Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w styczniu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 65 542 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, co oznacza duży spadek o 19,9% na przestrzeni roku. To bardziej drastyczna strata niż odnotowana na rynku samochodów nowych (-16,0%). Uzyskany wynik jest też najniższym styczniowym wynikiem od 4 lat. W pewnym stopniu spadek importu można usprawiedliwić kalendarzem: tegoroczny styczeń miał 19 dni roboczych, o 2 dni mniej niż ubiegłoroczny.
Auta używane. Sprowadzamy coraz starsze
Średni wiek sprowadzonych w styczniu aut wyniósł dokładnie 12,10 roku. To kolejny niechlubny rekord. Ostatnie 2 miesiące minionego roku również były rekordowe pod tym względem. Średni wiek importowanych samochodów w listopadzie i grudniu wyniósł odpowiednio 11,89 oraz 11,88 - to najwyższe wyniki w historii. Warto odnotować, że w przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek wynosi 13 lat i dwa miesiące.
Jednocześnie w statystykach importu widać słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w styczniowym imporcie aut osobowych stanowią 41,4%. Trend spadkowy utrzymuje się od marca 2020 roku, a obecnie (trend 12-miesięczny) spadł do poziomu 42,6%. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi wyniósł w styczniu 10 lat i 11 miesięcy.
We wszystkich województwach liczba sprowadzonych w ciągu roku samochodów używanych była mniejsza niż rok wcześniej. Najwięcej aut zarejestrowano w woj. wielkopolskim (8 697 szt.), które wykazało jednocześnie najmniejszy w skali kraju procentowy spadek importu na przestrzeni roku (-16,1%).
Auta używane. Skąd sprowadzany najczęściej?
TOP10 krajów, z których w styczniu 2021 roku najczęściej importowane były samochody do Polski:
Auta używane. Najpopularniejsze marki
TOP20 najczęściej sprowadzanych marek w styczniu 2021 roku:
Auta używane. Najpopularniejsze modele
TOP20 najczęściej sprowadzanych modeli w styczniu 2021 roku:
Podobne wiadomości