Nowe normy emisji - setki tysięcy aut bez prawa do rejestracji?

3 sierpnia 2020 - Auto Świat

Nowe normy emisji - setki tysięcy aut bez prawa do rejestracji?

Wraz końcem 2020 roku przestaje obowiązywać dotychczasowa „tymczasowa” norma emisji spalin Euro 6d-TEMP, a od 1 stycznia 2021 nowo rejestrowane auta mają spełniać ostrzejszą normę Euro 6d.

Co stanie się z autami, które nie są zgodne z nowymi wymogami, które do tej pory nie zostaną sprzedane? W mediach pojawiły się spekulacje, że będą musiały trafić „na żyletki". Wyjaśniamy, jak jest naprawdę.

  • Od pierwszego stycznia 2021 noworejestrowane auta będą musiały spełniać zaostrzone normy emisji spalin
  • Od tej reguły przewidziano wyjątki, ale dotyczą one niewielkiej liczby aut
  • Już wkrótce w salonach wielu marek czekają nas prawdopodobnie atrakcyjne promocje, choć i tak zapewne nie wszystkie auta ze „starą" normą znajdą w porę nabywców

Na pierwszy rzut oka różnice między normami Euro 6d-Temp i Euro 6d nie wydają się wielkie. Dopuszczalny poziom emisji badanej na stanowiskach pomiarowych jest taki sam i wynosi w przypadku tlenków azotu (NOx) 80 mg/km dla diesli oraz 60 mg/km dla benzyniaków.

Tyle, że wyniki laboratoryjne to jedno, a emisja w realnych warunkach drogowych to drugie. I tu właśnie pojawiają sęi znaczące różnice. O ile wciąż jeszcze obowiązująca norma dopuszcza przekroczenie w testach drogowych dozwolonego poziomu emisji o współczynnik wynoszący 2,1, to już w przypadku normy Euro 6d (bez dopisku TEMP) dopuszczalny współczynnik przekroczenia normy to już tylko 1,43. Dla silników Diesla oznacza to spadek dopuszczalnego poziomu emisji tlenków azotu w testach drogowych ze 168 mg/km do 114 mg/km. To niemała różnica!

Norma niby ta sama, a problemy większe
W przypadku wielu modeli taka zmiana wymusza gruntowną przebudowę systemów oczyszczania spalin, albo wręcz wprowadzenie układów hybrydowych, a co za tym idzie – wzrost kosztów produkcji. Dlatego wiele firm przesadnie się nie śpieszyło z wprowadzaniem modeli dostosowanych do zaostrzonych wymogów – przeciętnemu nabywcy różnica między normami Euro 6d i Euro 6d TEMP nic przecież nie mówi, ale różnica w cenie – już tak! Tyle, że przez pandemię Covid 19 i związaną z nią zapaść sprzedaży aut wiele firm się prawdopodobnie w swoich kalkulacjach boleśnie przeliczyło.

Sprzedali mniej aut, niż planowali
Przez pierwsze pół roku 2020 roku spadek sprzedaży nowych aut na terenie Unii Europejskiej wyniósł niemal 40 proc.. To z kolei oznacza, że na stockach producentów i na placach dilerów zalegać może nawet 800 tys. aut, które od nowego roku nie będą spełniały obowiązujących norm emisji spalin. Twórcy przepisów przewidzieli oczywiście, że nie wszystkie auta z wcześniejszą normą da się w porę sprzedać i przewidzieli rozwiązanie tymczasowe – przez rok od zaostrzenia normy wolno będzie jeszcze sprzedawać i rejestrować auta wyprodukowane wcześniej i zgodne z wcześniejszymi wymaganiami. Tyle, że pod pewnym warunkiem: maksymalnie jedno na 10 sprzedawanych przez danego producenta aut może spełniać wymogi nieaktualnej już wtedy, tymczasowej normy Euro 6d Temp!

Promocje, auta „używane" choć nowe i bez przebiegu

Czy to oznacza, że tysiące aut, które nie „załapią się" na tymczasowe rozwiązanie trzeba będzie zezłomować? Z całą pewnością nie – koncerny motoryzacyjne i dilerzy mają na to swoje sposoby. Część aut niezgodnych z zaostrzoną normą zostanie zapewne sprzedana poza Unię Europejską – ale będzie to prawdopodobnie relatywnie niewielka liczba. Co z pozostałymi? Tu dobra wiadomość dla potencjalnych nabywców, którzy planują na przełom 2020 i 2021 roku zakup samochodu – można się spodziewać atrakcyjnych promocji na modele spełniające normę Euro 6d Temp, bo koncerny i dilerzy będą się starali wyprzedać je przed wejściem w życie obostrzeń.

A co z autami, których sprzedać w porę nie zdąrzą? Tu zła wiadomość dla dilerów – prawdopodobnie będą musieli zarejestrować te auta na siebie, żeby już po nowym roku sprzedawać je jako pojazdy formalnie z drugiej ręki, choć faktycznie nowe i bez przebiegu. Dla dotkniętych kryzysem firm może to być poważne obciążenie, bo wraz z rejestracją trzeba też opłacić ubezpieczenie, a samochód z wpisanym już pierwszym właścicielem w karcie pojazdu automatycznie traci na wartości.

Jest też i trzecia możliwość: być może lobbyści firm motoryzacyjnych wynegocjują kolejne przepisy przejściowe, żeby nie pogrążyć i tak już nadszarpniętej kryzysem branży.

Artykuły w tematach

a1A4Akcja naprawczaakcja serwisowaakcyzaakcyza na samochódalfa romeoalkoholalkomataston martinaudiAudiAudi A3Audi R8Audi RS5Austriaauta elektryczneAuta elektryczne i hybrydoweauta użytkoweauta używaneauto elektryczneauto używaneAutobusyautonomous carautostradaautostrada A1autostrada A4autostradybadanie technicznebentleybezpieczeństwobikebikesbmwBMWBMW 5 SeriesBMw i4BMW ix3BMW M3BMW M4BMW M5BMW X1BMW Z4Brexitbudowa drógBudowa dróg ekspresowychcamper vancar buying guideCarlos GhosncennikCenyceny occeny paliwCeny samochodówceny w PolscecepikchevroletchinaChryslerciezarowkacitroenCitroenCITROEN C5Cofanie LicznikaCOVID-19custom carczas pracy kierowcydaciaDaciaDacia DusterDacia SanderoDaimlerdakarDetroit Auto ShowDieseldiesel scandaldowód rejestracyjnydrag racedriftingdroga ekspresowaDroga S7drogiDrogiDrogi ekspresowedrogi w polsceegzamin na prawo jazdyegzamin prawo jazdyelectricElektromobilnośćElektryczneEUeuropeevfabrykafabryka w TychachfcaferrariFerrarifiatFiatFiat 500Fiat DucatoFiat PandaFiat PuntoFiat TipofordFordFord BroncoFord FiestaFord FocusFord GalaxyFord MondeoFord MustangFord Mustang Mach-EFord PumaFord S-MaxFORD SIERRAFord Transitformula 1Formula-1formula1fotoradarfotoradaryFranceFrankfurt Motor ShowfunnyGdańskGDDKiAGeelyGenesisGeneva Motor Showgermanygielda samochodowagitdgooglegranicaHarley-Davidsonhistoria pojazduhondaHondaHonda CivicHonda CR-VhydrogenhyundaiHyundaiHyundai ElantraHyundai i20Hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Kona NHyundai Santa CruzHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIMPORTimport aut uzywanychImport SamochodówinfinitiITDJaguarjak ominąć korkiJapanjeepJeepJeep CompassjobsKajetan KajetanowiczKatowiceKawasakiKen BlockkiaKiaKia CeedKia NiroKia Picantokia sorentokia soulKia SportageKIA SportageKia Stingerkierowcyklasykikodeks drogowyKoninkontrola drogowakorkiKoronawiruskradzieżkradzież autaKradzieżeKradzieże autkradzieże samochodówKrakowKuba Wojewódzkikupno samochoduKUPUJEMY UŻYWANELA Auto ShowlamborghiniLanciaLand RoverLEASINGLexuslimity prędkościŁódźLotuslpgmandatMandat karnymandatyMazdaMazda CX-5Mazda MX-30mclarenmecedesMercedesMercedes S-ClassMercedes SprinterMinimitsubishiMitsubishiMitsubishi OutlanderMitsubishi PajeroMitsubishi Space Starmoose testMotocykleMOTOCYKLEmotorcyclemotorsportMotoryzacjamotosportnaprawa autaNetherlandsNew York Auto Showniemcynietrzeźwi kierowcynissanNissanNissan JukeNissan LeafNissan QashqaiNissan X-TrailNissan ZNorwaynowe autanowe samochodynowy samochódodcinkowy pomiar prędkościodebranie prawa jazdyopelOpelopel astraOpel ComboOpel CorsaOpel InsigniaOpel MantaOpel MokkaopłatypaliwapaliwoParis Motor ShowparkingPARKINGIPARKOMATparkowaniepeugeotPeugeotPeugeot 2008Peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 508pickuppijani kierowcypijany kierowcaPKP IntercitypodatekPolandpolicjaPolicjapolisa ocPolskaPope FrancisporschePorschePorsche 911Porsche TaycanposcigPoznańPoznań Motor Showprawa jazdyprawoprawo jazdyPrawo JazdyprędkośćProdukcjaprzebieg autaprzegląd autaprzegląd technicznyprzekroczenie prędkościPRZEPISYPRZEPISY DROGOWEPRZEPISY RUCHU DROGOWEGOPrzetargPSApunkty karneradiowózradiowozyRajdRajd BarumRajd DakarRAJDOWE SAMOCHODOWE MISTRZOSTWA POLSKIRajdyrallyrally carRAMrecallRejestracjarejestracja autaREJESTRACJA POJAZDUrejestracja samochodurenaultRenaultRenault ArkanaRenault CapturRenault ClioRenault MeganeRenault ZoeRimacRobert KubicaRomaniaRSMPRuch drogowyrvRynekS8sądsafetysalonSamarsamochód elektrycznysamochód używanysamochodysamochody elektryczneSamochody ElektryczneSAMOCHODY HYBRYDOWESAMOCHODY JAPOŃSKIESAMOCHODY KLASYCZNESAMOCHODY NIEMIECKIESAMOCHODY POLSKIEsamochody używaneSamochody UżywaneSauberscaniaseatSeat LeonSejmself-driving carSEMAskodaSkodaSkoda CitigoSkoda EnyaqSkoda Enyaq IVskoda fabiaSkoda FabiaSKODA FABIA R5Skoda KamiqSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda RapidSkoda SuperbSkoda VisionSOPspalinysprowadzanie samochodówSprzedażsprzedaż autsprzedaż autasprzedaz nowych autsprzedaż samochodówSprzedaż samochodów w Polscespy shotsssangyongstacja paliwstatystykistawki akcyzyStellantisstraż granicznastrefa płatnego parkowaniaSubaruSubaru OutbacksupercarsSUVsuzukiSuzuki JimnySuzuki SwiftSwedenSzczecintablice rejestracyjnetachograftankowanietechnologytelefonTerenoweteslaTeslatestTokyo Motor ShowtoyotaToyotaToyota AurisTOYOTA AVENSISToyota AygoToyota CamryToyota CH-RToyota CorollaToyota Land CruiserToyota MiraiToyota Rav4Toyota SupraToyota YarisTransporttrucktuningtychyuberubezpieczenie ocUbezpieczenie SamochoduukUkrainaUnia EuropejskaUnited StatesUOKiKUSAused car buying guideutrata prawa jazdyUżywaneużywane autavanVauxhallVia CarpatiaviatollVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen GolfVolkswagen ID.3Volkswagen ID.4Volkswagen PassatVolkswagen PoloVOLKSWAGEN T-ROCVolkswagen T7Volkswagen TaigoVolkswagen TiguanVolkswagen TouaregVolkswagen TransporterVolvoVolvo xc40vwVWVW CaddyVW GolfVW PassatVW PolowakacjeWarszawwarszawaWielka BrytaniaWRCWrocławwypadekWypadekwypadkizakup autazakup samochoduZakup Samochoduzatrzymanie prawa jazdyZłodziejzmiany dla kierowcówаваріїаваріяВаршававикрадене автодорогиДТПелектричне автоЄвробляхиЄвропейський СоюзЄСзаконопроектконтролькордонкоронавірусперевірка на дорогахперевірки на дорогахподаткиполіціяпольсько-українськийпольсько-український кордонПольшаПольщаправила дорожнього рухуправила дорожнього руху в Польщіприкордонникирозмитнення автоСлавомір НовакУкравтодорУкраїнаукраїнціштрафи