Projekt nowelizacji ustawy, wprowadzający zatrzymanie prawa jazdy za przekroczenie limitu prędkości o ponad 50 km/h poza terenem zabudowanym, ujednolicenie ograniczeń prędkości w terenie zabudowanym bez względu od pory dnia oraz wprowadzenie bezwzględnego pierwszeństwa dla pieszych w okolicach oznakowanych przejść, trafił do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Według Ministerstwa Infrastruktury, przepisy wejdą w życie w lipcu tego roku.
Większa ochrona pieszego w rejonie przejść dla pieszych
Obecnie ustawa Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem zbliżającego się do przejścia dla pieszych do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Natomiast obowiązek zmniejszenia prędkości przez kierującego pojazdem tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących,wynika z przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Według projektu Ministerstwa Infrastruktury, kierowca będzie zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię nie tylko dla pieszych, znajdujących się już na przejściu, ale również dla tych, którzy dopiero wchodzą na przejście.
Nowe brzmienie art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych - poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych - do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, a także do ustąpienia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na nim.
Z drugiej strony dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.
Zatrzymywanie prawka poza obszarem zabudowanym
Ministerstwo Infrastruktury chce także, aby przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 50 km/h poza obszarem zabudowanym kończyło się zatrzymywaniem prawa jazdy., tak jak ma to miejsce w terenie zabudowanym.
Jedno ograniczenie w terenie zabudowanym
Kolejna zmiana dotyczy obniżenia prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h. Ministerstwo tłumaczy, że z analiz badawczych wynika, iż różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Według przytaczanych danych, ponad 95 proc. pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego jest większa od 50 km/h.
Podobne wiadomości