Jeśli ktoś obawiał się, że będzie zbyt podobna do rodzeństwa z koncernu Stellantis, może spać spokojnie. Aż kipi włoskim stylem.
Obecna odsłona Lancii Ypsilon to jeden z najdłużej wytwarzanych nowych samochodów. Na marginesie, w Tychach, więc z metką "made in Poland". Pomimo długiego stażu rynkowego Włosi nadal ją kochają i napędzają sprzedaż 13-letniego dinozaura. W 2023 r. zarejestrowali aż 44 tys. 743 egz., zapewniając jej trzecie miejsce na liście sprzedaży. Ale idzie już nowe. I nawet wiemy, jak wygląda, bo w typowym włoskim bałaganie nie zadbano o usunięcie z planu filmowego motoryzacyjnych paparazzi.
Nowa Lancia Ypsilon zachowa włoski styl
"Carspotterzy" dopadli Lancię Ypsilon podczas kręcenia reklamy na ulicach Mediolanu. Pierwsza dobra wiadomość – techniczne pokrewieństwo z modelami koncernu Stellantis nie owładnęło stylistyką. Chociaż pod nadwoziem znajdziemy "bebechy" z Peugeota 208 i Opla Corsy, karoseria tego nie zdradza, o ile ktoś nie spojrzy na kształt lusterek bocznych i słupków A.
Zamiast tego nowa Lancia Ypsilon czerpie garściami z prototypowego auta Pu+Ra HPE wyglądającego jak Stratos z filmu sci-fi. Tutaj nie jest już aż tak kosmicznie, ale wciąż atrakcyjnie. Okrągłe tylne lampy i umieszczony nad nimi spojler wyraźnie nawiązują do Lancii Stratos. Niektórzy doszukują się tu podobieństw do Alfy Romeo MiTo. To też dobre skojarzenie – w końcu mówimy o ładnym włoskim samochodzie!
Front jest bardziej kontrowersyjny, bo czarna listwa ze światłami do jazdy dziennej wygląda trochę jak... gumowa nakładka chroniąca maskę przed odpryskami od kamieni. Paparazzi zajrzeli także do wnętrza i tu również projektanci Lancii poszli własną ścieżką. Deska rozdzielcza będzie miała dużo kantów i płaszczyzn – w tym półeczkę w konsoli środkowej inspirowaną lądowiskiem dla helikopterów przy hotelu Burdż al-Arab w Dubaju (to na nim polski pilot wylądował... samolotem!). Na fotelach będzie "pluszo-zamsz".
Nowa Lancia Ypsilon. Kiedy premiera?
W grudniu 2023 r. Włosi obiecali, że pokażą światu nowego Ypsilona już w lutym 2024 r. Paparazzi trochę ich wyprzedzili. Lancia potwierdziła, że oprócz wersji czysto elektrycznej (156 KM, 270 Nm i akumulator o poj. 51 kWh netto) w sprzedaży pojawi się także Ypsilon z silnikiem 1.2 PureTech z układem miękkiej hybrydy. Czekamy na oficjalny debiut!