
System FALA odpowiedzialny jest za sprzedaż biletów na transport publiczny w województwie pomorskim. Niestety na papierze był to dobry pomysł, ale rzeczywistość zweryfikowała możliwości narzędzia. Nie tylko kosztuje coraz więcej, ale także spotkał się z dużą krytyką ze strony użytkowników i opozycji.
Dodatkowe pieniądze na rozwój aplikacji
Spółka Innobaltica zapewnia obsługę FALI. Tak się składa, że potrzebowała dodatkowych funduszy na bieżącą działalność narzędzia. W ten sposób rekompensatę, która wzrośnie z 45 do 72 mln zł.
Podczas sesji sejmiku marszałek pomorski Mieczysław Struk, jego zastępca Marcin Skwierawski oraz prezes Innobaltiki Radomir Matczak, przekonywali, że należy przekazać dodatkowe środki na funkcjonowanie systemu FALA. Udowadniali, że sprzedaż biletów za pomocą systemu stale rośnie. Dziennie z systemu ma korzystać 30 tys. pasażerów.
Zwrócili również uwagę, że system ma problemy, ale systematycznie zespół je usuwa. Zdementowali także informację, że Gdynia ma się wycofać z korzystania z FALI.
Wicemarszałek pomorza zaznacza, że na całym świecie komunikacja miejska jest niedochodowa. Jako przykład podał Rzym, Mediolan czy Nowy Jork, gdzie dopłaca się do funkcjonowania komunikacji. Nic więc dziwnego, że FALA również będzie kosztować.
Opozycja i użytkownicy krytykują system FALA
Głosowanie nad przekazaniem dodatkowych środków na system FALA poprzedziła dyskusja, a jeszcze wcześniej konferencja prasowa zorganizowana przez radną Natalię Nitek-Płażyńską i jej męża Kacpra Płażyńskiego, który jest posłem PiS. Obydwoje wymieniali wady systemu.
FALA według nich i użytkowników, na podstawie których wyciągnęli , stwierdzili, że aplikacja jest opóźniona, nieintuicyjna, a także trudna w obsłudze. Zauważyli, że spółka Innobaltica w ubiegłym roku wygenerowała 18 mln zł straty.
System FALA zmusza użytkowników do kupowania za jej pośrednictwem biletów okresowych. Nie ma innej możliwości. Gdański radny PiS Przemysław Majewski twierdzi, że system Fala to studnia bez dna.
A jakie zdanie mają sami użytkownicy? W Sklepie Play od Googleużytkownicy pozostawili 1,69 tys. opinii, a średnia to 1,2 gwiazdki na 5 możliwych. Wśród nich znajdują się takie opinie jak:
W App Store od Apple ma miejsce podobna sytuacja. Tutaj użytkownicy pozostawili 763 oceny, a średnia wynosi 1,1 gwiazdki na 5 możliwych. Użytkownicy iPhone'ów zwracają uwagę na te same problemy co korzystający z telefonów z systemem Android.
Jak widać, system FALA ma dużo problemów, ale na razie władze lokalne nie zamierzają wycofywać się z decyzji dalszego jego wdrażania. Oby z czasem problemy zostały zażegnane, a użytkownicy nie mieli bólu głowy od niego.