Wstrzymane dostawy Golfa, Leona i Octavii - wszystkiemu winny system eCall

2 lata, 1 miesiąc temu - 20 maja 2020, Auto Świat
Wstrzymane dostawy Golfa, Leona i Octavii - wszystkiemu winny system eCall
Nawet układ automatycznego wzywania pomocy może sprawiać problemy.

Są one na tyle poważne, że grupa Volkswagena wstrzymała dostawy nowych Golfów, Leonów i Octavii. Sprawdziliśmy także co stanie się egzemplarzami, które już trafiły do klientów.

  • Dostawy nowych Golfów, Leonów i Octavii wstrzymano na czas rozwiązania problemu z układem automatycznego wzywania pomocy eCall
  • Poprawka oprogramowania powinna się pojawić w ciągu kilku tygodni. Dostawy zapewne zostaną wznowione w połowie czerwca
  • Problemy z eCall już w zeszłym roku dotknęły modele Skody: Kamiq i Scala. Akcje naprawcze dotyczące eCall organizowali także m.in. Lexus, Mercedes, Toyota i Volvo

Nowy samochód łatwiej kupić niż później odebrać z salonu. Takie problemy dotyczą zainteresowanych nowym Volkswagenem Golfem, Seatem Leonem i Skodą Octavią (Audi obecnie analizuje temat w przypadku najnowszego A3). Grupa Volkswagena wstrzymała dostawy swoich najnowszych kompaktowych modeli. Wszystko z powodu problemów z obowiązkowym układem automatycznego wzywania pomocy, czyli eCall.

Klaudyna Gorzan z polskiego oddziału Skody wyjaśnia – „W związku z problemami technicznymi, dotyczącymi funkcjonowania systemu eCall w samochodach Škoda Octavia A8, zostaliśmy przez producenta zobligowani do wstrzymania sprzedaży (wydanie do Klienta ostatecznego) do momentu wypracowania rozwiązania i przeprowadzenia akcji fabrycznej. Oznacza to, iż do odwołania nie ma możliwości fizycznego przekazania samochodu do Klienta ostatecznego".

Nie inaczej jest w Volkswagenie. „Ustaliliśmy, że w pojedynczych egzemplarzach Golfa 8 może dojść do nieplanowanej transmisji danych z oprogramowania jednostki sterującej łącznością online (OCU3). W rezultacie nie można zagwarantować pełnej funkcjonalności systemu eCall. Zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej z 2018 roku, nowe samochody muszą być seryjnie wyposażone w odpowiednie urządzenie do realizacji połączeń alarmowych. Zareagowaliśmy, aby zapewnić pełną zgodność naszych aut z tym rozporządzeniem. Aktualnie Volkswagen wstrzymał przekazywanie klientom nowego Golfa" – przekazał Hubert Niedzielsk z działu prasowego Volkswagen Group Polska.

Nietrudno zgadnąć, że problem dotyczy również Seata. Jakub Góralczyk z polskiego oddziału hiszpańskiej marki podkreśla, że w naszym kraju jeszcze nie rozpoczęto dostaw nowych Leonów do nabywców - „Klient będzie mógł również zamówić auto – zostanie ono wydane po aktualizacji systemu, która usuwa wadę. Wprowadzenie aktualizacji do globalnego systemu przewidywane jest na tydzień 24 2020. Do tej pory SEAT nie wydał jeszcze nowych Leonów nabywcom".

Akcja naprawcza najwcześniej w połowie czerwca

Póki co problem dotyczy tylko trzech najnowszych modeli z grupy Volkswagena: Golfa, Leona i Octavii. We wszystkich pozostałych autach eCall działa jak należy, co oznacza, że w razie wypadku samochód automatycznie zaalarmuje centrum powiadamiania ratunkowego (bezpłatny numer alarmowy 112) oraz prześle kluczowe dane (czas i miejsce wypadku, numer rejestracyjny, kierunek jazdy). Wszystko po to, by ułatwić służbom ratunkowym pracę (jak najszybciej wysłać pomoc we właściwe miejsce).

Support Ukraine