Nowy Seat Leon - nowy król Hiszpanii

29 stycznia 2020 - Auto Świat

Nowy Seat Leon - nowy król Hiszpanii

Hiszpanie twierdzą, że Leon czwartej generacji ożywi segment kompaktów.

Krewniak najnowszego Volkswagena Golfa i Skody Octavii to najbardziej zaawansowany kompaktowy model w historii Seata.

  • Leon to najpopularniejszy model hiszpańskiej marki od wielu lat. Do tej pory sprzedano ponad 2,2 miliona egzemplarzy
  • W ofercie znajdą się Leony TSI (benzynowe), TDI (diesle), TGI (gaz ziemny), eTSI (prosta hybryda z instalacją 48V) oraz eHybrid (hybryda plug-in, czyli ładowana z gniazdka)
  • Samochód trafi na rynek w drugim kwartale 2020 roku

W Seacie król jest tylko jeden – Leon. To najpopularniejszy model hiszpańskiej marki od wielu lat - do tej pory sprzedano ponad 2,2 mln egzemplarzy. Nietrudno zgadnąć, że firma ma apetyt na więcej, więc inwestycja ponad 1,1 mld euro w jeden samochód nie powinna dziwić. To niemal połowa kwoty, jaką Polska otrzyma od Unii na transformację energetyczną i odejście od węgla!

Leon debiutuje w trudnych czasach, gdy cała europejska motoryzacja znalazła się na cenzurowanym. Hiszpanie zachowują jednak stoicki spokój. Nie ma zatem mowy o nerwowych ruchach i desperackich deklaracjach o rezygnacji choćby z silników diesla. Pod maską Leona każdy znajdzie coś dla siebie – także ten, który wręcz brzydzi się silnikiem spalinowym, ale jednocześnie na co dzień potrzebuje solidnego zasięgu na wygodne dojazdy do pracy i na zakupy.

Nowy Seta Leon - silniki na miarę naszych czasów
Kompakt na platformie MQB Evo ma sporo silników w gamie. W cenniku ujrzymy zatem Leony TSI (benzynowe), TDI (diesle), TGI (gaz ziemny), eTSI (prosta hybryda z instalacją 48V) oraz eHybrid (hybryda plug-in, czyli ładowana z gniazdka). Oto szczegóły.

Spalinowa klasyka to turbodoładowane modele o mocy od 90 KM do 190 KM. Innymi słowy do wyboru benzynowe trzycylindrowe 1.0 TSI o mocy 90 KM i 110 KM oraz 1,5 TSI o mocy 130 KM i 150 KM. Na szczycie znajdzie się 2.0 TSI 190 KM z dwusprzęgłową przekładnią. Do tego diesel 2.0 TDI w wersjach o mocy 115 KM i 150 KM. Dla amatorów gazu ziemnego - 1,5 TGI CNG o mocy 130 KM.

Elektryfikacja w Leonie to nic innego jak tzw. miękka hybryda eTSI z instalacją 48 V i silnikami 1,0 TSI 110 KM, 1,5 lTSI 150 KM oraz wersja PHEV, czyli hybryda ładowana z gniazdka (1,4 TSI 204 KM i bateria 13 kWh), która na pełnym ładowaniu pokona do 60 km (wg WLTP).

Nowy Seat Leon - dłuższy, ale nie szerszy
Nic nie jest oczywiste. Leon urósł? I tak i nie. Pięciodrzwiowa wersja wydłużyła się o 86 mm (do 436,8 cm) i wyszczuplała. Jest węższa o 16 mm (180 cm) i niższa o 3 mm (145,6 cm). Podobnie w kombi, które wydłużono o 93 mm (464,2 cm), zwężono o 16 mm (180 cm) i obniżono o 3 mm (144,8 cm). Jakie to ma przełożenie na wnętrze? Bagażnik w hatchbacku bez zmian (380 l). Za to w kombi przybyło 30 litrów więcej (617 l). A w kabinie? Wrażeniami bezpośrednio z premiery w Martorell podzielimy się tak szybko, jak to będzie możliwe.

Kto jeździł dotychczasowym Leonem, ten z pewnością zainteresuje się kwestią oświetlenia. Hiszpanie obiecują w tej kwestii spory postęp (pełne przednie oświetlenie LED z 22 diodami w opcji), czyli lepszy zasięg i wyższy poziom jasności (standardowe 550 lumenów, a opcjonalne aż 900 lumenów). LED jest oczywiście wszędobylski, co oznacza jego obecność także w formie oświetlenia powitalnego w postaci charakterystycznych napisów wyświetlanych na ziemi tuż po otwarciu drzwi. Na desce rozdzielczej trudno zaś przeoczyć charakterystyczny łuk dekoracyjny.

Nowy Seat Leon – internet już na stałe
Nie sposób zapomnieć o łączności z internetem i wszelkich gadżetach. Seat chwali się, że w historii marki nie było jeszcze tak dobrze skomunikowanego auta. Można zatem liczyć na bezprzewodowy Apple CarPlay, tradycyjne przewodowe Android Auto, ładowanie indukcyjne, wbudowany modem z kartą eSIM (m.in. do łączności eCall) oraz zdalną kontrolę poprzez aplikację w smartfonie. Na tym nie koniec dobrych wieści dla miłośników elektroniki.

Seat obiecuje, że na dobre kończy z małymi ekranami. Brawo! Stąd w standardzie zestaw multimedialny z wyświetlaczem 8,25". W opcji większy 10-calowy model o wyższej rozdzielczości, wzbogacony o funkcje rozpoznawania gestów, zaawansowaną kontrolę głosową (naturalny styl wypowiedzi) czy nawigację 3D.

A co jeszcze pojawi się w standardzie? Seat wspomina o bezkluczykowym dostępie, portach USB z przodu i z tyłu (już USB-C), światłach LED i 8 calowym ekranie dotykowym w konsoli i pakiecie łączności Seat Connect (zdalna kontrola przez aplikację w smartfonie). W droższych wersjach (zachowano dotychczasowe nazewnictwo, czyli Reference, Style, Xcellence i FR) 17 calowe felgi, ekran 10,25", wirtualny kokpit, pasek LED z tyłu czy 3 strefowa klimatyzacja.

A jak wszystko prezentuje się w praktyce? Już wkrótce podzielimy się wrażeniami prosto z premiery w siedzibie marki w Martorell.

Artykuły w tematach

a1A4Akcja naprawczaakcja serwisowaakcyzaakcyza na samochódalfa romeoaston martinaudiAudi A3Audi RS5Austriaauta elektryczneAuta elektryczne i hybrydoweauta użytkoweauta używaneauto używaneAutobusyautonomous carautostradaautostrada A1autostrada A4autostradybadanie technicznebentleybezpieczeństwobikebikesbmwBMW 5 SeriesBMw i4BMW ix3BMW M3BMW M4BMW M5BMW Z4Brexitbudowa drógBudowa dróg ekspresowychcamper vanCarlos GhosncennikCenyceny occeny paliwCeny samochodówceny w PolscecepikchevroletchinaChryslerciezarowkacitroenCITROEN C5Cofanie LicznikaCOVID-19custom carczas pracy kierowcydaciaDacia DusterDacia SanderoDaimlerdakarDetroit Auto ShowDieseldiesel scandaldowód rejestracyjnydrag racedriftingdroga ekspresowaDroga S7drogiDrogi ekspresowedrogi w polsceegzamin na prawo jazdyegzamin prawo jazdyelectricElektryczneEUeuropeevfabrykafabryka w TychachfcaferrarifiatFiat 500Fiat DucatoFiat PandaFiat TipofordFord BroncoFord FiestaFord FocusFord GalaxyFord MondeoFord MustangFord Mustang Mach-EFord PumaFord S-MaxFORD SIERRAFord Transitformula 1Formula-1formula1fotoradarfotoradaryFranceFrankfurt Motor ShowfunnyGdańskGDDKiAGeelyGenesisGeneva Motor Showgermanygielda samochodowagitdgooglegranicaHarley-Davidsonhistoria pojazduhondaHonda CivicHonda CR-VhydrogenhyundaiHyundaiHyundai ElantraHyundai i20Hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Kona NHyundai Santa CruzHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIMPORTImport SamochodówinfinitiITDJaguarjak ominąć korkijeepJeep CompassjobsKajetan KajetanowiczKatowiceKawasakiKen BlockkiaKia NiroKia Picantokia sorentokia soulKIA Sportagekierowcyklasykikodeks drogowykontrola drogowakorkiKoronawiruskradzieżkradzież autaKradzieże autkradzieże samochodówKrakowkupno samochoduKUPUJEMY UŻYWANELA Auto ShowlamborghiniLanciaLand RoverLEASINGLexusŁódźLotuslpgmandatMandat karnymandatyMazdaMazda MX-30mclarenmecedesMercedesMercedes SprinterMinimitsubishiMitsubishi OutlanderMitsubishi Space Starmoose testMOTOCYKLEmotorcyclemotorsportMotoryzacjamotosportnaprawa autaNetherlandsNew York Auto Showniemcynietrzeźwi kierowcynissanNissanNissan JukeNissan LeafNissan QashqaiNorwaynowe autanowe samochodynowy samochódodcinkowy pomiar prędkościodebranie prawa jazdyopelopel astraOpel ComboOpel CorsaOpel InsigniaOpel MokkaopłatypaliwapaliwoParis Motor ShowparkingPARKINGIPARKOMATparkowaniepeugeotPeugeot 2008Peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 508pickuppijani kierowcyPKP IntercitypodatekPolandpolicjapolisa ocPolskaPope FrancisporschePorsche 911Porsche TaycanPoznańPoznań Motor Showprawa jazdyprawoprawo jazdyprędkośćProdukcjaprzebieg autaprzegląd technicznyprzekroczenie prędkościPRZEPISYPRZEPISY DROGOWEPRZEPISY RUCHU DROGOWEGOPrzetargPSApunkty karneradiowozyRajdRajd BarumRajd DakarRAJDOWE SAMOCHODOWE MISTRZOSTWA POLSKIRajdyrallyrally carRAMrecallRejestracjarejestracja autaREJESTRACJA POJAZDUrejestracja samochodurenaultRenaultRenault CapturRenault ClioRenault MeganeRenault ZoeRimacRobert KubicaRomaniaRSMPRuch drogowyrvRyneksafetysalonsamochód elektrycznysamochód używanysamochodysamochody elektryczneSAMOCHODY HYBRYDOWESAMOCHODY JAPOŃSKIESAMOCHODY KLASYCZNESAMOCHODY NIEMIECKIESAMOCHODY POLSKIEsamochody używaneSauberscaniaseatSeat LeonSejmself-driving carSEMAskodaSkodaSkoda CitigoSkoda EnyaqSkoda Enyaq IVskoda fabiaSKODA FABIA R5Skoda KamiqSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda RapidSkoda SuperbSkoda VisionSOPspalinySprzedażsprzedaż autsprzedaż autasprzedaz nowych autsprzedaż samochodówSprzedaż samochodów w Polscespy shotsssangyongstacja paliwstatystykistawki akcyzystraż granicznastrefa płatnego parkowaniaSubaruSubaru OutbacksupercarsSUVsuzukiSuzuki JimnySuzuki SwiftSwedenSzczecintablice rejestracyjnetachograftankowanietechnologyTerenoweteslatestTokyo Motor ShowtoyotaToyotaToyota AurisTOYOTA AVENSISToyota AygoToyota CamryToyota CH-RToyota CorollaToyota Land CruiserToyota MiraiToyota Rav4Toyota SupraToyota Yaristrucktuningtychyuberubezpieczenie ocUbezpieczenie SamochoduukUkrainaUnia EuropejskaUnited StatesUOKiKUSAutrata prawa jazdyUżywaneużywane autavanVauxhallVia CarpatiaviatollVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen GolfVolkswagen ID.3Volkswagen PassatVOLKSWAGEN T-ROCVolkswagen T7Volkswagen TiguanVolkswagen TouaregVolkswagen TransporterVolvoVolvo xc40vwVWVW CaddyVW GolfVW PassatVW PoloWarszawwarszawaWielka BrytaniaWRCWrocławwypadekwypadkizakup autazakup samochoduzatrzymanie prawa jazdyzmiany dla kierowcówаваріїаваріяВаршававикрадене автодорогиДТПелектричне автоЄвробляхиЄвропейський СоюзЄСзаконопроектконтролькордонкоронавірусперевірка на дорогахперевірки на дорогахподаткиполіціяпольсько-український кордонПольщаправила дорожнього рухуправила дорожнього руху в Польщіприкордонникирозмитнення автоСлавомір НовакУкравтодорУкраїнаукраїнціштрафи