Na początku nie wszyscy patrzyli na auto przychylnym okiem. W Motofaktach sprawdzamy, które wersje pierwszej generacji Countrymana są warte rozważenia na rynku wtórnym.
Salon samochodowy w Genewie w 2010 roku. To właśnie tam pierwszy crossover nowożytnego Mini ujrzał światło dzienne. Niektórzy patrzyli na niego jak na dziwadło, inni w pośpiechu wypisywali formularze zamówienia. Nie ma wątpliwości, że emocje związane z wprowadzeniem tego auta na rynek były duże. Dziś auto na dobre wpisało się w krajobraz polskich dróg i emocje, które wzbudza są sporo mniejsze. To pozwala na sprawdzenie, jak kilkuletnia eksploatacja wpływa na trwałość tego crossovera.
Mini Countryman R60. Nadwozie/wnętrze
Od trzydrzwiowego Mini Countryman jest o 40 cm dłuższy i ma o 13 cm większy rozstaw osi. Nie ma jednak mowy o tym, że dodatkowa para drzwi uczyniła z Mini mistrza przestronności swojego segmentu. OK, dwoje dorosłych usiądą, ale na dłuższą metę będą narzekali na umiarkowaną ilość miejsca nad głową i na wysokości kolan. Zarówno design wnętrza, jak i materiały wykończeniowe są podobne to tych, które można spotkać w pięciodrzwiowym Mini.
Jak to w marce premium bywa, w podstawowej wersji wyposażenie było rozczarowujące. Ostateczny kształt i charakter auta nadawały dodatkowo płatne dodatki i szczodrość pierwszego właściciela. Mini dawało i daje bardzo duże możliwości personalizacji auta. Tak w zakresie wyposażenia, jak i wyglądu. Z tego powodu spotkanie na rynku wtórnym dwóch identycznych egzemplarzy jest praktycznie niemożliwe. Słowo o jakości wykończenia: nie wszystkie materiały są takie, jak można się spodziewać po producencie premium.
Twarde plastiki są obecne i to nie tylko w dolnych partiach kokpitu. Pocieszający jest fakt, że nie ma zastrzeżeń do precyzji montażu i nawet po latach eksploatacji nic nie trzeszczy. Zastrzeżenia można mieć do ergonomii: panel klimatyzacji umieszczono nisko, przednia szyba jest ustawiona pionowo, co wymusza konieczność wychylania się kierowcy po dojeździe do sygnalizacji świetlnej.
350-litrowy bagażnik Countrymana mieści się w średniej segmentu B. Użytkownicy narzekają na kiepskie wyciszenie wnętrza. Auto może mieć mocny silnik pod maską i długa, autostradowa podróż nie jest żadnym problemem. Szkoda tylko, że później podróżujący muszą długo dochodzić do siebie po dużej dawce hałasu, którą serwuje im ten mały crossover. Z tego samego powodu opcjonalny system audio harman/kardon jest bezużyteczny w trasie.
Mini Countryman R60. Napęd/podwozie
Do napędu Countrymana pierwszej generacji wykorzystano czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne. Najsłabszy motor ma pojemność 1.6 l i moc 98 KM. Ledwo daje radę z napędzaniem ważącego ponad 1300 kg auta. Do setki przyspiesza w 13 s, a ze skrzynią automatyczną o sekundę dłużej. Trochę lepiej sprawdza się odmiana 122-konna, która „urywa” z powyższych wyników ok. 2 sekund.
Najlepszym wyborem z punktu widzenia osiągów są montowane w odmianach Countryman S motory doładowane. W zależności od wersji generują od 184 do 218 KM i sprawiają, że opisywane auto jeździ, jak na Mini przystało. Niestety, nie są to silniki pozbawione problemów. Głównym z nich jest awaryjny rozrząd. Nawet w nowych autach mógł wymagać wymiany już po 50-60 tys. km. Poza tym jednostki mają problemy związane ze zbierającym się nagarem, awaryjnymi wariatorami faz rozrządu.
Problemy częściowo usunięto w motorach montowanych po 2012 roku. W ofercie występowały także diesle: 1.6-litrowy i dwulitrowy. Pierwszy z nich jest konstrukcji PSA, drugi BMW. Poza najslabszym, 90-konnym pozostałe są godne polecenia. Countryman był dostępny zarówno z napędem na przednią oś, jak i wszystkie kola. Standardem w każdej z wersji była sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. Jako opcja występował sześciobiegowy automat Steptronic. Był on chętnie kupowany i większość aut z rynku wtórnego ma go na pokładzie. Niezależnie od jednostki napędowej, należy dwu lub nawet trzykrotnie skrócić interwały między wymianami oleju. Producent twierdzi, że wystarczy go wymieniać co 30 tys. km. W praktyce prowadzi to jednak do szybkich problemów.
Kupujesz auto? Kliknij i sprawdź historię pojazdu
Chociaż Countryman stracił nieco z chirurgicznej precyzji prowadzenia względem wersji trzydrzwiowej, to jego właściwości jezdne należy ocenić bardzo wysoko. Osoby oczekujące wysokiego komfortu będą zawiedzione. Podwyższone Mini jest twarde i ani przez moment nie ukrywa, że dziurawe drogi nie są jego żywiołem.
Mini Countryman R60. Sytuacja rynkowa
Na nabywców czeka ok. 200 egzemplarzy Countrymanów pierwszej generacji. Najtańsze z nich wyceniono na ok. 30 tys. zł. Pochodzą z pierwszych lat produkcji, mają najsłabsze silniki i często powypadkową przeszłość. Przebiegi wielu z tych aut przekraczają 250 tys. km. Najdroższe egzemplarze , z końca produkcji mogą kosztować nawet 100 tys. zł. To najmocniejsze odmiany John Cooper Works z przebiegami nie przekraczającymi 70 tys. km. Często są sprzedawane przez autoryzowane salony BMW. 1/4 wystawionych aut pochodzi z polskiej sieci sprzedaży. Resztę sprowadzono - głównie z Niemiec.
Podsumowanie
Jeden z prekursorów B-crossoverów segmentu premium stanowi ciekawą propozycję z rynku wtórnego. Problemem może być wybranie właściwej wersji. Te najmocniejsze miewają poważne problemy z silnikami. Te słabsze - mają osiągi nie przystające do świetnego układu jezdnego. Jedynym właściwym kluczem może być w tej sytuacji dokładne prześwietlenie interesującego nas egzemplarza i analiza jego historii serwisowej.
ZALETY:
WADY:
Mini Countryman podstawowe dane techniczne:
One Countryman | Cooper Countryman | Cooper S Countryman | John Cooper Works Countryman | One D Countryman | Cooper D Countryman | Cooper SD Countryman | ||
Okres produkcji | 09/2010–02/2017 | 09/2010–07/2014 | 07/2014–02/2017 | 07/2012–02/2017 | 09/2010–02/2017 | 09/2010 [03/2011–02/2017] | 03/2011–02/2017 | |
Pojemność skokowa | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ [1995 cm³] | 1995 cm³ | ||||
Moc maks. przy obr/min | 72 kW (98 KM)/6000 | 90 kW (122 KM)/6000 | 135 kW (184 KM)/5500 | 140 kW (190 KM)/5500–6500 | 160 kW (218 KM)/6000 | 66 kW (90 KM)/4000 | 82 kW (112 KM)/4000 | 105 kW (143 KM)/4000 |
maks. moment obrotowy przy obr/min | 153 Nm/3000 | 160 Nm/4250 | 240 Nm/1600–5000 | 240 Nm/1600–5000 (260 Nm/1700–4500) | 280 Nm/1900–5000(300 Nm/2100–4500) | 215 Nm/1750–2500 | 270 Nm/1750–2250 | 305 Nm/1750–2700 |
Napęd, seryjny | Na przednią oś | ALL4 | Na przednią oś | |||||
Napęd, opcjonalny | — | ALL4 | — | ALL4 | ALL4 | |||
Skrzynia biegów, seryjna | 6-biegowa manualna | |||||||
Skrzynia biegów, opcjonalna | 6-biegowa automatyczna | — | 6-biegowa automatyczna | |||||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s [13,9 s] | 10,7 s [11,9 s] | 7,8–8,0 s [8,0–8,2 s] | 7,7–7,9 s [8,1–8,3 s] | 6,9–7,5 s [7,2 s] | 13,4 s | 11,1–11,8 s [11,3–11,8 s] | 9,4–9,6 s [9,5 s] |
Prędkość maksymalna | 175 km/h [168 km/h] | 190 km/h [182 km/h] | 207–213 km/h [208–213 km/h] | 213–215 km/h [213–214 km/h] | 222–228 km/h [223–225 km/h] | 170 km/h | 180–185 km/h [175-180 km/h] | 195–198 km/h [193–195 km/h] |