
W praktyce oznacza to, że naładowanie tego samego samochodu elektrycznego z baterią 60 kWh może kosztować od 54 zł do nawet 215 zł.W praktyce oznacza to, że naładowanie tego samego samochodu elektrycznego z baterią 60 kWh może kosztować od 54 zł do nawet 215 zł.
Zestawienie pokazuje również, że w grudniu operatorzy w dużej mierze utrzymali dotychczasowe cenniki. Stabilizacja stawek za kilowatogodzinę widoczna jest zarówno przy ładowaniu wolnym AC (do 22 kW), szybkim DC (22–150 kW), jak i ultraszybkim DC powyżej 150 kW. Mimo braku gwałtownych zmian, różnice pomiędzy sieciami pozostają ogromne. W segmencie HPC ceny wahają się od 0,90 zł/kWh na Superchargerach Tesli do 3,50 zł/kWh w sieci IONITY. Dodatkowym utrudnieniem dla kierowców jest zmienność stawek zależna od lokalizacji, pory dnia czy posiadanych abonamentów.
Najtańsze Ładowanie AC – ChargeEuropa na czele
W kategorii ładowania prądem przemiennym najniższe ceny standardowe oferuje ChargeEuropa – 1,75 zł/kWh. Tuż za nią plasuje się Polenergia z ceną 1,78 zł/kWh. Warto jednak zwrócić uwagę na MOYA Energię, gdzie w zależności od miejsca i godziny ładowania stawki mieszczą się w przedziale od 0,99 zł/kWh do 1,99 zł/kWh. Najdroższym operatorem w tym segmencie pozostaje Powerdot z ceną 2,48 zł/kWh. Średnia rynkowa dla AC oscyluje obecnie wokół 1,90 zł/kWh.
Najtańsze szybkie ładowarki DC
W segmencie DC do 150 kW Tesla wciąż wyznacza punkt odniesienia. Ceny od 1,00 zł/kWh do 1,90 zł/kWh są jednak dostępne wyłącznie dla użytkowników samochodów tej marki. Drugie miejsce zajmuje ScreenCharge ze stawką 1,99 zł/kWh. Po przeciwnej stronie skali znajdują się Shell Recharge, gdzie ceny wynoszą od 2,99 zł/kWh do 3,19 zł/kWh, oraz NOXO z poziomem 3,09–3,39 zł/kWh, co oznacza ponad trzykrotność najniższych stawek Tesli.
Największe rozbieżności widoczne są w segmencie ultraszybkiego ładowania. Tesla oferuje stawki od 0,90 zł/kWh do 1,90 zł/kWh, przy czym najniższe ceny obowiązują użytkowników z aktywnym abonamentem (50 zł miesięcznie lub 450 zł rocznie). Bez abonamentu kierowcy aut innych marek płacą od 1,40 zł/kWh do 2,60 zł/kWh, natomiast właściciele Tesli – w zależności od lokalizacji i pory dnia – od 0,90 zł/kWh do 1,90 zł/kWh. Konkurencyjne ceny proponuje również Ekoen, gdzie koszt ładowania mieści się w przedziale 1,49–2,99 zł/kWh. Zestawienie pokazuje, że większość operatorów oferuje dziś HPC w cenie do 2,70 zł/kWh.
Najdrożej jest w sieciach NOXO (3,49 zł/kWh), IONITY (3,50 zł/kWh bez abonamentu, 2,05 zł/kWh z abonamentem) oraz Shell Recharge, gdzie stawki sięgają nawet 3,59 zł/kWh. Jak podkreśla Łukasz Lewandowski, CEO EV Klub Polska, grudniowy ranking jednoznacznie pokazuje skalę różnic cenowych. W ultraszybkim ładowaniu rozpiętość sięga nawet 300 proc., dlatego kierowcy aut elektrycznych, którzy chcą ograniczyć koszty, powinni regularnie porównywać oferty w konkretnych lokalizacjach. Jednocześnie rosnąca konkurencja i okres przedświątecznych podróży przynoszą realne korzyści, czego przykładem są darmowe pierwsze ładowania w hubach GreenWay czy istotna obniżka stawek w Orlen Charge.
Promocje na ładowanie aut elektrycznych
Grudzień przyniósł kilka interesujących ofert. GreenWay uruchomił promocję na hubach o mocy 400 kW w 31 lokalizacjach, umożliwiając pierwsze ładowanie całkowicie za darmo, bez limitu energii. Z kolei Orlen Charge skorygował swój cennik – dotychczasowe stawki 2,69 zł/kWh (do 125 kW) i 3,19 zł/kWh (powyżej 125 kW) zastąpiono jednolitą ceną 2,40 zł/kWh zarówno dla DC do 150 kW, jak i dla HPC. Istotną nowością jest także otwarcie pięciu hubów Tesla Supercharger dla użytkowników wszystkich marek – w Rumi, Odolionie, Warszawie Południe, Poznaniu i Wrocławiu. Rynek zyskał w ten sposób 62 ogólnodostępne punkty ładowania, w tym największy w Polsce hub przy autostradzie A1 w okolicach Ciechocinka, składający się z 22 punktów o mocy 250 kW.
Maciej Gis, redaktor naczelny elektromobilni.pl, zwraca uwagę, że szybki przyrost liczby stacji, choć korzystny dla kierowców, prowadzi do spadku ich wykorzystania. Największe sieci notują średnie obciążenie na poziomie zaledwie 29 minut dziennie, co przy wysokich kosztach inwestycyjnych i operacyjnych może w przyszłości doprowadzić do konsolidacji rynku. Obecne promocje i obniżki cen – jak zaznacza – niekoniecznie muszą utrzymać się w dłuższej perspektywie. Ranking cen ładowania przygotowywany przez Fundację EV Klub Polska i portal elektromobilni.pl aktualizowany jest co miesiąc i publikowany na stronach evklub.pl, elektromobilni.pl, w aplikacji EV Klub Polska oraz w mediach społecznościowych. W grudniowym zestawieniu uwzględniono oferty m.in. Tesla Supercharger, ChargeEuropa, Polenergia eMobility, MOYA Energia, Enefit, Tauron, Orlen Charge, GreenWay Polska, Shell Recharge, NOXO i IONITY.
Podobne wiadomości