Zerwane umowy z wykonawcą aż trzech odcinków drogi ekspresowej

5 lat, 6 miesięcy temu - 12 czerwca 2019, Auto Świat
Zerwane umowy z wykonawcą aż trzech odcinków drogi ekspresowej
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od umowy na budowę aż trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim.

GDDKiA wielokrotnie wzywała włoską firmę Impresa Pizzarotti do realizacji kontraktu zgodnie z podpisanymi umowami. Niestety, po zakończeniu sezonu zimowego nie podjęto prac budowlanych.

Niestety, opóźni się zakończenie budowy trzech ważnych odcinków trasy ekspresowej S5 budowanej w województwie kujawsko-pomorskim. Chodzi o fragmenty Nowe Marzy - Dworzysko, Dworzysko - Aleksandrowo oraz Białe Błota - Szubin. Wykonawca tej drogi, czyli włoska firma Impressa Pizzarotti, został wezwany do poprawy terminowości wykonywanych prac. Jak podkreśla GDDKiA, wykonawca nie wywiązał się z wręczanych wezwań i prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami. Nie wypełniał też zapisów dotyczących ich realizacji, w tym związanych z postępem robót zgodnym z harmonogramem. Ponadto włoska firma nie regulowała płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów.

Włoska firma, w ramach prowadzonego w 2014 roku przetargu, zadeklarowała, że wybuduje 23,3 km drogi z Nowych Marz do Dworzyska za 590 mln zł, z Dworzyska do Aleksandrowa (22,4 km) za 683 mln zł oraz Białych Błot do Szubina (9,7 km) za 428 mln zł. Stosowne umowy zostały podpisane pod koniec 2015 roku.

Stopień zaawansowania prac na poszczególnych odcinkach drogi S5 jest niestety bardzo niski. Przykładowo odcinek z Nowych Marz do Dworzyska miał być ukończony w grudniu tego roku, a stopień tzw. zaawansowania rzeczowego to zaledwie 23 procent. Fragment z Dworzyska do Aleksandrowa (planowano zakończenie robót na listopad 2019 r.) zaawansowany jest w niespełna 30 procentach. Z kolei odcinek z Białych Błot do Szubina miał być przekazany kierowcom w trakcie wakacji, tymczasem wykonano zaledwie 39 proc. robót. Termin ten jest więc oczywiście nierealny.

GDDKiA podaje, że obecnie naliczane są kary umowne z tytułu m.in. braku zapłaty lub nieterminowej płatności wynagrodzenia należnego podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom. W sumie to około 14 mln zł. Firmie Impresa Pizzarotti grożą też kary umowne w wysokości 15 proc. wartości kontraktu, czyli łącznie niemal 160 mln zł.

Drogowcy chcą jak najszybciej wznowić roboty na każdym z odcinków trasy S5. W związku z tym niezwłocznie ma się rozpocząć procedura wyboru wykonawców, tak aby jak najszybciej dokończyć inwestycje i udostępnić kierowcom wszystkie trzy odcinki. Jeszcze na przełomie lipca i sierpnia GDDKiA planuje ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców, którzy dokończą budowę odcinków drogi ekspresowej S5.

Support Ukraine