PKN Orlen chce przejąć Lotos. Sprawdzamy konsekwencje

6 lat, 9 miesięcy temu - 1 marca 2018, Motofakty
PKN Orlen chce przejąć Lotos. Sprawdzamy konsekwencje
Podpisując list intencyjny, PKN Orlen i Skarb Państwa zobowiązały się do podjęcia w dobrej wierze rozmów, których celem będzie przeprowadzenie transakcji rozumianej jako nabycie przez PKN Orlen. bezpośrednio lub pośrednio minimum 53 proc. udziału w kapitale zakładowym Grupy Lotos.

Transakcja zakłada nabycie przez PKN Orlen. akcji Grupy Lotos. od jej akcjonariuszy, w tym w szczególności od Skarbu Państwa, przy zachowaniu wymogów wynikających z przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych. Nabycie będzie możliwe pod warunkiem zmiany postanowienia ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz.U. z 2016 r., poz. 2259), zakazującego Skarbowi Państwa zbywania akcji Grupy LOTOS.

Koncepcja połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos jest obecna w sferze gospodarczej od kilkunastu lat, zabrakło jednak determinacji aby ten proces zrealizować. Może dlatego, że tak ważna decyzja biznesowa rozpatrywana była głównie w kategorii emocji, a nie twardych faktów i liczb – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen. Procesy konsolidacyjne na tym rynku trwają od wielu lat i żeby być konkurencyjnym musimy nadrobić zaległości i być gotowym na nowe stojące przed branżą wyzwania. Skonsolidowany koncern może lepiej konkurować na otwartym rynku europejskim.

Model przygotowywanej transakcji, harmonogram oraz szczegółowe zasady jej realizacji wymagają przeprowadzenia szczegółowych analiz i będą obecnie wypracowywane.

Zgodnie z założeniami stron listu intencyjnego, celem transakcji jest stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe. Finalizacja będzie możliwa m.in. po uzyskaniu zgód korporacyjnych oraz zgód odpowiednich organów ochrony konkurencji na dokonanie koncentracji.

Jeśli transakcja dojdzie do skutku, może to oznaczać, że około 200 stacji paliw Lotosu w Polsce przejdzie pod skrzydła PKN Orlen. Decydująca może okazać się opinia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który dba o to, by żaden podmiot w kraju nie miał udziału w rynku większego niż 40 proc. Tym czasem połączony Orlen z Lotosem może posiadać nawet 45 proc.

Przypomnijmy, że obecnie Skarb Państwa ma 27,5 proc. akcji PKN Orlen i 53,2 proc. udziałów w Lotosie.

Support Ukraine