Obowiązek określenia wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu państwowego został nałożony na sejmiki województw ustawą z 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami, która weszła w życie z dniem 1 stycznia br.
Ustawa wskazuje stawki opłat w zakresie uprawnień poszczególnych kategorii prawa jazdy, jakie mogą zostać uchwalone przez sejmiki województw jednak nie później, niż w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu w zakresie uprawnień każdej kategorii prawa jazdy zapłacimy 50 zł (wcześniej 30 zł). Za przeprowadzenie części praktycznej w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T albo uprawnienia do kierowania tramwajem 200 zł, a za przeprowadzenie części praktycznej w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii B+ E, C1+ E, C, C+ E, D, D+ E lub D1+ E - 250 zł. Wcześniej cena za egzamin praktyczny w zależności od kategorii mieściła się w zakresie 140-200 zł.
Uzasadnienie zapewnia, że przy określeniu wysokości opłat uwzględniono koszty rzeczowe, jak: zakup paliwa, utrzymanie pojazdów egzaminacyjnych (ubezpieczenie, przegląd, serwis), utrzymanie infrastruktury technicznej z elementami wyposażenia placów manewrowych, zużycie energii elektrycznej, zużycie materiałów, podatki lokalne oraz koszty osobowe związane z wynagradzaniem osób obsługujących proces egzaminowania oraz pozostałe świadczenia pracownicze.
W uzasadnieniu przypomniano, że przychody z działalności egzaminacyjnej stanowią główne źródła przychodów ośrodków ruchu drogowego, a aktualnie obowiązująca wysokość opłaty za przeprowadzenie egzaminu jest na niezmiennym poziomie od 2013 r., pomimo znacznego wzrostu kosztów związanych z organizacją egzaminów i bieżącym utrzymaniem ośrodków.
Jako dodatkowy czynnik wskazano w wprowadzenie przepisów w zakresie zmian organizacji procesu egzaminowania, które m.in. ograniczyły dobową liczbę egzaminów praktycznych przydzielanych do przeprowadzenia przez jednego z egzaminatora. Ponadto m.in. do 2025 r. WORD-y muszą uzupełnić swój tabor o ciągniki siodłowe z naczepami.
Podobne wiadomości