To też zależy od płacy minimalnej. Kierowcy zapłacą więcej za parkowanie

1 rok, 3 miesiące temu - 4 stycznia 2023, Auto Świat
To też zależy od płacy minimalnej. Kierowcy zapłacą więcej za parkowanie
Drożyzna! To hasło przewijało się w większości prognoz na 2023 r. I rzeczywiście, od nowego roku wiele cen produktów i opłat zauważalnie wzrosło.

Dotyczy to m.in. stawek za parkowanie w miejskich strefach płatnego parkowania. Ile teraz trzeba zapłacić za postój? Od czego zależy wysokość opłat za parkowanie?

  • Od 1 stycznia wzrosła pensja minimalna – wraz z tą zmianą miasta mogą podwyższać m.in. stawki za parkowanie
  • W wielu miastach od ostatnich podwyżek minęło zaledwie kilka miesięcy, ale to nie znaczy, że stawki wkrótce nie wzrosną
  • W Warszawie od ubiegłego roku stawki nie wzrosły, za to rozrosła się strefa płatnego parkowania, podrożały też opłaty karne za nieopłacenie postoju

Od kilku lat samorządy nieustannie narzekają, że mają coraz więcej wydatków narzucanych przez państwo, a jednocześnie państwo skutecznie ogranicza wpływy do ich budżetów. Trudno się więc dziwić, że samorządy, kiedy tylko mogą, starają się uzyskać dodatkowe środki. W przypadku miast jednym z ważnych źródeł dochodów są strefy płatnego parkowania. W dużych miastach przynoszą one niebagatelne kwoty, np. w Warszawie w 2022 r. przychody ze strefy wyniosły ponad 150 mln złotych, w 2023 r. w związku z rozszerzeniem strefy płatnego parkowania, wpływy do miejskiej kasy mają wzrosnąć o kolejnych kilkadziesiąt milionów.

Kiedy miasta mogą tworzyć strefy płatnego parkowania?
Miasta nie mogą jednak w sposób całkowicie dowolny ustalać ani opłat za parkowanie, ani samych stref płatnego parkowania. Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych, strefę płatnego parkowania można wyznaczyć na:

  • obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych;
  • jeżeli uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu;
  • w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych;
  • realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.

Poza zwykłymi, miejskimi strefami płatnego parkowania, prawo przewiduje także możliwość tworzenia „śródmiejskich stref płatnego parkowania”, w których ceny za postój mogą być jeszcze wyższe. Taką możliwość mają jedynie większe miasta. Zgodnie z przepisami "śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście o liczbie ludności powyżej 100 000 mieszkańców, a zwykła strefa płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska". Przed stworzeniem śródmiejskiej strefy płatnego parkowania i ustaleniem wysokości obowiązujących w niej opłat, samorząd musi zlecić wykonanie analiz określających:

  •  rotację parkujących pojazdów samochodowych w planowanej śródmiejskiej strefie płatnego parkowania;
  • zakładany poziom rotacji parkujących pojazdów samochodowych w planowanej śródmiejskiej strefie płatnego parkowania, z uwzględnieniem różnych poziomów wysokości opłat za postój w tej strefie.

Progresywna stawka opłaty za parkowanie
Zgodnie z przepisami, wysokość opłaty powinna wzrastać przez pierwsze trzy godziny postoju, przy czym powiększenia stawki nie powinno przekraczać 20 proc. za kolejne godziny, w stosunku do stawki za poprzednią godzinę postoju. Opłaty za czwartą godzinę i za kolejne godziny postoju nie mogą przekraczać stawki opłaty za pierwszą godzinę postoju.

Support Ukraine