Pierwsze samochody przejechały po nowym moście w poniedziałek, 25 października. Inwestycja o wartości ponad 189 mln zł została zrealizowana w niecałe 2,5 roku. Most znajduje się na drodze krajowej nr 75. W przyszłości ma być elementem tzw. "sądeczanki" - drogi łączącej Brzesko z Nowym Sączem.
Most w Kurowie zaprojektowany został jako obiekt typu extradosed. Ten typ obiektów powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną
- wyjaśniają drogowcy.
Najdłuższy obiekt typu extradosed znajduje się w Kwidzynie na Wiśle
W Polsce najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m), następny to most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejnym jest właśnie ponad 600-metrowy most w Kurowie na Dunajcu.
Przełożenie ruchu na nową przeprawę nie oznacza końca prac, wszystkie roboty będą ukończone w kwietniu 2022 r.
W listopadzie rozpocznie się rozbiórka tymczasowych podpór nowego mostu. W tym roku wykonawca przystąpi także do rozbierania starego obiektu. Kończone będą zjazdy indywidualne od strony Nowego Sącza oraz oświetlenie drogi.
Aż 7,2 km kabli w nowym moście
Przy budowie obiektu wykorzystano ok. 24,5 tys. m sześc. betonu, 4 926 551 kg stali miękkiej, 430 tys. kg stali sprężającej, a długość kabli extradosed wynosi 7,2 km. Zużyto 180 tys. 48 m sześc. materiału nasypowego, by powstał nasyp pod drogę, tzw. najazdy na most.
Czujniki zamontowane na obiekcie monitorują funkcjonowanie konstrukcji, wykonując pomiary m.in. odkształceń w przekrojach pylonowych i przęsłowych oraz sił na wantach. Przed przełożeniem ruchu na nowy most pomyślnie przeprowadzono próby obciążenia.
Podobne wiadomości