Dacia Duster sprzedaje się świetnie nie tylko w Polsce. W Europie goni już VW Golfa

5 lat, 1 miesiąc temu - 1 października 2019, moto.pl
Dacia Duster sprzedaje się świetnie nie tylko w Polsce. W Europie goni już VW Golfa
Najlepiej sprzedający się samochód w Europie? Oczywiście VW Golf, tu nie ma żadnych niespodzianek.

Znacznie ciekawiej robi się za plecami kompaktowego bestsellera - gonią go dwa crossovery. Duster oraz T-Roc.

Europejski rynek na sporym minusie. Wszystko przez WLTP
Firma analityczna JATO podsumowała sprzedaż nowych samochodów na europejskim rynku w sierpniu tego roku. Zgodnie z przewidywaniami rynek zanotował wyraźny spadek rejestracji (- 8,7 proc.) w porównaniu z sierpniem zeszłego roku. W 27 krajach Europy zarejestrowano w zeszłym miesiącu 1 070 276 samochodów.

Skąd takie tąpnięcie? Wszystkiemu winna jest norma WLTP. Przypomnijmy, w zeszłym roku dealerzy robili wszystko, żeby zarejestrować auta zanim będą musiały być testowane zgodnie z nowymi przepisami.

Co oznacza skrót WLTP? Worldwide Harmonized Vehicle Test Procedure. To nowa procedura pomiaru zużycia paliwa i emisji, którą musi przechodzić każde nowe auto. Ma dokładniej oddawać rzeczywiste warunki użytkowania samochodu, czego nie można było powiedzieć o obowiązujących do 31 sierpnia 2018 r. testach NEDC. Od 1 września zeszłego roku nowym testom poddawane są wszystkie auta obecne w ofertach producentów. Znacznie więcej o zeszłorocznym zamieszeniu przeczytasz w tym miejscu:

Na szczycie wciąż VW Golf, ale za nim robi się coraz ciekawiej
Europejskim numerem 1 tradycyjnie jest Volkswagen Golf, którego w sierpniu 2019 r. zarejestrowało 26 411 Europejczyków. Trzeba jednak podkreślić, że kompakt z Wolfsburga zanotował 23-procentowy spadek rejestracji. O spadkach nie słyszały za to dwa modele, które Golfa gonią - Duster oraz T-Roc. Obydwa znalazły się na dużym plusie i są coraz bliżej granicy 20 000 rejestracji w miesiąc.

Pierwsza dziesiątka zeszłego miesiąca:

  1. Volkswagen Golf - 26 411 szt. (-23,6 proc.)
  2. Dacia Duster - 19 451 szt. (+10,8 proc.)
  3. Volkswagen T-Roc - 18 262 szt. (+27,8 proc.)
  4. Dacia Sandero - 17 764 szt. (+2,5 proc.)
  5. Volkswagen Polo - 16 692 szt. (-21,2 proc.)
  6. Renault Clio - 16 498 szt. (-36,8 proc.)
  7. Skoda Octavia - 15 997 szt. (+0,6 proc.)
  8. Volkswagen Tiguan - 14 665 szt. (-24,8 proc.)
  9. Opel Corsa - 14 301 szt. (+21,3 proc.)
  10. Renault Captur - 13 526 szt. (-33,6 proc.)

Które marki sprzedają najwięcej?
Najbardziej imponujące wzrosty sprzedaży zanotowały Suzuki (+40,5 proc.) oraz Smart (+102 proc.). Traci za to alians Renault-Nissan - Francuzi 38,9 proc. a Nissan 47,1 proc. Z bezpieczną przewagą na pierwszym miejscu znajduje się Volkswagen, ale niemiecki gigant również zanotował spadek rejestracji. Uwagę trzeba zwrócić na Mercedesa, który uplasował się na trzecim miejscu i w przeciwieństwie do głównych rywali, Audi oraz BMW, zakończył sierpień 2019 na sporym plusie.

  1. Volkswagen - 128 882 szt. (-13,1 proc.)
  2. Ford - 63 043 szt. (+1,8 proc.)
  3. Mercedes - 62 916 szt. (+10,3 proc.)
  4. Renault - 61 294 szt. (-38,9 proc.)
  5. Audi - 59 912 szt. (-8,6 proc.)
  6. Peugeot - 58 026 szt. (-2,5 proc.)
  7. Skoda - 57 538 szt. (+6,1 proc.)
  8. Opel/Vauxhall - 52 600 szt. (-6,8 proc.)
  9. Dacia - 51 692 szt. (+5,5 proc.)
  10. Toyota - 50 276 proc. (+0,0 proc.)

Benzyna, diesel, a może elektryk?
JATO podaje, że w sierpniu zarejestrowano w Europie 23 200 samochodów z napędem elektrycznym, co jest poprawą o 76 proc. w porównaniu z sierpniem 2018 i aż o 143 proc., jeżeli spojrzymy na ten sam miesiąc dwa lata temu.

Liczba rejestracji samochodów zelektryfikowanych (nie tylko czyste elektryki, ale także hybrydy) konsekwentnie rośnie, a ich udział w rynku staje się coraz bardziej znaczący. W zeszły miesiącu mówimy o 83 700 rejestracjach, co dało 7,8 proc. udziałów w Europie. Dominują silniki benzynowe, które zanotowały znaczący wzrost. Oczywiście kosztem diesli, które z kolei straciły 5 proc. rynku.

SUV-y dominują w Europie
Crossovery i SUV-y pozostają dominującą siłą na europejskim rynku. W sierpniu zarejestrowano aż 407 000 samochodów tego typu. W porównaniu z zeszłym rokiem oznacza to spadek o 3 proc.

Tracą jednak praktycznie wszystkie segmenty. Ubiegły miesiąc na plusie zakończyły tylko samochody miejskie (+3 proc.) oraz modele typowo sportowe (+15 proc.).

Support Ukraine