Czerwiec, podobnie jak cały rok 2023 stoi pod znakiem marek premium, alternatywnych źródeł energii, a także Toyoty. Wzrosty sprzedaży nie oznaczają jednak, że już wyszliśmy z kryzysu na rynku motoryzacyjnym. Daleko nam do rekordowego roku 2019, czyli ostatniego przed rozpoczęciem pandemii.
Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) notowane wzrosty to efekt słabych statystyk w 2022 r. Wówczas były bowiem ogromne problemy z dostępnością nowych aut (braki półprzewodników, zachwiane łańcuchy dostaw – wojna w Ukrainie). Od początku 2023 r. zarejestrowano 270 tys. 214 szt. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Było to o 10,8 proc. więcej (+26 tys. 239 szt.) niż w tym samym okresie 2022 r. W porównaniu do pierwszego półrocza 2019 r. to mniej o ponad 43 tys. aut.
Segment premium notuje duży wzrost
Rynek samochodów premium urósł w pierwszym półroczu 2023 r. o 18,7 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym. Zarejestrowanych zostało 58 tys. 042 auta. Marki popularne w tym samym czasie zanotowały wzrost o 10,5 proc. z wynikiem 180 tys. 630 nowych aut.
Bezsprzecznym liderem sprzedaży pozostała Toyota z wynikiem 43 tys. 824 szt. To wzrost o 15,5 proc. r/r, czym sprawia, że ma aż 18,4 proc. udziału na polskim rynku. Druga Skoda ma ogromną stratę z wynikiem 25 tys. 910 zarejestrowanych aut (wzrost o 41,3 proc.). Na trzecim miejscu uplasowała się Kia, która sprzedała 18 tys. 849 samochodów (wzrost o 2,9 proc.). W pierwszej piątce znalazły się jeszcze Volkswagen i Audi, które również zanotowały wzrosty.
Modele Toyoty na 1., 2. i 4. miejscu
W rankingu modeli od początku roku 2023 r. na pierwszym miejscu jest Toyota Corolla (10 tys. 536 szt.), druga jest Toyota Yaris (8 tys. 224 szt.), a trzecie miejsce należy do Skody Octavii (7 tys. 694 szt.). Czwarta jest Toyota Yaris Cross (7 tys. 256 szt.). Pierwszą piątkę zamknęła Kia Spotrage (6 tys. 170 szt.).
W wynikach widać wyraźnie bardzo kurczący się rynek aut z silnikami diesla. W pierwszym półroczu 2023 r. zarejestrowano ich 24 tys. 109 szt., przy 106 tys. 248 szt. aut benzynowych. W związku z tym, że producenci z pierwszej piątki rankingu sprzedaży oferują dużo hybryd, ich liczba rejestracji jest wysoka, to 42 tys. 258 szt. (więcej o 20,3 proc.). Miękkich hybryd z kolei zarejestrowano 44 tys. 481 szt. (więcej o 20,2 proc.).
Co bardzo interesujące, liczba rejestracji samochodów zasilanych jedynie energią elektryczną w 2023 r. wyniosła 8 tys. 495 szt. (wzrost o 77 proc.), natomiast hybryd plug-in 6 tys. 688 szt. (wzrost o 27 proc.). Mocno wzrasta więc popularność elektryków. Przybyło też 76 aut wodorowych.
Czerwiec kolejnym miesiącem na plusie
Jeśli z kolei chodzi o sam czerwiec, w grupie samochodów osobowych odnotowano 41 tys. 581 rejestracji, czyli więcej o 1 996 szt. (więcej o 5 proc.) niż rok wcześniej i więcej o 3 tys. 006 szt. (więcej o 7,8 proc.) niż w maju br. Tym samym to jedenasty miesiąc, kiedy rynek rośnie rok do roku. Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 10 tys. 831 szt. (mniej o 5,7 proc.). Z kolei nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w czerwcu 2023 30 tys. 750 samochodów. (więcej o 9,4 proc.).
W rankingu marek niewielkie roszady, lider się nie zmienił (Toyota), ale najwięcej z pierwszej piątki zyskała marka Kia. W czerwcu 2023 r. rynek samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 47 tys. 616 szt. i był o 5,6 proc. wyższy od czerwca ub.r. oraz o 7,9 proc. wyższy od maja br. To piąty od początku roku miesiąc wzrostów sprzedaży na rynku (tylko w kwietniu śladowo spadł).
Podobne wiadomości