Do testu otrzymaliśmy Skodę Fabię w wersji wyposażenia Drive. Silnik 1.2 TSI, 110 koni mechanicznych, 6-biegowa manualna skrzynia biegów. Rok modelowy 2018 nie ma już tego silnika. Nie znajdziecie go już w konfiguratorze na stronie Skody. Wszystkie Fabie z rocznika modelowego 2018 są już trzycylindrowe. Dotyczy to także diesla o pojemności 1,4 litra. Ceny Fabii Combi Drive ze 110-konnym 1.2 TSI zaczynają się od 58 580 zł, a testowany egzemplarz kosztuje ok. 65 tysięcy. Co za to dostajemy?
Nawet moja teściowa z daleka, choć jest ślepa jak kura, rozpoznałaby, że to Fabia. Od 1999 r., kiedy na ulice ten model wyjechał po raz pierwszy, udało się projektantom Skody utrzymać bardzo charakterystyczną linię nadwozia. Fabia jest gotowa na każdą przygodę, a to dzięki zaskakująco dużej i wygodnej kabinie, sporej ilości nowinek technologicznych i wspaniałemu silnikowi, który jest zarówno gotowy do sprintu jak i eco-jazdy.
Ogromną zaletą Fabii kombi od zawsze był bardzo duży bagażnik. Młode rodziny upychają do niego wózek, walizki, wanienkę, psa i jadą na wakacje. Ten kufer aż zachęca swoją pojemnością, żeby coś tu wozić. Trzecia generacja Fabii ma jeszcze większy bagażnik - 530 litrów!
W samochodzie pełna nowoczesność - bezkluczykowy dostęp do wnętrza i bezkluczykowa stacyjka (start/stop). Czytelne zegary, deska rozdzielcza - naprawdę ładna! - system multimedialny superprosty w obsłudze (dostępne Apple Car Play i Android Auto), schowek pojemny, butelki mieszczą się w drzwiach. Szkoda, że w całym samochodzie jest tylko jedno miejsce na kubek.
W wersji Drive znajdziecie w standardzie ogromny panoramiczny dach, który sprawia, że auto w ciągu dnia jest wewnątrz bardzo jasne, doświetlone, powiedziałbym nawet radosne. Na tylnej kanapie znajdziemy mocowania Isofix dla dwóch fotelików. Po ich zamontowaniu na trzecią osobę miejsca jednak brak.
Podczas jazdy Fabia pozytywnie zaskakuje. Silnik 1.2, a zaledwie 9,6 sekundy do setki! Prędkość maksymalna to 199 km/h. Jeśli jednak chcesz ekonomii - proszę bardzo, bo Skodzie udało się zrobić super zrywny silnik, który umie być oszczędny.
Oczywiście pomaga nam w tym komputer pokazując jaki mamy teraz wrzucić bieg, żeby jechać ekonomicznie. Jadę sobie na czwórce, a komputer mówi wrzuć szóstkę. Żeby jechać ekonomicznie trzeba się jednak trochę napracować dźwignią zmiany biegów. Ale zmiana biegów w tej skrzyni to czysta przyjemność. Precyzyjna i łatwa zachęca do każdego rodzaju jazdy. Zawieszenie? Fun, fun, fun! Fabia trzyma się na zakrętach, na wybojach wybiera całkiem całkiem. Rzeczą, która rzeczywiście może przeszkadzać jest przeciętne wyciszenie, zarówno komory silnika jak i kabiny w ogóle. Przypominam jednak, że to nie jest limuzyna, tylko auto segmentu B.
Podsumowując - Fabia to jest fajne auto, dające mnóstwo satysfakcji z jazdy. Wersja Drive z czarno-białą "stylówka" pozwala przemykać bez wstydu przez miasto i to dynamicznie jeśli trzeba, a jednocześnie funkcjonalna kabina pozwala cieszyć się tanią podróżą nawet, na długich dystansach.
Zalety:
- ogromny bagażnik
- nowoczesny system multimedialny
- wspaniała skrzynia biegów
Wady:
- plastiki - wyłącznie twarde. Dobrze spasowane i nieźle wyglądające ale twarde
- tylko jedno miejsce na kubek
- brak regulacji fotela kierowcy w odcinku lędźwiowym
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI
Dane techniczne Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 110 KM i konkurenta:
Marka/model | Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 110 KM Drive | Renault Clio Grandtour Energy 1.2 TCe 120 Alize |
Cena (zł) | od 58 580 | od 56 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/5 | kombi/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Wymiary i masy | ||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4252/1732/1467 | 4267/1945/1445 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1411/1435 | 1506/1506 |
Rozstaw osi (mm) | 2470 | 2589 |
Masa własna (kg) | 1153 | 1199 |
Pojemność bagażnika (l) | 530 | 445 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 45 |
Układ napędowy | ||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna |
Pojemność (ccm) | 1197 | 1197 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 |
Napędzana oś | przód | przód |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | ||
Moc (KM)/obr./min | 110 | 118/5000 |
Moment obrotowy (Nm)/obr./min | 175/1400-4000 | 205/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,6 | 9,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 199 | 182 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 4,8 | 5,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 107 | 118 |
Podczas jazdy Fabia pozytywnie zaskakuje. Silnik 1.2 a zaledwie 9,6 sekundy do setki! Prędkość maksymalna ok 180 km/h. Jeśli jednak chcesz ekonomii - proszę bardzo, bo Skodzie udało się zrobić super zrywny silnik, który umie być ekonomiczny.