Z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wynika wprost: posiadacz zarejestrowanego w Polsce pojazdu musi być ubezpieczony (wyjątkiem jest posiadacz pojazdu historycznego, który ma czas na zawarcie umowy ubezpieczenia do momentu wprowadzenia pojazdu do ruchu).
Auto zabytkowe może być zatem ubezpieczone tylko w okresie użytkowania; na czas krótszy niż 12 miesięcy, na podstawie umowy ubezpieczenia krótkoterminowego.
Oznacza to, że zarejestrowane auto, które stoi w garażu i z którego nie korzystamy codziennie - także musi mieć wykupioną polisę OC.
Jeśli auto w ogóle nie nadaje się do jazdy, a jego właściciel nie chce opłacać OC, trzeba złożyć wniosek do urzędu komunikacji. To pozwoli na jego wyrejestrowanie, w efekcie czego można zrezygnować z ubezpieczenia OC.
Brak polisy OC. Jaka kara?
Część kierowców brak obowiązkowego ubezpieczenia tłumaczy niewiedzą na temat konsekwencji, jakie mogą ich spotkać. Jednak jest także spora część właścicieli pojazdów, którzy brak przedłużenia ważności polisy OC uważają za sprytny sposób na oszczędzanie. Wciąż niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, że jeżeli spowodują kolizję drogową i nie będą posiadali polisy OC, to kara będzie ich najmniejszym problemem, bo będą musieli zwrócić do UFG sumę, którą ten wcześniej wypłacił poszkodowanym w danym wypadku. A średnia wartość takiego świadczenia wynosi, według danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego ponad 10 tys. złotych.
Z danych UFG wynika, że co roku zwrot odszkodowania wypłaconego przez UFG dotyka ponad dwa tysiące właścicieli pojazdów, którzy spowodowali wypadek bez ubezpieczenia OC. Rekordzista miał do zwrotu niebagatelną kwotę wynoszącą blisko 1,8 mln zł.
Brak polisy OC wiąże się z karą finansową, której wysokość jest zależna od płacy minimalnej brutto ustalonej przez rząd na dany rok kalendarzowy.
Podstawa prawna
Art. 90. ust. 1, art. 92 ust.1 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 473 z późn. zm.).