Operator systemu – spółka Greenway Infrastructure Poland (GWP) już w październiku tego roku odda do użytku 14 nowych stacji. Nowoczesne ładowarki dostarczą Delta Energy Systems oraz Efacec.
Wyboru dostawców dokonano po zakończonym w lipcu 2017 roku przetargu. Spośród 5 oferentów to właśnie ładowarki Delta oraz Efacec spełniły wszystkie wysokie wymagania postawione przez Greenway.
Oprócz typowych kryteriów przetargowych takich jak cena, termin dostawy, możliwość zintegrowania z dowolnym systemem operacyjnym, sprzęt poddano także specjalnym próbom. M.in. sprawdzono, jak urządzenie radzi sobie z ekstremalnymi temperaturami (-25 do +45 st. C). Ważna była też intuicyjność i łatwość obsługi dla końcowych użytkowników, oraz rozwiązania zapewniające komfort użytkowania. Przykładowo, specjalnie przygotowany interfejs wraz z ekranem dotykowym bardzo łatwo będzie można obsługiwać bez zdejmowania rękawiczek.
Wybór dwóch dostawców ma zapewnić szybki rozwój sieci: – Do połowy 2020 roku chcemy uruchomić niemal 200 stacji ładowania. – mówi Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland. – To ogromne przedsięwzięcie logistyczne, wiemy też, z jaką niecierpliwością użytkownicy pojazdów elektrycznych czekają na naszą sieć. Dlatego postawiliśmy na dwie sprawdzone firmy z branży energetycznej. Dwóch dostawców działających równolegle zdecydowanie przyspieszy proces uruchamiania nowych stacji szybkiego ładowania. Cieszymy się również z tego, że wybrane ładowarki są zaawansowane technologicznie i produkowane na terenie Unii Europejskiej. Daje to nam gwarancję najwyższej jakości urządzeń, co za tym idzie, komfortu naszych użytkowników.
Instalacje ładowarek zaczęły się w połowie września, a pierwszych 14 punktów zostanie oddanych do użytku w największych miastach Polski już w październiku. Do końca tego roku powstanie ich jeszcze kilkadziesiąt.
Wybrane punkty ładowania będą mogły obsługiwać aż 4 pojazdy jednocześnie. Co ważne przy wykorzystaniu ładowarek Delta będzie możliwe ładowanie dwóch pojazdów jednocześnie prądem stałym (czyli z mocą ok. 50 kW). To duże udogodnienie dla kierowców, gdyż ułatwi sprawne ładowanie pojazdu bez nadmiernego oczekiwania w kolejce. Tego typu ładowarki instalowane będą w miejscach o większym zapotrzebowaniu na usługę ładowania, gdzie można spodziewać się większego obłożenia. Ładowarki Efacec oferują pojedyncze ładowanie prądem stałym i instalowane będą w miejscach o mniejszym zapotrzebowaniu na szybkie ładowanie.
Ładowanie nowoczesnymi szybkimi ładowarkami zajmuje od 20 do 40 minut, dlatego punkty będą najczęściej zlokalizowanie przy centrach handlowych oraz głównych drogach. Ma to zapewnić komfort kierowców – z jednej strony tego typu lokalizacje zapewnią wygodny sposób spędzenia czasu ładowania, z drugiej rozmieszczenie stacji umożliwi właścicielom pojazdów elektrycznych przejechanie długich dystansów, zapewniając możliwość doładowania na trasie.
– Właściciele samochodów elektrycznych nie tylko dbają o ekologię. Dzięki dobremu rozlokowaniu punktów ładowania i dostępie do ładowarek umożliwiających szybkie ładowanie, oszczędzą również czas. – przekonuje Rafał Czyżewski – Podczas ładowania można zrobić zakupy czy wypić kawę. Kiedy wrócimy do samochodu, on już będzie na nas czekał z naładowanymi akumulatorami.
Sieć jest realizowana przy wsparciu unijnym w ramach instrumentu Łącząc Europę. Dofinansowanie projektu to kwota ponad 3 milionów euro.
Nowe punkty szybkiego ładowania – uruchamiane w II połowie września i na początku października 2017:
Ciekawostki techniczne – ładowarki Delta:
Dwa punkty ładowania DC – docelowo łącznie do 150 kW DC
Możliwość równoległego ładowania 2 pojazdów prądem stałym (DC). Lokalne uwierzytelnianie poprzez kartę RFID – Greenway właśnie zaczął ich wydawanie.
Ciekawostki techniczne – ładowarki Efacec
Lokalne uwierzytelnianie poprzez kartę RFID – Greenway właśnie zaczął ich wydawanie.
Podobne wiadomości