Jaki samochód wybrać, by stracić najmniej pieniędzy? Co wpływa na wartość rezydualną aut?

7 lat temu - 3 kwietnia 2017, Motofakty
Jaki samochód wybrać, by stracić najmniej pieniędzy? Co wpływa na wartość rezydualną aut?
Czym najczęściej kierujemy się kupując nowy samochód? Ceną? Marką? Rozmiarami i pakownością? Każdy z tych elementów jest bardzo ważny. Jest jeszcze jeden, o którym w takim momencie pewnie wiele osób nie myśli – utrata wartości.

Z pewnością nie jest to pierwsza rzecz, o której myślimy kupując samochód. Nie wydajemy przecież kilkudziesięciu tysięcy złotych na auto, żeby je za moment sprzedać. A jednak jest to dość istotna kwestia. Zawsze może się okazać, że będziemy chcieli zmienić samochód na inny lub po prostu będziemy potrzebowali gotówki. Po upływie kilku lat możemy być zdziwieni, że nasz samochód kosztuje kilkanaście tysięcy złotych mniej. Warto mieć świadomość, z czego to może wynikać.

– Modele popularne, cenione na rynku wtórnym w pierwszym roku eksploatacji cechują się utratą wartości niższą niż 20%. Z drugiej strony zdarzają się pojazdy awaryjne, o kontrowersyjnym designie, źle przyjęte przez rynek, których utrata wartości w ciągu pierwszych 12 miesięcy przekracza nawet 30% – wyjaśnia Dariusz Wołoszka, Specjalista ds. Wartości Rezydualnych Info-Ekspert.

Co wpływa na to, że samochód traci na wartości? Takich rzeczy jest naprawdę mnóstwo i ciężko ograniczyć to do jednego czy nawet kilku aspektów. Utrata wartości uzależniona jest od szeregu czynników. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć postrzeganie marki i konkretnego modelu na rynku, rodzaj nadwozia, pojemność i rodzaj silnika, wyposażenie, cykl życia pojazdu i cechy indywidualne każdego pojazdu.

Przyjrzyjmy się zatem po kolei tym czynnikom:

- Postrzeganie marki i konkretnego modelu na rynku

Pod tym względem wyróżniają się samochody niemieckie i japońskie. Cechuje je niższa utrata wartości niż w przypadku pojazdów koreańskich, włoskich czy francuskich z tej samej półki. – W Polsce nadal panuje powszechna opinia, że najlepszą inwestycją jest zakup Audi, Volkswagena czy Toyoty, które w ocenie wielu użytkowników są gwarancją bezawaryjnej eksploatacji i wysokiej ceny odsprzedaży na rynku wtórnym – mówi Wołoszka. Ważna jest zatem reputacja marki i konkretnego modelu. Jeśli ma on opinię mniej awaryjnego to oczywistym jest, że przy ewentualnej sprzedaży można liczyć na większą cenę.

- Rodzaj nadwozia

Tutaj dużą rolę odgrywa rynek i popularność poszczególnych rodzajów nadwozia. – Praktyczne i funkcjonalne nadwozia kombi, 5-drzwiowe hatchbacki lub ostatnio modne SUV-y i crossovery są bardziej poszukiwane i cenione na rynku wtórnym niż niepraktyczne coupe, cabrio lub sedany – ocenia Wołoszka. Działa to więc na podobnej zasadzie, to punkt poprzedni, czyli postrzeganie konkretnego modelu. Jeśli mamy do sprzedania np. popularnego hatchbacka, to możemy po cichu liczyć, że uda nam się sprzedać go za większy procent jego pierwotnej wartości, niż w przypadku chociażby sedana, który nie cieszy się takim zainteresowaniem wśród kierowców.

- Pojemność i rodzaj silnika

W tej kategorii wygrywają samochody z małymi silnikami benzynowi i wysokoprężnymi. – Takie auta lepiej utrzymują wartość niż te wyposażone w silniki przekraczające pojemność dwóch litrów. Najniższą utratą wartości cechują się modele z silnikami benzynowymi o pojemności do 1,6 l i dieslami do 2,0 l – ocenia Wołoszka.

- Wyposażenie

Także to, jakie samochód posiada wyposażenie ma znaczenie przy późniejszej sprzedaży. Jeśli auto naszpikowane jest elektroniką i różnymi gadżetami (wymagającymi dużej dopłaty w momencie zakupu auta), to one również tracą na wartości, częściej dużo szybciej niż sam samochód. – Lepiej inwestować w podstawowe elementy z zakresu komfortu, takie jak klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz systemy bezpieczeństwa czyli systemy kontroli trakcji czy poduszki powietrzne. Jest to dużo bardziej opłacalne niż w drogie systemy multimedialne lub spersonalizowane wykończenie wnętrza – doradza Wołoszka.

- Cykl życia pojazdu

To zjawisko dotyczy nie tylko świata motoryzacji. Jeśli na rynku pojawia się nowy model jakiegoś sprzętu elektronicznego czy właśnie samochodu, to dotychczasowe modele siłą rzeczy zaczną tracić na wartości i będą tańsze. – Nawet sama zapowiedz debiutu następcy, powoduje obniżenie wartości obecnie produkowanego modelu – zauważa Dariusz Wołoszka z firmy Info-Ekspert.

- Cechy indywidualne każdego pojazdu:

Nie można zapominać, że cena samochodu po kilkuletniej eksploatacji jest kształtowana nie tylko przez markę, model, rodzaj nadwozia czy wyposażenie. Bardzo ważne, o ile nie ważniejsze jest to, jak był on traktowany przez poprzedniego właściciela. Jeśli było ich kilku to istnieje duże ryzyko, że któryś nie dbał o auto w należyty sposób. Cena pojazdu spadnie, jeśli będzie miał on gigantyczny przebieg, kiepsko udokumentowaną historię serwisową albo wypadkową przeszłość. – Pojazd z polskiego salonu, od pierwszego właściciela z niewielkim przebiegiem i udokumentowaną historią szybciej znajdzie kolejnego nabywcę i osiągnie wyższą wartość odsprzedaży od wyeksploatowanego pojazdu bez udokumentowanej historii – komentuje Wołoszka.

Poniżej prezentujemy zestawienie samochodów w najbardziej popularnych segmentach, które najmniej tracą na wartości. Przyjęliśmy kilka założeń. Sprawdzamy, które nowe auta najmniej tracą na wartości po 5 latach, przy średnim rocznym przebiegu na poziomie 15 000 km.

MarkaModel / wersjaWartość początkowaPrognozowana wartość / % pocz. wartości po 60 mies.
Segment A - samochody z silnikami benzynowymi
Volkswagenup! 1.0 MR`17 take up! hb5 999 ccm 60 KM38 300 zł18482 zł / 48,30%
ToyotaAygo 1.0 MR`15 x hb5 998 ccm 69 KM36 400 zł17263 zł / 47,40%
Fiat500 1.2 MR`15 Pop hb3 1242 ccm 69 KM40 900 zł19239 zł / 47,00%
RenaultTwingo MR`15 Life 70 E6 hb5 999 ccm 71 KM36 400 zł16231 zł / 44,60 %
SkodaCitigo Ambition hb5 999 ccm (benzyna)37 850 zł16726 zł / 44,20%
Segment B - samochody z silnikami benzynowymi
ToyotaYaris 1.0 MR`14 Life hb5 998 ccm 69 KM42 700 zł21665 zł / 50,70%
VolkswagenPolo GP 1.0 MR`14 Start hb5 999 ccm 60 KM45 000 zł21280 zł / 47,30%
SkodaFabia III 1.0 MR`15 Active hb5 999 ccm 60 KM41 100 zł19227 zł / 46,80%
RenaultClio IV MR`17 Life 75 hb5 1149 ccm 73 KM42 400 zł19672 zł / 46,40%
OpelCorsa E 1.2 Essentia hb5 1229 ccm 69 KM43 200 zł18546 zł / 42,90%
Segment C - samochody z silnikami benzynowymi
SkodaOctavia III 1.2 TSI MR`18 Active lif5 1197 ccm 86 KM66 700 zł33308 zł / 49,90%
ToyotaAuris 1.33 MR`15 Active hb5 1329 ccm 99 KM65 900 zł32393 zł / 49,20%
VolkswagenGolf VII 1.0 TSI MR`17 Trendline BMT hb5 999 ccm 86 KM68 700 zł33612 zł / 48,90%
OpelAstra V 1.4 Essentia hb5 1399 ccm 101 KM59 900 zł28662 zł / 47,90%
RenaultMegane IV Life SCe 115 hb5 1598 ccm 114 KM59 900 zł27445 zł / 45,80%
Segment C - samochody z silnikami Diesla
SkodaOctavia III 1.6 TDI-CR MR`18 Active lif5 1598 ccm 90 KM79 200 zł41286 zł / 52,10%
VolkswagenGolf VII 1.6 TDI-CR MR`17 Trendline BMT hb5 1598 ccm 90 KM79 900 zł40979 zł / 51,30%
ToyotaAuris Diesel MR`15 Active hb5 1364 ccm 90 KM75 500 zł38279 zł / 50,70%
OpelAstra V CDTI Essentia hb5 1598 ccm 95 KM72 700 zł33936 zł / 46,70%
RenaultMegane IV dCi Life 90 hb5 1461 ccm 90 KM67 900 zł31335 zł / 46,10%
Segment D - samochody z silnikami benzynowymi
SkodaSuperb III 1.4 TSI Active sed4 1390 ccm 125 KM89 800 zł42626 zł / 47,50%
ToyotaAvensis Sedan MR`15 Active sed4 1598 ccm 132 KM89 900 zł42613 zł / 47,40%
VolkswagenPassat B8 1.4 TSI Trendline sed4 1390 ccm 125 KM94 200 zł43700 zł / 46,40%
Mazda6 - 2.0 MR`15 SkyGo sed4 1998 ccm 145 KM89 900 zł41434 zł / 46,10%
OpelInsignia II Grand Sport Enjoy S&S lif5 1490 ccm 141 KM99 900 zł45290 zł / 45,30%
Segment D - samochody z silnikami Diesla
SkodaSuperb III 1.6 TDI-CR Active sed4 1598 ccm 120 KM100 500 zł62517 zł / 62,20%
ToyotaAvensis Sedan 1.6 Diesel MR`15 Active sed4 1598 ccm 111 KM106 000 zł65404 zł / 61,70%
VolkswagenPassat B8 1.6 TDI-CR Trendline sed4 1598 ccm 120 KM106 000 zł65350 zł / 61,70%
OpelInsignia II Grand Sport Diesel Enjoy S&S DTE lif5 1598 ccm 110 KM108 500 zł65620 zł / 60,50%
Mazda6 - 2.2 Diesel MR`15 SkyMotion sed4 2184 ccm 150 KM124 000 zł74683 zł / 60,20%
Segment SUV - samochody z silnikami benzynowymi
MazdaCX-5 2.0 MR`17 E6 SkyGO kb5/5 1998 ccm 165 KM95 900 zł50725 zł / 52,90%
SkodaKodiaq 1.4 TSI E6 Active kb5/5 1395 ccm 125 KM89 900 zł45907 zł / 51,10%
OpelMokka X 1.6 E6 Essentia S&S kb5/5 1598 ccm 116 KM72 500 zł36643 zł / 50,50%
KiaSportage 1.6 GDI MR`16 S kb5/5 1591 ccm 132 KM76 000 zł38354 zł / 50,50%
DaciaDuster MR`14 Access kb5/5 1598 ccm 114 KM39 900 zł20011 zł / 50,20%
Segment SUV - samochody z silnikami Diesla
ToyotaRAV 4 2.0 D-4D MR`16 E6 Active 4x2 kb5/5 1995 ccm 143 KM111 000 zł56414 zł / 50,80%
MazdaCX-5 2.2 Diesel MR`17 E6 SkyMOTION kb5/5 2191 ccm 150 KM120 000 zł60795 zł / 50,70%
VolkswagenTiguan NF 2.0 Diesel E6 Trendline SCR kb5/5 1968 ccm 116 KM106 500 zł53592 zł / 50,30%
OpelMokka X 1.6 CDTI E6 Enjoy S&S kb5/5 1598 ccm 110 KM87 000 zł43733 zł / 50,30%
KiaSportage 1.7 CRDi MR`16 M kb5/5 1685 ccm 116 KM93 000 zł46335 zł / 49,80%

Support Ukraine