Import używanych samochodów do Polski – I kwartał 2025

1 miesiąc temu - 7 kwietnia 2025, DailyDriver
Import używanych samochodów do Polski – I kwartał 2025
W pierwszym kwartale 2025 roku do Polski sprowadzono ponad 240 tys. używanych pojazdów o DMC do 3,5 tony, co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Największy udział w imporcie nadal mają samochody osobowe z Niemiec, ale wyraźnie rośnie też zainteresowanie autami z USA i Kanady.

W pierwszym kwartale 2025 roku do Polski sprowadzono łącznie 240 193 używane pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, co oznacza wzrost o 1,3% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zdecydowaną większość – aż 216 131 sztuk – stanowiły samochody osobowe, których liczba rejestracji wzrosła nieznacznie, o 0,1% rok do roku. Warto zwrócić uwagę na dynamiczny wzrost importu aut użytkowych – zarejestrowano 24 062 pojazdy dostawcze, co przekłada się na wzrost aż o 14,0%. Szczególnie imponujący był wynik w samym marcu – 8 509 zarejestrowanych pojazdów (+14,1%), co stanowi najlepszy marcowy wynik w historii.

Wiek sprowadzanych aut i typ
Średni wiek importowanych pojazdów utrzymuje się na stabilnym poziomie – na początku 2025 roku wyniósł 11,98 roku. Największy wpływ na ten wynik mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi, których średni wiek to 12,38 roku. Ciekawostką jest rosnące zainteresowanie używanymi samochodami elektrycznymi – ich import wzrósł aż o 30,9%.

W zestawieniach najpopularniejszych marek od lat nie zachodzą większe zmiany. W kategorii samochodów osobowych niezmiennie prowadzi Volkswagen, natomiast wśród pojazdów dostawczych pierwsze miejsce zajmuje Renault. Jeśli chodzi o konkretne modele, najwięcej rejestracji odnotowały Opel Astra i VW Golf – różnica między nimi wynosiła zaledwie 60 sztuk. W segmencie dostawczaków niekwestionowanym liderem pozostaje Renault Master.

TOP20 krajów pochodzenia importowanych aut
Poniżej przedstawiono 20 krajów, z których w pierwszym kwartale 2025 roku najczęściej sprowadzano pojazdy do Polski. W nawiasach podano procentową zmianę w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego:

  • Niemcy – 124 597 szt. (+0,7%)
  • Francja – 24 940 szt. (−1,1%)
  • Stany Zjednoczone – 18 032 szt. (+18,9%)
  • Belgia – 16 076 szt. (−9,3%)
  • Holandia – 12 306 szt. (+2,1%)
  • Włochy – 9 260 szt. (+22,6%)
  • Dania – 7 265 szt. (+13,1%)
  • Austria – 5 662 szt. (−2,7%)
  • Szwecja – 5 340 szt. (−20,1%)
  • Szwajcaria – 5 198 szt. (−6,8%)
  • Kanada – 1 923 szt. (+19,4%)
  • Czechy – 1 719 szt. (+8,2%)
  • Norwegia – 1 213 szt. (−26,0%)
  • Wielka Brytania – 1 005 szt. (−5,0%)
  • Finlandia – 963 szt. (+7,5%)
  • Litwa – 649 szt. (+39,0%)
  • Hiszpania – 520 szt. (−11,3%)
  • Japonia – 484 szt. (+3,6%)
  • Estonia – 364 szt. (+60,4%)

Niemcy pozostają niezmiennie najważniejszym partnerem w imporcie używanych aut do Polski, z udziałem sięgającym 51,9%. Coraz większą rolę odgrywa także rynek północnoamerykański – zarówno Stany Zjednoczone (+18,9%), jak i Kanada (+19,4%) odnotowały wyraźne wzrosty. Co ciekawe, USA utrzymały miejsce w pierwszej trójce krajów importu, wypierając z podium Belgię, która jeszcze na koniec 2024 roku znajdowała się na 3. miejscu. Największy procentowy wzrost w zestawieniu zanotowała Estonia (+60,4%), choć wolumen pozostaje niewielki (364 pojazdy). Z kolei największe spadki odnotowano w krajach skandynawskich – Norwegii (−26,0%) i Szwecji (−20,1%).

Support Ukraine