaSKODA FABIA R5Skoda KamiqSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda RapidSkoda SuperbSkoda VisionSOPspalinySprzedażsprzedaż autsprzedaż autasprzedaz nowych autsprzedaż samochodówSprzedaż samochodów w Polscespy shotsssangyongstacja paliwstatystykistawki akcyzystraż granicznastrefa płatnego parkowaniaSubarusupercarsSUVsuzukiSuzuki JimnySuzuki SwiftSwedenSzczecintablice rejestracyjnetachograftankowanietechnologyTerenoweteslatestTokyo Motor ShowtoyotaToyota AurisTOYOTA AVENSISToyota AygoToyota CamryToyota CorollaToyota Land CruiserToyota Rav4Toyota SupraToyota Yaristrucktuningtychyuberubezpieczenie ocUbezpieczenie SamochoduukUkrainaUnia EuropejskaUnited StatesUOKiKUSAutrata prawa jazdyUżywaneużywane autavanVauxhallVia CarpatiaviatollVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen GolfVolkswagen PassatVOLKSWAGEN T-ROCVolkswagen TiguanVolkswagen TouaregVolkswagen TransporterVolvoVolvo xc40vwVW CaddyVW GolfVW PassatVW PoloWarszawwarszawaWRCWrocławwypadekwypadkizakup autazakup samochoduzatrzymanie prawa jazdyzmiany dla kierowcówŁódźЄвробляхиЄвропейський СоюзЄСаваріїаваріяВаршававикрадене автодорогиДТПелектричне автоконтролькордонкоронавірусперевірка на дорогахперевірки на дорогахподаткиполіціяпольсько-український кордонПольщаправила дорожнього рухуправила дорожнього руху в Польщіприкордонникирозмитнення автоСлавомір НовакУкраїнаукраїнціУкравтодорштрафи
Sprzedać auto