Czy wiesz, ile zapłacisz za mycie samochodu lub parkowanie? Odpowiedź na to pytanie powinna być jasna i jednoznaczna, ale czy rzeczywiście jest? W 2023 roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrole 84 parkingów oraz 125 myjni samochodowych na terenie całej Polski, aby sprawdzić, czy przedsiębiorcy rzetelnie informują konsumentów o cenach swoich usług.
Brak cenników, nieczytelne ceny, wątpliwości co do kosztów
Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do jasnej i pełnej informacji o cenach. Niestety, kontrole wykazały, że wielu przedsiębiorców nie dba o należyte informowanie swoich klientów. W wyniku inspekcji ujawniono nieprawidłowości u 48 przedsiębiorców, z czego 26 prowadzi parkingi, a 22 myjnie samochodowe. Główne problemy to:
Kara dla właściciela myjni lub parkingu
Nieprawidłowe informowanie o cenach może mieć poważne konsekwencje. Przedsiębiorcom, którzy nie spełniają obowiązku odpowiedniego uwidaczniania cen, grozi kara w wysokości do 20 tys. zł. W wyniku przeprowadzonych kontroli nałożono kary pieniężne na 32 przedsiębiorców na łączną kwotę około 40 tys. zł. Na 6 przedsiębiorców zdecydowano się nie nakładać kar, biorąc pod uwagę znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że niezwłocznie zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk.
Ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdzono nieprawidłowości, podjęła dobrowolne działania naprawcze, co pokazuje, że kontrole przyniosły pozytywne rezultaty.
Porady dla konsumentów
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podkreśla, że konsumenci mają prawo do jasnych i jednoznacznych informacji o cenach usług. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek:
Kontrole Inspekcji Handlowej to element szerszych działań UOKiK na rzecz ochrony konsumentów. Urząd od lat monitoruje również jakość paliw, a wyniki tych badań są regularnie publikowane na stronie uokik.gov.pl. Dodatkowo, Prezes UOKiK aktywnie działa na rzecz eliminacji nieuczciwych praktyk, takich jak ograniczanie sposobu składania reklamacji czy naliczanie dodatkowych opłat za niezapłacone parkingi.
Podobne wiadomości