W ten sposób powstaje góra pakunków, w tym karimat, turystycznych butli gazowych, koców i tym podobnego ekwipunku. Dokładając do tego bagaże naszych pociech, które zajmują większą część bagażnika, może się okazać, że zwykłe auto będzie niewystarczające, aby pomieścić całą rodzinę. I co dalej?
W ofercie polskich salonów znajdziemy auta typu kombi, ale pytanie brzmi: „Czy można podróżować wygodniej niż w kombi? Może podróż SUV-em?". Gabarytowo większe od kombi, jednak pod kątem pojemności nie różnią się zbytnio od zwykłych „osobówek". I tak odkrywamy VAN-y. Na wstępie warto zauważyć, że prawo jazdy kategorii B upoważnia kierującego do prowadzenia pojazdu z maksymalnie 8 miejscami siedzącymi. W przypadku VAN-ów standard to zazwyczaj 7 miejsc. Na które VAN-y obecne na rynku warto zwrócić uwagę? W naszym – subiektywnym - zestawieniu uwzględniliśmy takie cechy jak: wielkość auta, średnie spalanie podane przez producenta i oczywiście cenę. Żeby ranking był bardziej przejrzysty, wszystkie samochody z zestawienia posiadają automatyczną skrzynię biegów (na liście jest tylko jednej wyjątek) i silnik wysokoprężny o podobnej pojemności (1.6 l - 2.0 l). Pod uwagę wzięliśmy również szacowany zasięg auta przy średniej prędkości 90-100 km/h wyliczony na podstawie pojemności zbiornika paliwa i średniego spalania, który zamieszczony jest w katalogach danego modelu. Zacznijmy od końca, czyli od miejsca 10-tego.
10. Fiat Doblo, czyli najmniejszy VAN z zestawienia. Nie jest dostępny z automatyczną skrzynią biegów. W testach Euro NCAP otrzymał 3 gwiazdki, jego osiągi nie spowodują, że serce szybciej zacznie nam bić, ale... jego podstawowa wersja jest najtańszym VAN-em naszej listy. Na jednym baku o pojemności 60 l przejedziemy około 1090 km. Doblo po złożeniu siedzeń ma jedną z większych powierzchni załadunkowych. Design nie jest powalający i być może nie współgra z wizją przejazdu przez malownicze Alpy, ale jego ogólnodostępność i powszechność sprawiają, że warto brać go pod uwagę. Po nabyciu pakietu „Family Plus" dochodzą nam dodatkowe miejsca siedzące (w sumie 7), ale tym samym zmniejszamy przestrzeń ładunkową. Podsumowując: jest to dobra, budżetowa propozycja.
9. KIA Carens – auto, które posiada jedno z niższych wyników średniego spalania. W cenie około 113 tys. zł dostajemy wersję z automatyczną skrzynią biegów. Zaletą tego samochodu jest wysoka prędkość maksymalna wynosząca 189 km/h. Pełny bak, czyli 58 litrów, powinien pozwolić nam na przejechanie około 1115 km. W porównaniu do aut konkurencji ma mniejsze gabaryty, co może okazać się zaletą podczas wchodzenia w zakręty lub przy poszukiwaniu miejsca parkingowego, na przykład w ciasnych i zatłoczonych włoskich miastach.
8. Opel Zafira to kolejna pozycja na liście. Pojazd, w zależności od rodzaju konfiguracji, może posiadać od 5 do 7 miejsc. W porównaniu do konkurencji z tego zestawienia posiada jedną z najwyższych prędkości maksymalnych - 205 km/h. Zafira jest również bardzo pojemna – przestrzeń bagażowa wynosi 1860 litrów. Minusem Opla jest mniejsza w stosunku do konkurencji przestrzeń wewnątrz auta, co może obniżyć komfort przy dłuższych podróżach. Pojemność baku to 58 litrów. Przy zatankowaniu do pełna auto powinno przejechać około 1180 km. Musimy jednak pamiętać, że w rzeczywistości ta wartość może różnić się od wyliczeń.
7. Ford Galaxy – dla wielu bardziej miejski niż na długie podróże. Jako VAN ma swoje zalety: 180 KM mocy, 400 Nm momentu obrotowego, prędkość maksymalna powyżej 200 km/h, a wszystko to z automatyczną skrzynią biegów i za około 123 tys. zł. Emisja CO2 wynosząca 149 g/km może trochę przeszkadzać, zakładając, że kupujący jest proekologiczny. Zasięg powinien wynosić mniej więcej 1100 km. Pojemność zbiornika paliwa to 64 l. Niemniej, warto wziąć go pod uwagę planując zakup nowego VAN-a.
6. Citroen Grand C4 Tourer, czyli przedłużana wersja zwykłego C4 Tourer. Niska emisja spalin, średnia pojemność baku (57 litrów) i 1560 litrów pojemności bagażnika sprawiają, że to ciekawa, rodzinna propozycja. Trzeba podkreślić, że zasięg Citroena przy średniej prędkości 100 km/h to około 1500 km. Wielkość imponująca! Cena za auto z automatyczną skrzynią biegów wynosi 110 tys. zł. W podanej kwocie otrzymujemy tylko 5 miejsc, co w przypadku VAN-a wydaje się być niewystarczające... Według konfiguratora dostępnego na stronie producenta, za 2000 zł można doposażyć auto w dodatkowy rząd siedzeń. Istnieje również możliwość dokupienia gniazdka 230V. Jest to koszt 400 zł.
5. Seat Alhambra – jedno z droższych aut w zestawieniu. Cena? 171 tys. zł. Za tę kwotę otrzymujemy napęd na 4 koła, od 5-7 miejsc, 184 KM mocy i aż 211 km/h prędkości maksymalnej. 1190 km to orientacyjny zasięg Alhambry przy pojemność baku wynoszącej 70 litrów. Ponieważ auto należy do grupy Volkswagena, a jego bliźniakiem jest VW Sharan, to w razie ewentualnej awarii łatwiej będzie nabyć części zamienne.
4. Peugeot Expert. Dlaczego właśnie on? Posiada aż 8 miejsc i jest to jeden z większych VAN-ów w zestawieniu. Cena tego modelu to około 133 tys. zł. Może nie jest demonem prędkości, ale spośród wszystkich prezentowanych tutaj samochodów najszybciej rozpędza się od 0 do 100 km/h (8,8 s.). Maksymalna ładowność Experta to ponad 2000 litrów. Przy średniej prędkości 100 km/h auto powinno przejechać nawet 1150 km. Czemu Peugeot nie znalazł się w pierwszej trójce naszej listy? Gdyż bardziej przypomina auto dostawcze niż typowego VAN-a.
3. Renault Espace Initiale Paris, czyli jedno z elegantszych samochodów w naszym zestawieniu. Francuzi wyposażyli go w cztery skrętne koła (nie mylić z napędem na 4 koła), dużą nawigację, podgrzewane fotele przednie, skrajne tylne i opcję masażu w przednich fotelach. Duża przednia szyba znacznie poprawia widoczność. Istnieje też możliwość zamówienia wersji z dachem panoramicznym. Zasięg auta wynosi około 1260 km, a jego bak może zmieścić maksymalnie 69 litrów. Minusem jest niewielka pojemność bagażnika, jednak inne zalety mogą zrekompensować tę niedogodność. Jeżeli planujemy podróż z dziećmi, warto wziąć go pod uwagę. Niestety. cena 171 tys. zł może być dla większości zaporowa.
2. Mercedes Marco Polo to najdroższe auto w naszym zestawieniu - kosztuje ponad 250 tys. zł, a z całą pewnością na tym się nie skończy. Mercedes Marco Polo jest najdłuższy i najszerszy spośród prezentowanych tutaj VAN-ów. Mimo, iż na tle konkurencji pojemność bagażnika nie jest największa, to można nim wjechać prawie wszędzie, gdyż ma napęd na wszystkie koła. Niewątpliwą zaletą jest również namiot wychodzący z dachu pojazdu i możliwość rozłożenia siedzeń, tak by stworzyć łóżko. Minusem jest waga auta - to ponad 2 tony (dokładniej 2490 kg), a także niezbyt duży bak paliwa (57 litrów). Jego zasięg to około 850 km, czyli niezbyt dużo i jest to najniższa wartość z całego rankingu. No cóż, częściej będziemy musieli się zatrzymywać, przynajmniej na stacjach benzynowych. Jeśli nie potrzebujemy tak rozbudowanej wersji auta, można pomyśleć o zwykłej klasie V, ewentualnie o Vito. Jednak dwa ostatnie modele nie znalazłyby się tak wysoko w zestawieniu.
1. Volkswagen California - ani najdroższy, ani najpiękniejszy, ani tym bardziej najszybszy, a jednak na podium. Podobnie jak Mercedes posiada napęd na cztery koła, ma rozkładany dach, a z siedzeń po złożeniu można zrobić łóżko. Prawie jak kamper, tyle że bez własnej toalety i bez problemów z wjazdem do centrum miast. Wygrywa z Marco Polo wagą (2150 kg), pojemnością baku (80 litrów) oraz ilością siedzeń. Ponieważ to Volkswagen i budowany jest na bazie Transportera, to o części zamienne też nie powinno być trudno. Jeśli zdecydowalibyśmy się na bardziej „cywilną" wersję, to naszym wymaganiom sprosta Caravelle. Zasięg auta przy średniej prędkości 100 km/h to około 1110 km. California to auto, które wygrywa ten ranking ze względu na wszechstronność, dobrą cenę wyjściową (166.857 zł) i tradycję, którą ze sobą niesie.
Przegląd vanów - wybrane dane techniczne:
Marka/model | Volkswagen California Beach | Mercedes-BenzMarco Polo | Renault Espace Initiale Paris | Opel Zafira | Peugeot Expert |
Cena (zł) | Od 166.857 | Od 250.920 | Od 171.000 | Od 113.600 | Od 133.000 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | VAN | VAN | VAN | VAN | VAN |
Liczba miejsc | 4-7 | 6 | 5-7 | 5-7 | 8 |
Wymiary i masy | |||||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4904/1904/1990 | 5140/1928/1980 | 4857/1630/1677 | 4666/1928/1685 | 4956/1920/1895 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | b.d. | 1928/1928 | 1630/1621 | 1577/1577 | 1627/1600 |
Rozstaw osi (mm) | 3000 | 3200 | 2884 | 2760 | 3275 |
Masa własna (kg) | 2150 | 2490 | 1734 | 1767 | 1660 |
Pojemność bagażnika (l) | b.d. | 670 | 247-680 | 650-1860 | 1700-2381 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 80 | 57 | 58 | 58 | 69 |
Układ napędowy | |||||
Rodzaj paliwa | diesel | diesel | diesel | diesel | diesel |
Pojemność (cm3) | 1968 | 2143 | 1598 | 1956 | 1997 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | Automatyczna, 7 | Automatyczna, 7 | Automatyczna, 6 | Automatyczna, 6 | Automatyczna, 6 |
Napęd | Na wszystkie koła | Na wszystkie koła | Przód | Przód | Przód |
Osiągi | |||||
Moc (KM) @ obr./min. | 150 @ 3250-3750 | 163 @ 3800 | 160 @ 4000 | 170 @ 3750 | 180 @ 3750 |
Moment obrotowy (Nm) @ obr./min. | 340 @ 1500-3000 | 380 @ 1400-2400 | 380 @ 1750 | 400 @ 1750-2500 | 400 @ 2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 11,2 | 14,4 | 9,9 | 10,1 | 8,8 |
Prędkość maksymalna (kmh/h) | 175 | 178 | 202 | 205 | 185 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,2 | 6,7 | 4,6 | 4,9 | 6 |
Emisja CO2 (g/km) | 188 | 177 | 120 | 129 | 159 |
Ilość gwiazdek w rankingu Euro NCAP | b.d. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Marka/model | Citroen Grancd C4 Spacetourer | Ford Galaxy | Fiat Doblo | KIA Carens | Seat Alhambra Style Advanced |
Cena (zł) | Od 110.513 | Od 123.730 | Od 90.500 | Od 113.490 | Od 171.300 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | VAN | VAN | VAN | VAN | VAN |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | 5-7 | 5-7 |
Wymiary i masy | |||||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4597/1826/1638 | 4848/1916/1747 | 4406/1832/1895 | 4525/1805/1610 | 4854/1904/1720 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1573/1576 | 1606/1606 | 1510/1530 | 1573/1586 | 1569/1617 |
Rozstaw osi (mm) | 2840 | 2850 | 2755 | 2750 | 2919 |
Masa własna (kg) | 1359 | 1841 | 1500 | 1649 | 1800 |
Pojemność bagażnika (l) | 643-1560 | 300-1301 | 790-3200 | 492 | 267-1167 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 57 | 64 | 60 | 58 | 70 |
Układ napędowy | |||||
Rodzaj paliwa | diesel | diesel | diesel | diesel | diesel |
Pojemność (cm3) | 1560 | 1997 | 1598 | 1685 | 1968 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | Automatyczna, 6 | Automatyczna, 6 | Manualna, 6 | Automatyczna, 7 | Automatyczna, 7 |
Napęd | Przód | Przód | Przód | Przód | Na wszystkie koła |
Osiągi | |||||
Moc (KM) @ obr./min. | 120 @ 3500 | 180 @ 3750 | 120 @ 3750 | 141 @ 4000 | 184 @ 3500 |
Moment obrotowy (Nm) @ obr./min. | 300 @ 1750 | 400 @ 2000-3250 | 320 @ 1750 | 340 @ 1750-2500 | 380 @ 1750-3000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 11,2 | 10,6 | 12,1 | 11,3 | 8,9 |
Prędkość maksymalna (kmh/h) | 188 | 203 | 172 | 189 | 211 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 3,8 | 5,8 | 5,5 | 5,2 | 5,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 100 | 149 | 137 | 135 | 154 |
Ilość gwiazdek w rankingu Euro NCAP | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 |