Używany Opel Insignia B (od 2017 r.). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

3 lata, 8 miesięcy temu - 7 kwietnia 2021, Motofakty
Używany Opel Insignia B (od 2017 r.). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa
Najlepiej czuje się w otoczeniu szklanych biurowców wielkich miast. Tam na zakończenie każdego dnia pracy jest samochodem, który tworzy korki przy wyjazdach z podziemnych garaży.

Jakie zalety i wady ma ulubiony samochód polskich menadżerów? 

Następczyni Vectry i Omegi jest obecna na rynku od 2008 roku. Pierwsza generacja Insignii była produkowana do 2017, kiedy to nastąpiła zmiana modelu. Obecna Insignia powstaje jako liftback oraz kombi zwane przez Opla Sports Tourer. Auto dzieli płytę podłogową z Chevroletem Malibu V generacji. Na początku 2020 roku zaprezentowano odświeżoną wersję modelu.

Do głównych zmian należą: zmieniona stylistyka zderzaków i atrapy chłodnicy, wprowadzenie do wyposażenia standardowego świateł LED i nowych systemów asystujących kierowcy. Duże zmiany zaszły pod maską, ale o nich napiszę w dalszej części tekstu. Druga generacja Insignii wciąż jest oferowana w salonach Opla, a jej następca jest planowany na 2023 rok.

Opel Insignia B (od 2017 r.). Nadwozie/wnętrze

Wymiary zewnętrzne Insignii są zbliżone do konkurencyjnej Skody Superb. To jedno z większych aut w swojej klasie. Mimo tego, że optycznie przedni i tylny zwis jest dość duży, to wewnątrz nikt nie będzie narzekał na brak miejsca - tak na przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie. Tradycyjnie dla Opla, doskonałe są fotele z atestem AGR. Należą one do ścisłej czołówki zarówno pod względem samej wygody, jak i możliwości regulacji. Do zupełnie innej ligi należą oferowane opcjonalnie do wersji GSi fotele Recaro. To element pakietu OPC Performance. Nie dość, że wyglądają na żywcem wzięte z rasowego auta sportowego, to jeszcze są bardzo wygodne i świetnie trzymają na boki w zakrętach. Na rynku wtórnym występują jednak niezwykle rzadko. Częściej można spotkać podgrzewanie foteli, tylnej kanapy, system nawigacyjny, panoramiczne okno dachowe, czy systemy wspomagające kierowcę.

W Motofaktach testowaliśmy różne wersje Insignii i użytkownicy tych samochodów podzielają nasze spostrzeżenia: do najczęściej wymienianych zalet należą przestronne wnętrze i wygodne fotele. Jeśli ktoś jeździ bogato skonfigurowanym egzemplarzem, to jego wyposażenie raczej działa niezawodnie. Największym wskazywanym minusem jest bardzo kiepskie wyciszenie wnętrza. Ten zarzut dotyczy zwłaszcza wersji z motorami wysokoprężnymi. Niestety, czterocylindrowe diesle na zimno klekoczą i wibrują tak, jakby pochodziły z innej epoki. Poza tym do uszu podróżujących dochodzi głośny szum toczenia. Szkoda, bo jest to auto stworzone wręcz do pokonywania długich tras. Nie zawsze też - na pierwszy rzut oka - dobra jakość wykonania pozostaje taką po większym przebiegu. W niektórych egzemplarzach z kokpitu po pewnym czasie dochodzą niepożądane dźwięki.

Opel Insignia B (od 2017 r.). Napęd/podwozie

Gama silnikowa Insigii B jest bardzo szeroka. Pod maskami aut używanych znajdziemy zarówno benzyniaki, jak i diesle o maksymalnej liczbie cylindrów równej cztery. W przeciwieństwie do poprzednika, próżno tu szukać aksamitnie pracujących jednostek V6. W zamian za to, klienci otrzymali… wysokoprężne motory trzycylindrowe. Ale po kolei.

Zacznijmy od silników zasilanych paliwem z zielonego pistoletu. Wśród nich najsłabszą jednostką jest 1.5-litrowy silnik turbo generujący 140 KM. Nawet osiągi tego motoru wielu użytkowników zadowolą. Wynik ok. 10 s. w sprincie 0-100 km/h trudno uznać za kompromitujący. Średnie zużycie paliwa deklarowane przez producenta, wynoszące ok. 6 l/100 km należy jednak włożyć między bajki. Jeżeli ktoś nie toleruje donośnego (w Insignii szczególnie) klekotu diesla, a zależy mu na niezłej dynamice, powinien zdecydować się na benzynowe 1.6 l lub 2.0 l. Silniki te, niezależnie od wariantu mocy, dobrze poradzą sobie z masą własną i potencjalnym obciążeniem dużego Opla pozwalając na osiąganie wysokiej dynamiki wyprzedzania także podczas jazdy autostradą.

Najmocniejszy motor, z jakim Insignia wyjeżdżała z fabryki to 260-konna jednostka dwulitrowa, zestawiana wyłącznie z napędem na wszystkie koła. Miłośnicy diesli analizę gamy silnikowej zaczynają od wspomnianego wcześniej trzycylindrowca. Niestety, trzy cylindry w tak dużym i ciężkim aucie wielu menedżerów potraktuje jako karę, a nie nagrodę za swoją pracę, Tym bardziej, że wyścig spod świateł z jakąkolwiek Skodą Octavią kolegi z sąsiedniej firmy skończy się wyraźną porażką. Silnik ten jednak wszedł do gamy dopiero po marcu 2020, więc szukający używanej Insignii bez problemu mogą go pominąć. Prawda jest taka, że jeśli użytkownikowi zależy na sprawnym poruszaniu się w trasie, jedynym słusznym wyborem jest dwulitrowy diesel. I żaden inny. Nawet w najsłabszej, 170-konnej wersji pozwoli na sprawne okupowanie lewego pasa autostrady.

Kupujesz auto? Kliknij i sprawdź historię pojazdu
Berło króla diesli trzyma najmocniejszy, 210-konny diesel zestawiany z napędem 4x4, występujący wyłącznie w odmianie GSi. Testowaliśmy takie auto w Motofaktach. Podobał nam się komfort jazdy w trasie, niezła dynamika, narzekaliśmy zaś na wysokie zużycie paliwa. O ile użytkownicy nie informują o poważnych problemach z silnikami, to powtarzającym się zarzutem jest skrajnie nieprecyzyjna praca manualnej skrzyni biegów.

Układ jezdny jest zestrojony dość sztywno, ale sprężyście. Jako opcję montowano adaptacyjne zawieszenie Flex Ride. Jego ewentualne naprawy będą drogie.

Opel Insignia B (od 2017 r.). Sytuacja rynkowa

Pół tysiąca używanych Insignii B wystawionych w ogłoszeniach sprawia, że - przynajmniej w teorii - wybór dobrego egzemplarza nie powinien być trudny. Należy wziąć pod uwagę, że zdecydowana większość aut ma za sobą flotowo-leasingową przeszłość, co oczywiście nie musi być wadą. 2/3 ofert dotyczy diesli, reszta to benzyniaki. Kwota 54-56 tys. zł pozwala na zakup egzemplarza z dolnego przedziału cenowego. Takie auto będzie miało ponad 150 tys. km przebiegu i przy odrobinie szczęścia będzie pochodziło z polskiego salonu. Z polskiej dystrybucji zresztą pochodzi ponad połowa wystawionych na sprzedaż Insignii B. Reszta to import - głównie z Niemiec. Auto z największym przebiegiem, jakie znaleźliśmy miało na liczniku niecałe 250 tys. km i pochodziło z 2017 roku.

Podsumowanie
Insignia oferuje dużo przestrzeni we wnętrzu, ma też szeroką gamę jednostek napędowych. Z drugiej strony denerwuje kiepskie wyciszenie jej wnętrza i nieprecyzyjna praca manualnych skrzyń biegów. Mimo wad, zdecydowana większość użytkowników chwali ten model.

ZALETY:

  • przestronność wnętrza;
  • szeroka gama jednostek napędowych.

WADY:

  • wyciszenie wnętrza;
  • praca manualnych skrzyń biegów.

OPINIE UŻYTKOWNIKÓW

Samochód w moim użytkowaniu dwa lata. Posiadam wersję Elite, bardzo dobrze wyposażoną. Auto wygodne, przestronne i ładne. Rewelacyjne światła LED. Samochód posiada dużo plusów, ale są również minusy. Najważniejsze to głośny silnik i kiepska skrzynia biegów.
Agassi

Auto jest super. Prowadzi się genialnie, zwłaszcza w trasie. Rewelacyjne są matrycowe światła - dzięki nim będziecie chcieli jeździć tylko w nocy :) Zawieszenie świetne, wygłuszenie 5+, mega wygodne fotele. Z minusów: - silnik 1.5 turbo w automacie pali jak smok (zimą przy mrozie, w mieście spalanie 12.5-13 litrów, w lecie około 11.5) - w związku z powyższym (mały zasięg) - brak elektrycznej klapy bagażnika - słaba obsługa klimatyzacji (część opcji dostępna tylko w ekranie dotykowym) Plusy: - świetne wyposażenie - chyba najlepsze w klasie (HUD, matrycowe światła, fotele AGR) - auto prezentuje się bardzo prestiżowo - doskonała trakcja - ogromna przestrzeń dla pasażerów - świetne hamulce Podsumowując, ciężko znaleźć w klasie średniej samochód, który w takiej cenie oferuje taki wypas. Wymiarami samochód plasuje się prawie w segmencie E - jest o milimetry mniejszy niż BMW 5 czy Audi A6.
Maciej

Auto służbowe. Mam ciężka nogę i dotychczas jeździłem głównie grupą VW, mam bardzo dobre porównanie do Superba, Passata, Arteona, Golfa, Audi A4. Jeździłem również przez jakiś czas Avensisem i Peugeotem 508. Ze wszystkich tych aut Insignia jest ostatnim samochodem, na który bym zwrócił uwagę. Może gdybym miał do dyspozycji wersję z silnikiem Diesla i pakietem wyciszającym moje zdanie na temat tego samochodu byłoby całkiem inne, ale na chwilę obecną odliczam dni, żeby zmienić ten samochód na inny.
Michał

Samochód posiadam od dwóch miesięcy, ale przejechałem nim już 10k km, w tym jedną długą trasę do Włoch i z powrotem. Wersja wyposażenia to Elite z kilkoma dodatkami: - wyświetlacz HUD (rewelacja, super czytelny z dobrą rozdzielczością) - ekran pomiędzy zegarami (tak naprawdę trochę gadżet, ale według mnie zwiększa czytelność i łatwość obsługi komputera), - pakiet OPC z podgrzewaną i spłaszczoną u dołu kierownicą (rewelacja, zwłaszcza obszycie perforowaną skórą, zapewnia pewny i przyjemny chwyt, bez niej kierownica jest twarda i nieprzyjemna), - aktywny tempomat (sprawdza się świetnie, zwłaszcza na trasie, ale w mieście też dobrze daje radę i raczej można mu ufać). Ogólnie samochód bardzo polecam, zwłaszcza że po zniżkach jest wyraźnie tańszy niż konkurencja, zwłaszcza jeżeli bierzemy pod uwagę mocniejsze silniki.
maku

Podstawowe dane techniczne Opla Insignia: 

1.5 Turbo
1.5 Turbo EcoTEC
1.5 Turbo
1.5 Turbo EcoTEC
1.6 Turbo
2.0 Turbo
2.0 Turbo 4x4 GSi
2.0 Turbo 4×4
Okres produkcji
06/2017–02/2020
06/2017–06/2018
06/2017–02/2020
06/2017–06/2018
06/2018–09/2019
Od 09/2020
Od 03/2020
06/2017–06/2018
Kod silnika
B15XFL
B15XFT
B16SHT
F20LSY
B20LTG
Pojemność skokowa
1490 cm³
1598 cm³
1998 cm³
Moc maksymalna przy obr/min
103 kW
(140 KM)/
5600
121 kW
(165 KM)/
5600
147 kW
(200 KM)/
5500
125 kW
(170 KM)/
4250–6000
147 kW
(200 KM)/
4250–6000
169 kW
(230 KM)/
5000
191 kW
(260 KM)/
5300
maks. Moment obrotowy przy obr/min
250 Nm/
2000–4500
250 Nm/
2000–4500
280 Nm/
1650–4500
350 Nm/
1500–4000
400 Nm/
2500–4000
Skrzynia biegów, seryjna
6-biegowa manualna
9-biegowa automatyczna
8-biegowa automatyczna
Skrzynia biegów, opcjonalna
6-biegowa automatyczna
6-biegowa automatyczna
Prędkość maksymalna [aut.]
210 km/h
213 km/h
222 km/h
[218 km/h]
225 km/h
235 km/h
[232 km/h]
228 km/h
235 km/h
237 km/h
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h [aut.]
9,9 s
8,9 s
[9,4 s]
8,9 s
7,7 s
[8,0 s]
8,7 s
7,7 s
7,4 s
7,3 s
1.5 Turbo D
1.6 Turbo D
1.6 EcoTEC D
1.6 Turbo D
2.0 Turbo D
2.0 Turbo D 4x4
2.0 Turbo D
2.0 Turbo D 4x4
2.0 Turbo D 4x4 GSi
Okres produkcji
od 03/2020
06/2017–06/2018
06/2017–02/2020
od 03/2020
od 09/2020
09/2017–02/2020
Kod silnika
D16DTE
D16DTH
D20DTH
F20DVH
D20DTR
Pojemność skokowa
1496 cm³
1598 cm³
1956 cm³
1955 cm³
1956 cm³
Moc maksymalna przy obr/min
90 kW
(122 PS)/
3250
81 kW
(110 PS)/
4000
100 kW
(136 PS)/
3500–4000
125 kW
(170 PS)/
3750
128 kW
(174 PS)/
3500
154 kW
(210 PS)/
4000
maks. Moment obrotowy przy obr/min
300 Nm/
1750–2500
300 Nm/
2000
320 Nm/
2000–2250
400 Nm/
1750–2500
380 Nm/
1500–2750
480 Nm/
1500
Skrzynia biegów, seryjna
6-biegowa manualna
8-biegowa automatyczna
Skrzynia biegów, opcjonalna
8-biegowa automatyczna
6-biegowa automatyczna
8-biegowa automatyczna
8-biegowa automatyczna
Prędkość maksymalna [aut.]
205 km/h
[200 km/h]
201 km/h
205 km/h
211 km/h
[203–205 km/h]
226 km/h
[223 km/h]
223 km/h
228 km/h
[225 km/h]
223 km/h
233 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h [aut.]
11,4 s
[12,2 s]
11,6 s
11,6–11,8 s
10,5 s
[10,9 s]
8,7 s
[8,9 s]
9,7 s
8,0 s
[8,0 s]
8,9 s
7,9 s
Support Ukraine