Dacia Sandero Stepway TCe90. Test, wrażenia z jazdy, wady, zalety, ceny

14 marca 2021 - moto.pl

Dacia Sandero Stepway TCe90. Test, wrażenia z jazdy, wady, zalety, ceny

Na tą premierę czekało wiele osób, które niekoniecznie pasjonują się motoryzacją, a z drugiej strony chcą mieć prosty, tani i dobry nowy samochód. Oto test trzeciej odsłony Dacii Sandero. Tym razem w atrakcyjnie wyglądającej odmianie Stepway.

O Dacii Sandero świat motoryzacji po raz pierwszy usłyszał w 2008 roku. Spokrewniony z Loganem hatchback uzupełniał ofertę rumuńskiego producenta o budżetowe, miejskie auto segmentu B. Dwie generacje później, w roku 2021, Sandero zbudowane na płycie podłogowej współdzielonej z Renault Clio dojrzało, wydoroślało i imponuje rzeczami obcymi swoim poprzednikom. Do testu trafiła odmiana Stepway napędzana litrowym, trzycylindrowym, doładowanym motorem o mocy 90 KM zestawionym z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów.

Dacia Sandero Stepway. Nadwozie/wnętrze

Złoty Stepway trzeciej generacji wygląda dostojnie i od pierwszego spojrzenia pokazuje, że nie ma zamiaru stać z boku i przyglądać się na konkurencyjne crossovery. Prześwit większy o 4 cm, plastikowe nakładki nadkoli, trochę wstawek z matowego srebra na zderzakach - tym wszystkim Dacia przekonuje, że równie dobrze czuje się na asfalcie, jak na leśnym dukcie.

Pomysłowe i praktyczne zarazem rozwiązanie znajdziemy… na dachu. Oto relingi dachowe bardzo łatwo można zmienić w belki poprzeczne, do których bez problemu zamontujemy boks dachowy lub np. bagażnik na rowery. Banalnie proste i bardzo praktyczne rozwiązanie.

Drzwi otwierają się lekko i szeroko, ułatwiając zajęcie miejsca za kierownicą. Siedzi się dość wysoko, fotel jest płaski, ale w czasie jazd testowych nie powodował żadnego bólu pleców. Rzut oka na kokpit powoduje pojawienie się ciepłych myśli o projektancie wnętrza tego auta. OK, wciąż wszystkie materiały są twarde. OK, nie ma tu żadnych wyrafinowanych rozwiązań technicznych. Jest za to przejrzysty system multimedialny o bardzo prostym menu. Jest - uwaga - bezprzewodowo działający Apple Car Play! Jest klasyczny panel sterowania klimatyzacją. Wszystkie przyciski są duże i działają dokładnie tak, jak się tego od nich oczekuje. Miłym i ładnie wyglądającym akcentem jest pas materiału biegnący przez całą szerokość kokpitu. Miłym akcentem jest uchwyt na telefon umieszczony obok ekranu centralnego. Obok niego jest gniazdo USB, więc umieszczony w nim smartfon można ładować unikając plątaniny kabli.

Widoczność z wnętrza jest dobra. Ilość miejsca na tylnej kanapie wystarczająca, by usiadły tam dwie dorosłe osoby. Względem poprzednika zauważalnie poprawiło się wyciszenie wnętrza. Wyposażenie testowego auta było całkiem bogate. Bezkluczykowy dostęp, automatyczna klimatyzacja, 4 elektryczne szyby, system start&stop, obszyta skórą kierownica. Czy tak naprawdę coś więcej jest potrzebne do spokojnego podróżowania autem? 328-litrowy bagażnik jest głęboki. Przeszkadzać może wysoki próg załadunku i bardzo skąpe wykończenie klapy.

Dacia Sandero Stepway. Napęd/prowadzenie

estowałem poprzednie Sandero Stepway w odpowiadającej złotemu autu konfiguracji napędu. Wtedy najbardziej denerwował mnie fakt olbrzymiej turbodziury. Była ona bardzo uwydatniona przez długie przełożenia skrzyni biegów. Po zmianie biegu na wyższy, podczas spokojnej jazdy, obroty spadały tak, że niewielki silniczek nie miał siły się podnieść. Jazda była nieprzyjemna i brak jej było płynności. Jak zatem jest w Sandero numer trzy?

Jest bardzo dobrze! Denerwujące zjawisko zniknęło i teraz można powiedzieć o tym, że testowana Dacia jeździ bardzo przyjemnie. 90-konny silnik jest chętny do współpracy i wyposażona w niego Sandero ochoczo przyspiesza 0-100 km/h w 12 s. Do jazdy miejskiej wystarczy w zupełności. Nieco chrypliwy dźwięk wkręcającej się na obroty trzycylindrówki nie przeszkadza. Praca lewarka skrzyni biegów jest o wiele lepsza niż w poprzedniej generacji, chociaż do ideału wciąż trochę brakuje. Drogi prowadzenia są długie i czasami coś haczy. Na plus zaliczam lekką pracę całego mechanizmu.

Zużycie paliwa nie rozczarowuje - podczas jazdy miejskiej w chłodnie dni komputer pokazywał ok. 7 l/100 km. Jazda drogami podmiejskimi skutkuje spalaniem ok. 6,5-6,8 l/100 km. Autostrada podwyższa zużycie paliwa do ok. 8 l/100 km.
Największą zaletą zawieszenia jest jego odporność na złą jakość drogi. Po pierwsze, nie jest przesadnie twarde, co w Dacii zaliczam na plus. Po drugie, dobrze amortyzuje nierówności. Pojeździłem Sandero sporo po drogach gruntowych. Żadne nie zrobiły na samochodzie większego wrażenia. Oczywiście, mam świadomość że grząskie podłoże mogłoby łatwo przednionapędowe Sandero pokonać.

Dacia Sandero Stepway. Ceny

Testowana wersja Stepway Comfort z 90-konnym silnikiem kosztuje co najmniej 56 900 zł. Po doposażeniu do poziomu testowanego auta, cena przekracza 60 000 zł, ale wciąż można uznać ją za atrakcyjną. Największym problemem jest….. obecność odmiany 100 TCe LPG. Jest droższa o 1000 zł, ma moc wyższą o 10 KM i fabryczną instalację LPG. W tej sytuacji, wybór jest oczywisty. Konkurencyjny Opel Crossland w podstawowej, 83-konnej wersji jest droższy, a jego cena startuje od 74 450 zł. Najtańsze Renault Captur z identycznym zespołem napędowym, jak w testowanej Dacii oznacza wydatek co najmniej 73 900 zł.

Podsumowanie
Po kilku dniach z Sandero byłem pod wrażeniem postępu, jakiego dokonała Dacia względem poprzedniej generacji. Równocześnie różnica w jakości i ogólnego wrażenia, jakie robi rumuński samochód względem swojej konkurencji coraz bardziej się zaciera. Sukces rynkowy, jaki odniesie ten samochód jest pewny.

ZALETY:

przestronne wnętrze;
niezła dynamika, rozsądne zużycie paliwa;
atrakcyjna ceny samochodu i wyposażenia dodatkowego.
WADY:

wciąż nie najlepsza praca dźwigni zmiany biegów;
wyciszenie przy prędkości autostradowej.

Artykuły w tematach

a1A4Akcja naprawczaakcja serwisowaakcyzaakcyza na samochódalfa romeoalkoholalkomataston martinaudiAudiAudi A3Audi R8Audi RS5Austriaauta elektryczneAuta elektryczne i hybrydoweauta użytkoweauta używaneauto elektryczneauto używaneauto z wypożyczalniAutobusyautonomous carautostradaautostrada A1autostrada A4autostradybadanie technicznebentleybezpieczeństwobikebikesbmwBMWBMW 5 SeriesBMw i4BMW ix3BMW M3BMW M4BMW M5BMW X1BMW Z4Brexitbudowa drógBudowa dróg ekspresowychcampercamper vancar buying guideCarlos GhosncennikCenyceny occeny paliwCeny samochodówceny w PolscecepikchevroletchinaChryslerciezarowkacitroenCitroenCITROEN C5Cofanie LicznikaCOVID-19custom carczas pracy kierowcydaciaDaciaDacia DusterDacia SanderoDaimlerdakarDetroit Auto ShowDieseldiesel scandaldowód rejestracyjnydrag racedriftingdroga ekspresowaDroga S7drogiDrogiDrogi ekspresowedrogi w polsceegzamin na prawo jazdyegzamin prawo jazdyelectricElektromobilnośćElektryczneEUeuropeevfabrykafabryka w TychachfcaferrariFerrarifiatFiatFiat 500Fiat DucatoFiat PandaFiat PuntoFiat TipofordFordFord BroncoFord FiestaFord FocusFord GalaxyFord MondeoFord MustangFord Mustang Mach-EFord PumaFord S-MaxFORD SIERRAFord Transitformula 1Formula-1formula1fotoradarfotoradaryFranceFrankfurt Motor ShowfunnyGdańskGDDKiAGeelyGenesisGeneva Motor Showgermanygielda samochodowagitdgooglegranicaHarley-Davidsonhistoria pojazduhondaHondaHonda CivicHonda CR-VhydrogenhyundaiHyundaiHyundai ElantraHyundai i20Hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Kona NHyundai Santa CruzHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIMPORTimport aut uzywanychImport SamochodówinfinitiITDJaguarjak ominąć korkiJapanjeepJeepJeep CompassJeep Grand CherokeeJeep WranglerjobsKajetan KajetanowiczKatowiceKawasakiKen BlockkiaKiaKia CeedKia NiroKia Picantokia sorentokia soulKia SportageKIA SportageKia Stingerkierowcyklasykikodeks drogowyKoninkontrola drogowakorkiKoronawiruskradzieżkradzież autaKradzieżeKradzieże autkradzieże samochodówKrakowKuba Wojewódzkikupno samochoduKUPUJEMY UŻYWANELA Auto ShowlamborghiniLanciaLand RoverLEASINGLexuslimity prędkościŁódźLotuslpgmandatMandat karnymandatyMazdaMazda CX-5Mazda MX-30mclarenmecedesMercedesMercedes S-ClassMercedes SprinterMiniMini CoopermitsubishiMitsubishiMitsubishi OutlanderMitsubishi PajeroMitsubishi Space Starmoose testMotocykleMOTOCYKLEmotorcyclemotorsportMotoryzacjamotosportnaprawa autaNetherlandsNew York Auto Showniemcynietrzeźwi kierowcynissanNissanNissan JukeNissan LeafNissan QashqaiNissan X-TrailNissan ZNorwaynowe autanowe samochodynowy samochódodcinkowy pomiar prędkościodebranie prawa jazdyoffroadopelOpelopel astraOpel ComboOpel CorsaOpel InsigniaOpel MantaOpel Mokkaopłatyopłaty drogowepaliwapaliwoParis Motor ShowparkingPARKINGIPARKOMATparkowaniepeugeotPeugeotPeugeot 2008Peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 508pickuppijani kierowcypijany kierowcaPKP IntercitypodatekPolandpolicjaPolicjapolisa ocPolskaPope FrancisporschePorschePorsche 911Porsche TaycanposcigPoznańPoznań Motor Showprawa jazdyprawoprawo jazdyPrawo JazdyprędkośćProdukcjaprzebieg autaprzegląd autaprzegląd technicznyprzekroczenie prędkościPRZEPISYPRZEPISY DROGOWEPRZEPISY RUCHU DROGOWEGOPrzetargPSApunkty karneradiowózradiowozyRajdRajd BarumRajd DakarRAJDOWE SAMOCHODOWE MISTRZOSTWA POLSKIRajdyrallyrally carRAMrecallRejestracjarejestracja autaREJESTRACJA POJAZDUrejestracja samochodurenaultRenaultRenault ArkanaRenault CapturRenault ClioRenault MeganeRenault ZoeRimacRobert KubicaRomaniaRSMPRuch drogowyrvRynekS8sądsafetysalonSamarsamochód elektrycznysamochód używanysamochodysamochody elektryczneSamochody ElektryczneSAMOCHODY HYBRYDOWESAMOCHODY JAPOŃSKIESAMOCHODY KLASYCZNESAMOCHODY NIEMIECKIESAMOCHODY POLSKIEsamochody używaneSamochody UżywaneSauberscaniaseatSeat LeonSejmself-driving carSEMAskodaSkodaSkoda CitigoSkoda EnyaqSkoda Enyaq IVskoda fabiaSkoda FabiaSKODA FABIA R5Skoda KamiqSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda RapidSkoda SuperbSkoda VisionSOPspalinysprowadzanie samochodówSprzedażsprzedaż autsprzedaż autasprzedaz nowych autsprzedaż samochodówSprzedaż samochodów w Polscespy shotsssangyongstacja paliwstatystykistawki akcyzyStellantisstraż granicznastrefa płatnego parkowaniaSubaruSubaru OutbackSubaru SolterrasupercarsSUVsuzukiSuzuki JimnySuzuki SwiftSwedenSzczecintablice rejestracyjnetachograftankowanietechnologytelefonTerenoweteslaTeslatestTokyo Motor ShowtoyotaToyotaToyota AurisTOYOTA AVENSISToyota AygoToyota CamryToyota CH-RToyota CorollaToyota Land CruiserToyota MiraiToyota Rav4Toyota SupraToyota YarisTransporttrucktuningtychyuberubezpieczenie ocUbezpieczenie SamochoduukUkrainaUnia EuropejskaUnited StatesUOKiKUSAused car buying guideutrata prawa jazdyUżywaneużywane autavanVauxhallVia CarpatiaviatollVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen GolfVolkswagen ID.3Volkswagen ID.4Volkswagen PassatVolkswagen PoloVOLKSWAGEN T-ROCVolkswagen T7Volkswagen TaigoVolkswagen TiguanVolkswagen TouaregVolkswagen TransporterVolvoVolvo xc40vwVWVW CaddyVW GolfVW PassatVW PolowakacjeWarszawwarszawaWielka BrytaniaWRCWrocławwypadekWypadekwypadkizakup autazakup samochoduZakup Samochoduzatrzymanie prawa jazdyZłodziejzmiany dla kierowcówаваріїаваріяВаршававикрадене автодорогиДТПелектричне автоЄвробляхиЄвропейський СоюзЄСзаконопроектконтролькордонкоронавірусперевірка на дорогахперевірки на дорогахподаткиполіціяпольсько-українськийпольсько-український кордонПольшаПольщаправила дорожнього рухуправила дорожнього руху в Польщіприкордонникирозмитнення автоСлавомір НовакУкравтодорУкраїнаукраїнціштрафи