Nowe samochody są coraz droższe – przez rok ceny wzrosły o blisko 11 procent!

4 lata temu - 27 października 2020, Auto Świat
Nowe samochody są coraz droższe – przez rok ceny wzrosły o blisko 11 procent!
Według wyliczeń firmy Samar na koniec września 2020 roku średnia ważona cena nowego samochodu osobowego wynosiła aż 121 921 zł i była wyższa o 10,9 proc. od tej sprzed roku.

Widać, że ceny aut systematycznie rosną. Najbardziej w tym czasie zdrożał jeden z modeli... Skody.

Dane z ostatnich trzech lat, zebrane przez Samar, pokazują, że ceny w roku 2020 roku rosną w najszybszym, dwucyfrowym tempie. Dla porównania w latach 2019/2018 wzrosty miesięczne nie przekraczały 6 procent. Eksperci twierdzą jednak, że w tym przypadku główną przyczyną nie jest wzrost inflacji i trudna sytuacja makroekonomiczna wywołana pandemią i lockdownem, ale głównie konieczność obniżania emisji CO2, jaką na producentów narzuciła Unia Europejska. Co więcej, według prognoz w ostatnim kwartale średnia cena prawdopodobnie jeszcze bardziej wzrośnie.

Ceny nowych aut kontra nasze zarobki

Z jednej strony zarówno ceny nowych aut (a dokładnie średnia ważona), jak i statystyczne wynagrodzenia Polaków rosną. Na tym jednak kończą się dobre wiadomości. Po pierwsze nie wszyscy mogą liczyć na podwyżki u pracodawcy, a w ostatnim okresie wiele osób musiało raczej „przełknąć" obniżkę wynagrodzenia. Po drugie ci, którzy dostali takie podwyżki, nie mogą liczyć, że będzie stać ich na większe zakupy czy lepsze auto. Z wyliczeń wynika, że tempo wzrostu wynagrodzeń jest niemal identyczne jak cen samochodów, a w dłuższej perspektywie wychodzi na to, że musimy pracować dłużej na zakup samochodu.

W styczniu 2018 roku na zakup nowego samochodu osobowego w średniej cenie przeciętny Polak musiał pracować przez blisko 2 lata i 7 miesięcy (warunek, że cała pensja była przeznaczona na zakup auta). We wrześniu 2020 roku na taki zakup musiał już pracować o ponad jeden miesiąc dłużej.

Które auta zdrożały najbardziej?
Niekwestionowanym liderem wzrostu średnich ważonych cen jest Smart, który zdrożał średnio o ponad 80 proc. W tym przypadku jest jednak proste wytłumaczenie – wycofanie ze sprzedaży modeli z silnikami spalinowymi. Smart od kilku miesięcy dostępny jest wyłącznie w wersji elektrycznej.

Drugie miejsce należy do Porsche (+19,0 proc), a trzecie do Lamborghini (+ 14,2 proc.). W przypadku tej niszowej marki, za wzrost odpowiada większa sprzedaż (5 sztuk) najdroższego modelu Aventador, kosztującego blisko 2 mln zł.

Z kolei uwzględniając poszczególne modele, pierwsze trzy miejsca zajęły trzy zelektryfikowane auta: Skoda Citigo (+120,2 proc.), Smart Forfour (+93,3 proc.) oraz Smart Fortwo (+71,4 proc.). Tuż za nimi znalazło się Subaru Impreza (+36,3 proc.), które „zhybrydyzowano", a na piątym nowy Peugeot 2008 (+33,4 proc).

Lista 10 modeli, których średnie ważone ceny wzrosły najbardziej przez ostatni rok:

1Skoda Citigo+120,2%
2smart forfour+93,3%
3smart fortwo+71,4%
4Subaru Impreza+36,3%
5Peugeot 2008+33,4%
6DS3+30,3%
7Mazda MX-5+29,0%
8Subaru XV+25,1%
9Mazda2+24,1%
10Opel Corsa+22,8%
Support Ukraine