10 najpopularniejszych modeli w Polsce. Sprzedaż nowych aut od stycznia do czerwca

1 rok, 4 miesiące temu - 10 lipca 2023, Auto Świat
10 najpopularniejszych modeli w Polsce. Sprzedaż nowych aut od stycznia do czerwca
Trend sprzedaży nowych samochodów jest wzrostowy i co ciekawe, cały czas mogą cieszyć się marki premium, które "rosną" szybciej niż marki popularne. Powody do zadowolenia ma także kolejny raz Toyota.

Czerwiec, podobnie jak cały rok 2023 stoi pod znakiem marek premium, alternatywnych źródeł energii, a także Toyoty. Wzrosty sprzedaży nie oznaczają jednak, że już wyszliśmy z kryzysu na rynku motoryzacyjnym. Daleko nam do rekordowego roku 2019, czyli ostatniego przed rozpoczęciem pandemii.

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) notowane wzrosty to efekt słabych statystyk w 2022 r. Wówczas były bowiem ogromne problemy z dostępnością nowych aut (braki półprzewodników, zachwiane łańcuchy dostaw – wojna w Ukrainie). Od początku 2023 r. zarejestrowano 270 tys. 214 szt. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Było to o 10,8 proc. więcej (+26 tys. 239 szt.) niż w tym samym okresie 2022 r. W porównaniu do pierwszego półrocza 2019 r. to mniej o ponad 43 tys. aut.

Segment premium notuje duży wzrost
Rynek samochodów premium urósł w pierwszym półroczu 2023 r. o 18,7 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym. Zarejestrowanych zostało 58 tys. 042 auta. Marki popularne w tym samym czasie zanotowały wzrost o 10,5 proc. z wynikiem 180 tys. 630 nowych aut.

Bezsprzecznym liderem sprzedaży pozostała Toyota z wynikiem 43 tys. 824 szt. To wzrost o 15,5 proc. r/r, czym sprawia, że ma aż 18,4 proc. udziału na polskim rynku. Druga Skoda ma ogromną stratę z wynikiem 25 tys. 910 zarejestrowanych aut (wzrost o 41,3 proc.). Na trzecim miejscu uplasowała się Kia, która sprzedała 18 tys. 849 samochodów (wzrost o 2,9 proc.). W pierwszej piątce znalazły się jeszcze Volkswagen i Audi, które również zanotowały wzrosty.

Modele Toyoty na 1., 2. i 4. miejscu
W rankingu modeli od początku roku 2023 r. na pierwszym miejscu jest Toyota Corolla (10 tys. 536 szt.), druga jest Toyota Yaris (8 tys. 224 szt.), a trzecie miejsce należy do Skody Octavii (7 tys. 694 szt.). Czwarta jest Toyota Yaris Cross (7 tys. 256 szt.). Pierwszą piątkę zamknęła Kia Spotrage (6 tys. 170 szt.).

W wynikach widać wyraźnie bardzo kurczący się rynek aut z silnikami diesla. W pierwszym półroczu 2023 r. zarejestrowano ich 24 tys. 109 szt., przy 106 tys. 248 szt. aut benzynowych. W związku z tym, że producenci z pierwszej piątki rankingu sprzedaży oferują dużo hybryd, ich liczba rejestracji jest wysoka, to 42 tys. 258 szt. (więcej o 20,3 proc.). Miękkich hybryd z kolei zarejestrowano 44 tys. 481 szt. (więcej o 20,2 proc.).

Co bardzo interesujące, liczba rejestracji samochodów zasilanych jedynie energią elektryczną w 2023 r. wyniosła 8 tys. 495 szt. (wzrost o 77 proc.), natomiast hybryd plug-in 6 tys. 688 szt. (wzrost o 27 proc.). Mocno wzrasta więc popularność elektryków. Przybyło też 76 aut wodorowych.

Czerwiec kolejnym miesiącem na plusie
Jeśli z kolei chodzi o sam czerwiec, w grupie samochodów osobowych odnotowano 41 tys. 581 rejestracji, czyli więcej o 1 996 szt. (więcej o 5 proc.) niż rok wcześniej i więcej o 3 tys. 006 szt. (więcej o 7,8 proc.) niż w maju br. Tym samym to jedenasty miesiąc, kiedy rynek rośnie rok do roku. Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 10 tys. 831 szt. (mniej o 5,7 proc.). Z kolei nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w czerwcu 2023 30 tys. 750 samochodów. (więcej o 9,4 proc.).

W rankingu marek niewielkie roszady, lider się nie zmienił (Toyota), ale najwięcej z pierwszej piątki zyskała marka Kia. W czerwcu 2023 r. rynek samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 47 tys. 616 szt. i był o 5,6 proc. wyższy od czerwca ub.r. oraz o 7,9 proc. wyższy od maja br. To piąty od początku roku miesiąc wzrostów sprzedaży na rynku (tylko w kwietniu śladowo spadł).

Support Ukraine