W pierwszym kwartale 2025 roku do Polski sprowadzono łącznie 240 193 używane pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, co oznacza wzrost o 1,3% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zdecydowaną większość – aż 216 131 sztuk – stanowiły samochody osobowe, których liczba rejestracji wzrosła nieznacznie, o 0,1% rok do roku. Warto zwrócić uwagę na dynamiczny wzrost importu aut użytkowych – zarejestrowano 24 062 pojazdy dostawcze, co przekłada się na wzrost aż o 14,0%. Szczególnie imponujący był wynik w samym marcu – 8 509 zarejestrowanych pojazdów (+14,1%), co stanowi najlepszy marcowy wynik w historii.
Wiek sprowadzanych aut i typ
Średni wiek importowanych pojazdów utrzymuje się na stabilnym poziomie – na początku 2025 roku wyniósł 11,98 roku. Największy wpływ na ten wynik mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi, których średni wiek to 12,38 roku. Ciekawostką jest rosnące zainteresowanie używanymi samochodami elektrycznymi – ich import wzrósł aż o 30,9%.
W zestawieniach najpopularniejszych marek od lat nie zachodzą większe zmiany. W kategorii samochodów osobowych niezmiennie prowadzi Volkswagen, natomiast wśród pojazdów dostawczych pierwsze miejsce zajmuje Renault. Jeśli chodzi o konkretne modele, najwięcej rejestracji odnotowały Opel Astra i VW Golf – różnica między nimi wynosiła zaledwie 60 sztuk. W segmencie dostawczaków niekwestionowanym liderem pozostaje Renault Master.
TOP20 krajów pochodzenia importowanych aut
Poniżej przedstawiono 20 krajów, z których w pierwszym kwartale 2025 roku najczęściej sprowadzano pojazdy do Polski. W nawiasach podano procentową zmianę w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego:
Niemcy pozostają niezmiennie najważniejszym partnerem w imporcie używanych aut do Polski, z udziałem sięgającym 51,9%. Coraz większą rolę odgrywa także rynek północnoamerykański – zarówno Stany Zjednoczone (+18,9%), jak i Kanada (+19,4%) odnotowały wyraźne wzrosty. Co ciekawe, USA utrzymały miejsce w pierwszej trójce krajów importu, wypierając z podium Belgię, która jeszcze na koniec 2024 roku znajdowała się na 3. miejscu. Największy procentowy wzrost w zestawieniu zanotowała Estonia (+60,4%), choć wolumen pozostaje niewielki (364 pojazdy). Z kolei największe spadki odnotowano w krajach skandynawskich – Norwegii (−26,0%) i Szwecji (−20,1%).
Podobne wiadomości