Przegląd rynku samochodów elektrycznych

2 lata, 11 miesięcy temu - 29 kwietnia 2021, Auto Świat
Przegląd rynku samochodów elektrycznych
Oferta elektryków dostępnych w Polsce szybko się powiększa i sięga blisko 60 modeli.

Zebraliśmy kluczowe dane o dostępnych osobowych samochodach elektrycznych

Wciągu ostatniego roku oferta samochodów elektrycznych dostępnych na naszym rynku bardzo się powiększyła. Wśród aut osobowych jest to już blisko 60 modeli i to właśnie im postanowiliśmy się przyjrzeć. Zebraliśmy podstawowe parametry, takie jak: zasięg i średnie zużycie wg cyklu WLTP, użyteczna pojemność akumulatora, czyli netto (choć niestety, nie wszyscy producenci ją oficjalnie podają, wolą „szpanować” parametrami „brutto”), a także opcje i czas ładowania oraz cena bazowa.

Oferta staje się coraz bardziej różnorodna – przybywa modeli w tańszych segmentach cenowych, zwiększyła się dostępność elektrycznych vanów. Do grona importerów oferujących elektryki właśnie dołączyły takie marki, jak Dacia, Fiat, Ford, Volvo czy Toyota – ta ostatnia, jako jedyna w Polsce, z modelem Mirai prezentującym alternatywną filozofię elektromobilności.

Popularność aut elektrycznych rośnie. Pod koniec marca w Polsce były zarejestrowane 11 194 elektryki bateryjne – o ponad 5000 więcej niż rok wcześniej (dane: PZPM/PSPA). W samym 2020 r. na drogi naszego kraju wyjechało 3685 nowych aut elektrycznych – tak wiele, jak nigdy dotąd i każdy kolejny rok będzie pod tym względem rekordowy.

BMW i3/i3s

Weteran. Mimo że zadebiutował prawie 8 lat temu, jego koncepcja pozostaje unikalna. Nadwozie z tworzywa wzmocnionego karbonem częściowo niweluje ciężar akumulatora. Bardzo wąskie opony mają ograniczać opory toczenia. Sporo frajdy z prowadzenia.

Zasięg (WLTP)279-308 km
Śr. zużycie (WLTP)13,1-14 kWh/100 km
Moc170-184 KM
Napędtylny
Poj. akumulatora netto37,9 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/49 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.4 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.36 min
Cenaod 169 700 zł, i3s od 184 200 zł
W sprzedaży od2013 r.

Dacia Spring

Najtańszy elektryczny samochód na naszym rynku oferuje minimalne minimum, ale 4 osoby przewiezie. W mieście osiągi i zasięg są absolutnie wystarczające, poza miastem we znaki dają się maks. prędkość 125 km/h i przyspieszenie 0-100 km/h w 19,1 s. 

Zasięg (WLTP)do 230 km
Śr. zużycie (WLTP)11,9 kWh/100 km
Moc44 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto27,4 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC6,6/30 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.4 godz. 51 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.56 min.
Cenaod 76 900 zł
W sprzedaży odczerwca 2021 r. (przedsprzedaż od kwietnia)

Fiat 500/500 Cabrio

Ten mały elegant jest dostępny jako hatchback 3d, z dodatkowymi małymi drzwiami po prawej stronie lub cabrio. Słabszy wariant z małą baterią występuje tylko w pierwszym z tych wydań i może być ładowany z mocą do 50 kW.

Zasięg (WLTP)190-321 km
Śr. zużycie (WLTP)13,0-14,9 kWh/100 km
Moc95-118 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto21,3-37,3 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/85 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.2 godz. 30 min.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.30 min.
Cenaod 95 600 zł (118 KM od 122 400 zł
W sprzedaży odstycznia 2021 r.

Honda e

Design retro na zewnątrz, aż 6 ekranów i minimalistyczny styl wewnątrz. Hondę e fajnie się prowadzi, ma bogate wyposażenie, ale skromną ilość miejsca z tyłu i w bagażniku (171 l). Zasięg też predestynuje ten model raczej do użytku miejskiego.

Zasięg (WLTP)210-222 km
Śr. zużycie (WLTP)17,2-17,8 kWh/100 km
Moc136-154 KM
Napędtylny
Poj. akumulatora netto28,5 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC6,6/56 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.4 godz. 11 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.31 min
Cenaod 152 900 zł
W sprzedaży odstycznia 2021 r.

MINI Cooper SE

Korzysta z tego samego silnika, co BMW i3s. Raptem rok po debiucie przeszło retusz wyglądu. Tylko w 5-drzwiowej wersji. Szybkie, zwinne, jednak bardziej do śmigania po mieście niż krętych bocznych drogach gdzieś dalej. 

Zasięg (WLTP)203-234 km
Śr. zużycie (WLTP)15,2-17,6 kWh/100 km
Moc184 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto28,9 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/50 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.3 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.29 min
Cenaod 142 000 zł
W sprzedaży od2020 r.

Opel Corsa-e

Niemały akumulator w małym aucie: Corsa nie boi się wycieczek poza miasto i można ją relatywnie szybko ładować (trójfazowa ładowarka pokładowa w opcji). Jest o ok. 300 kg cięższa od spalinowej wersji (1530 kg) i ma o 42 l mniejszy bagażnik (267 l). 

Zasięg (WLTP)329-337 km
Śr. zużycie (WLTP)16,8-16,5 kWh/100 km
Moc136 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto45 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC11/100 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.31 min
Cenaod 132 490 zł
W sprzedaży od2020 r.

Peugeot e-208

Podobnie jak Opel Corsa-e, bazuje na platformie PSA eCMP. W Peugeocie jest jednak dostępna tańsza i uboższa wersja bazowa. Duży plus to możliwość szybkiego ładowania prądem stałym, trójfazowe ładowanie prądem przemiennym (11 kW) za 1500 zł. 

Zasięg (WLTP)340 km
Śr. zużycie (WLTP)16,9 kWh/100 km
Moc136 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto45 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC11/100 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.31 min
Cenaod 124 900 zł
W sprzedaży od2020 r.

Renault Zoe

Doświadczony bestseller i akumulatorowy rekordzista wśród małych elektryków. Pojemnością bagażnika (338 l) też bije konkurentów. Dwie wersje mocy, trójfazowe ładowanie AC 22 kW w standardzie, DC za 4300 zł. 

Zasięg (WLTP)386-395 km
Śr. zużycie (WLTP)17,4 kWh/100 km
Moc108-135 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto52 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC22/50 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.3 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.1 godz. 10 min
Cenaod 124 900 zł
W sprzedaży od2013 r. (lifting w 2019 r.)

Smart EQ fortwo/fortwo cabrio

Zawraca niemal w miejscu, zmieści się tam, gdzie żaden inny. Bardzo pomysłowy, ale zasięg i opcje ładowania już nie są na czasie. Trójfazowe ładowanie kosztuje 3956 zł. Raczej nie należy się nim wypuszczać poza miasto ani rozpędzać powyżej 120 km/h. 

Zasięg (WLTP)130-133 km
Śr. zużycie (WLTP)16,1-16,5 kWh/100 km
Moc82 KM
Napędtylny
Poj. akumulatora netto16,7 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC22 kW, DC niemożliwe
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.55 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.nie dotyczy
Cenaod 96 900 zł (cabrio od 110 700 zł)
W sprzedaży od2017 r.

Smart EQ forfour

Bardzo miejski, bo bardzo zwrotny i z bardzo małą baterią. Za to bez opcji szybkiego ładowania prądem stałym. Niestety, wrażliwy na temperaturę, zimą zasięg błyskawicznie znika. Nazwy też nie należy brać zbyt poważnie – z tyłu dorośli usiądą, choć niezbyt chętnie. 

Zasięg (WLTP)130 km
Śr. zużycie (WLTP)16,3-17,7 kWh/100 km
Moc82 KM
Napędtylny
Poj. akumulatora netto16,7 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC22 kW/brak możliwości ładowania DC
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.55 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.nie dotyczy
Cenaod 98 400 zł
W sprzedaży od2017 r.

Volkswagen e-up/Skoda Citigo

Miniduet, który to pojawia się na rynku, to znika – chętni muszą na niego polować, a zainteresowanie w Europie jest duże. Mimo małej karoserii cztery osoby się zmieszczą. Ładowanie DC w opcji. 

Zasięg (WLTP)258 km
Śr. zużycie (WLTP)14,4 kWh/100 km
Moc83 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto32,3 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC7,2/40 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz. 30 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.48 min
Cenaod 99 490 zł (ostatnio widziana...)
W sprzedaży od2019 r.

Citroen e-C4

Jego zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi zapewnia wysoki komfort. Styl nadwozia – na pograniczu kompaktu, coupé i crossovera. Ładowarka pokładowa 11 kW za 1500 zł. 

Zasięg (WLTP)350 km
Śr. zużycie (WLTP)16,6 kWh/100 km
Moc136 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto45 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC11/100 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.31 min
Cenaod 136 400 zł
W sprzedaży od2021 r.

Hyundai Ioniq Electric

Pierwszy elektryk Hyundaia ma już swoje lata. Może mieć tylko 1-fazową ładowarkę AC. Poza tym wyposażenie seryjne jest bogate. Wygodna kabina, bagażnik 357-1417 l. 

Zasięg (WLTP)311 km
Śr. zużycie (WLTP)13,8 kWh/100 km
Moc136 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto38,3 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC7,2/44 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.6 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.54 min
Cenaod 185 200 zł
W sprzedaży od2016 r.

Nissan Leaf

Druga generacja Nissana, który przecierał szlaki w branży już dekadę temu. Dostępny w dwóch wersjach napędu, niestety, żadna nie ma trójfazowej ładowarki AC. Cena bazowa jest konkurencyjna.

Zasięg (WLTP)270-385 km
Śr. zużycie (WLTP)16,6-18,5 kWh/100 km
Moc150-217 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto36-56 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC6,6/100 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.7 godz. 30 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.35 min
Cenaod 123 900 zł (62 kWh od 157 600 zł)
W sprzedaży od2017 r.

Volkswagen ID.3

Bogaty wybór wersji wyposażenia, trzy warianty akumulatora i trzy poziomy mocy silnika. Bardzo przestronne wnętrze i spory bagażnik (385 l). Bazowy model tylko z ładowarką AC 7,2 kW, a ładowanie DC 125 kW – tylko z baterią 77 kW. 

Zasięg (WLTP)348-549 km
Śr. zużycie (WLTP)13,1-15,4 kWh/100 km
Moc145-204 KM
Napędtylny
Poj. akumulatora netto45-77 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/125 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.6 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.33 min
Cenaod 136 890 zł (77 kWh od 181 990 zł)
W sprzedaży od2020 r.

Volvo C40 Recharge

Crossover? Coupé? Kompakt? Można się kłócić. Techniczny krewny XC40 P8, ale dzieli je więcej niż tylko „X” w nazwie. Może mieć nawet 2 silniki, a w kabinie – wegańskie materiały i multimedia Google. Zamówienia: tylko online. 

Zasięg (WLTP)420 km
Śr. zużycie (WLTP)18,0 kWh/100 km
Moc408 KM
Napęd4x4 (przedni w późniejszym okresie)
Poj. akumulatora netto75 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/150 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.8 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.40 min
Cenanieustalona
W sprzedaży odjesieni 2021 r.

Elektryczne crossovery i mniejsze SUVy

Audi Q4 e-tron

Z długością 4,59 m wpasowuje się między spalinowe SUV-y Q3 i Q5. Bazuje na platformie MEB. Imponuje bagażnikiem (520 l) i ekranem head-up z rozszerzoną rzeczywistością. Dostępny w 3 wersjach napędowych.

Zasięg (WLTP)341-520 km
Śr. zużycie (WLTP)17,0-19,9 kWh/100 km
Moc170-299 KM
Napędtylny lub 4x4
Poj. akumulatora netto52-77 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/125 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.8 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.38 min
Cenaod 198 590 zł (77 kWh od 219 100 zł)
W sprzedaży odczerwca 2021 r.

Audi Q4 e-tron Sportback

Mimo bardziej sportowej i opływowej linii nadwozia ma o 15 l większy bagażnik od zwykłego Q4. Występuje tylko w dwóch wersjach napędowych: mniejszy akumulator i 1 silnik lub większa bateria i 2 silniki. Poradzi sobie z przyczepą o masie do 1200 kg.

Zasięg (WLTP)349-497 km
Śr. zużycie (WLTP)16,6-20,9 kWh/100 km
Moc170-299 KM
Napędtylny lub 4x4
Poj. akumulatora netto52-77 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/125 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.8 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.38 min
Cenanieustalona (od 43 900 euro w Niemczech)
W sprzedaży odkońca lata 2021 r.

Hyundai Kona Electric

Ten zaledwie 4,17-metrowy crossover może mieć całkiem spory akumulator i także zasięg. Słabsza wersja tylko z ładowarką o niższej mocy (7,2/50 kW).

Zasięg (WLTP)305-484 km
Śr. zużycie (WLTP)14,3-14,7 kWh/100 km
Moc136-204 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto39,2-64 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/77 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.6 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.47 min
Cenaod 150 900 zł (64 kWh od 169 900 zł)
W sprzedaży od2018 r.

Kia e-Niro

Ta sama technika napędu, co w Hyundaiu Konie, ale w nieco większym wydaniu (4,38 m długości). Wystarczająco mała na co dzień, dość dobra i wygodna na wyjazdy. 

Zasięg (WLTP)289-455 km
Śr. zużycie (WLTP)15,3-15,9 kWh/100 km
Moc136-204 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto39,2-64 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/77 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.4 godz. 35 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.54 min
Cenaod 146 990 zł (64 kWh od 167 990 zł)
W sprzedaży od2018 r.

Kia e-Soul

Elektryk „z duszą” i techniką Kony oraz Niro. Pudełkowate nadwozie jest praktyczne, ale mniej opływowe: aerodynamiczne opory zmniejszają zasięg, który i tak jest dość duży w wersji 64 kWh. 

Zasięg (WLTP)276-452 km
Śr. zużycie (WLTP)15,6-15,7 kWh/100 km
Moc136-204 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto39,2-64 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/77 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.6 godz. 10 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.54 min
Cenaod 139 990 zł (64 kWh od 160 990 zł)
W sprzedaży od2019 r.

Lexus UX 300e

Pierwszy bateryjny elektryk koncernu Toyoty wkracza na rynek nieśmiało i... bez przełomowych rozwiązań. Niezbyt szybkie ładowanie, w kabinie mniej miejsca niż w hybrydowym odpowiedniku. 

Zasięg (WLTP)305-315 km
Śr. zużycie (WLTP)16,8-17,0 kWh/100 km
Moc204 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto50 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC6,6/50 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.9 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.55 min
Cenanieustalona
W sprzedaży od2021 r.

Mazda MX-30

Mazda postawiła na dobre prowadzenie, oryginalny styl i... korek w kabinie. Akumulator jest relatywnie mały, maksymalna moc ładowania dość niska, a kabina – z tyłu raczej ciasna. Bardziej do miasta i w okolicach. 

Zasięg (WLTP)200 km
Śr. zużycie (WLTP)14,5 kWh/100 km
Moc145 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto32 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC6,6/40 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz. 30 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.39 min
Cenaod 142 900 zł
W sprzedaży od2020 r.

Mercedes EQA

Elektryczny brat GLA ma swój styl, bogatsze wyposażenie seryjne i bagażnik mniejszy o 95 l. W tym roku oferta zostanie jeszcze uzupełniona o wariant dwusilnikowy o łącznej mocy blisko 300 KM oraz wersję z zasięgiem przeszło 500 km wg WLTP. 

Zasięg (WLTP)399-426 km
Śr. zużycie (WLTP)17,9 kWh/100 km
Moc190 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto66,5
Maks. moc ładowania AC/DC11/100 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.7 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.30 min
Cenaod 199 900 zł
W sprzedaży odmarca 2021 r.

Opel Mokka-e

O ok. 40 tys. zł droższa od zwykłej Mokki i równie udana stylistycznie. Traci się tylko 40 l bagażnika. W serii ładowanie AC 7,4 kW, 11 kW za 1500 zł. 

Zasięg (WLTP)318-324 km
Śr. zużycie (WLTP)17,4-17,8 kWh/100 km
Moc136 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto45 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC11/100 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.31 min
Cenaod 139 900 zł
W sprzedaży odmarca 2021 r.

Peugeot e-2008

Ta sama technika, co w Mokce, ale w nieco większym wydaniu (15 cm różnicy długości). Aż 434 l bagażnika – tak jak w wersji spalinowej. Nietuzinkowy kokpit z dobrymi materiałami.

Zasięg (WLTP)310 km
Śr. zużycie (WLTP)17,8 kWh/100 km
Moc136 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto45 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC11/100 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.31 min
Cenaod 149 400 zł
W sprzedaży od2020 r.

Volvo XC40 P8 Recharge

Dwa bagażniki, dwa silniki, bardzo dużo mocy i seryjnego wyposażenia. Ciekawostką jest kabinowy filtr antysmogowy. Więcej w pierwszej jeździe.

Zasięg (WLTP)400-418 km
Śr. zużycie (WLTP)23,8-25,0 kWh/100 km
Moc408 KM
Napęd4x4
Poj. akumulatora netto75 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/150 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.8 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.33 min
Cenaod 249 900 zł
W sprzedaży odmarca 2021 r.

Elektryczna klasa średnia

BMW i4

Blisko spokrewnione z serią 4 Gran Coupé, które jednak zadebiutuje później niż i4. Dostępne będzie w kilku wersjach mocy, topowa ma przyspieszać w 4 s od 0 do 100 km/h. BMW na razie niewiele zdradza, ale obiecuje przełomowy układ zawieszenia, świetną zwinność i precyzję prowadzenia.

Zasięg (WLTP)590 km
Śr. zużycie (WLTP)bd.
Moc272-530 KM
Napędtylny lub 4x4
Poj. akumulatora netto~80 kWh
Maks. moc ładowania AC/DCbd.
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.bd.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.bd.
Cenanieustalona
W sprzedaży odpołowy 2021 r.

Hyundai Ioniq 5

To prawdziwa sensacja: bardzo duży hatchback (4,64 m długości) o niezwykłym designie. Dwa bagażniki (tylny 527 l, przedni 57 l), superszybkie ładowanie (technika 800 V), a także możliwość zasilania urządzeń z akumulatora auta. 

Zasięg (WLTP)384-481 km
Śr. zużycie (WLTP)16,7-18,1 kWh/100 km
Moc170-305 KM
Napędtylny lub 4x4
Poj. akumulatora netto58-72,6 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/175 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.6 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.18 min
Cenaod 189 900 zł (72,6 kWh od 203 900 zł)
W sprzedaży odkwietnia 2021 r.

Kia EV6

Miks crossovera i shooting brake’a. Podobnie jak Hyundai Ioniq 5, zbudowana na platformie E-GMP. W najmocniejszej wersji przyspiesza 0-100 km/h w 3,5 s, osiąga maksymalnie 260 km/h i pociągnie przyczepę 1,6 t. 

Zasięg (WLTP)do 510km
Śr. zużycie (WLTP)bd.
Moc170-585 KM
Napędtylny lub 4x4
Poj. akumulatora netto58-77,4 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/250 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.6 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.18 min
Cenanieustalona
W sprzedaży odmaja 2021 r.

Tesla Model 3

Bestseller e-pioniera z USA obecnie występuje w 3 kombinacjach mocy napędu i wielkości baterii. Systemy asystujące mają imponujące możliwości, ale wbrew nazwie (Autopilot) wymagają kontroli kierowcy. Świetne osiągi i duży zasięg. minimalistyczne, lecz mało starannie wykonane wnętrze. 

Zasięg (WLTP)448-580 km
Śr. zużycie (WLTP)14,0-16,5 kWh/100 km
Moc325-513 KM
Napędtylny lub 4x4
Poj. akumulatora netto50-76 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/250 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz. 30 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.21 min
Cenaod 199 990 zł
W sprzedaży od2017 r.

Toyota Mirai

To też jest elektryk, ale zamiast dużej baterii ma zbiorniki na wodór i ogniwa paliwowe. Gabarytowo bliżej mu do klasy wyższej, ale pod względem miejsca w kabinie czy mocy napędu gra w klasie średniej. Główny problem: w Polsce pierwsze stacje z wodorem dopiero powstają. 

Zasięg (WLTP)do 650 km
Śr. zużycie wodoru (WLTP)0,84 kg/100 km
Moc182 KM
Napędtylny
Poj. zbiorników wodoru5,6 kg
Min. czas tankowania wodoru5 min
Cenaod 299 900 zł

Elektryczne SUVy klasy średniej

BMW iX3

Elektryczna wersja X3 nieco różni się wyglądem od spalinowych odmian. Bagażnik jest o 40 l mniejszy, dostępny tylko napęd na tył, a maks. masa przyczepy to 750 kg. Za to świetna dynamika i komfort akustyczny. 

Zasięg (WLTP)450-460 km
Śr. zużycie (WLTP)18,5-19,5 kWh/100 km
Moc286 KM
Napędtylny
Poj. akumulatora netto74 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/150 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.7 godz. 30 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.34 min
Cenaod 268 900 zł
W sprzedaży od2020 r.

Ford Mustang Mach-E

Sportowa legenda w odsłonie elektrycznego SUV-a – kontrowersyjne, ale zza kierownicy przekonujące. Obecnie w 4 kombinacjach baterii, mocy i napędu, topowa (487 KM) dołączy pod koniec roku. Ma 2 bagażniki (402 + 81 l). 

Zasięg (WLTP)400-610 km
Śr. zużycie (WLTP)17,2-18,7 kWh/100 km
Moc261-487 KM
Napędtylny lub 4x4
Poj. akumulatora netto68-88 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/150 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.7 godz. 30 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.38 min
Cenaod 216 120 zł
W sprzedaży odczerwca 2021 r. (przedsprzedaż od marca)

Nissan Ariya

Nowe otwarcie Nissana, mającego spore doświadczenie w elektrykach, dotrze do nas z opóźnieniem. Dostępne będzie 5 kombinacji napędowych, bagażnik pomieści w zależności od wersji 415-468 l. Będzie to pierwszy model Nissana ze zdalną aktualizacją funkcji. 

Zasięg (WLTP)340-500 km
Śr. zużycie (WLTP)bd.
Moc218-394 KM
Napędprzedni lub 4x4
Poj. akumulatora netto63-87 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC22/130 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.4 godz. 45 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.31 min
Cenaod ok. 200 000 zł (szacunkowo)
W sprzedaży od2022 r.

Skoda Enyaq iV

O 11 cm dłuższa od VW ID.4, ta sama platforma MEB. Przestronna i pakowna – jak to Škoda. Bagażnik mieści 585-1710 l. Dwie wersje mocy i baterii. Ładowanie 125 kW w opcji w mocniejszej odmianie. W planach jest także dwusilnikowa wersja RS o mocy 306 KM. 

Zasięg (WLTP)412-536 km
Śr. zużycie (WLTP)14,6-21,6 kWh/100 km
Moc180-204 KM
Napędtylny
Poj. akumulatora netto58-77 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/125 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.6 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.33 min
Cenaod 182 300 zł (77 kWh od 211 700 zł)
W sprzedaży odstycznia 2021 r.

Volkswagen ID.4

Atrakcyjna propozycja dla rodziny, która chce jeździć elektrycznie i wygodnie. Kabina jest wykończona szlachetniej niż w ID.3, ale kokpit jest taki sam – dotykowy. Bagażnik mieści 543-1575 l. Trzy warianty układu napędowego. 

Zasięg (WLTP)343-523 km
Śr. zużycie (WLTP)16,7-17,7 kWh/100 km
Moc148-204 KM
Napędtylny
Poj. akumulatora netto52-77 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/125 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.7 godz. 30 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.38 min
Cenaod 156 390 zł (77 kWh od 190 890 zł)
W sprzedaży odlutego 2021 r.

Duże SUVy elektryczne

Audi e-tron/e-tron S

Niezwykle komfortowy SUV, który wielkością plasuje się między Q5 a Q7. Trzy warianty mocy, najmocniejszy (S) ma aż 3 silniki, pozwalają one skutecznie rozkładać moc podczas dynamicznej jazdy. Ładowarka pokładowa AC 22 kW w opcji za 8300 zł (tylko w 55 quattro). 

Zasięg (WLTP)340-441 km
Śr. zużycie (WLTP)21,7-28,4 kWh/100 km
Moc313-503 KM
Napęd4x4
Poj. akumulatora netto64-86 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC22/150 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.4 godz. 45 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.26 min
Cenaod 308 400 zł (e-tron S od 414 900 zł)
W sprzedaży od2019 r.

Audi e-tron Sportback/e-tron S Sportback

Nieco bardziej awangardowa linia nadwozia i taki sam wybór wersji napędowych, jak w zwykłym e-tronie. Bagażnik jest o 45 l mniejszy, choć nadal duży (615 l). Podstawowa odmiana 50 ma mniejszy akumulator, 55 i S – większy.

Zasięg (WLTP)347-452 km
Śr. zużycie (WLTP)21,4 kWh/100 km
Moc313-503 KM
Napęd4x4
Poj. akumulatora netto64-86 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC22/150 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.4 godz. 45 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.26 min
Cenaod 319 700 zł
W sprzedaży od2020 r.

BMW iX

Tym modelem BMW nadrabia straty do konkurencyjnych SUV-ów i przyćmiewa je zasięgiem oraz wielkością baterii. Początkowo będą dostępne dwa warianty napędowo-akumulatorowe. Sposób produkcji i użyte materiały są możliwie najbardziej przyjazne środowisku. Opcjonalnie dostępne nagłośnienie Bowers & Wilkins składa się z aż 30 głośników. 

Zasięg (WLTP)400-600 km
Śr. zużycie (WLTP)20-21 kWh/100 km
Moc326-523 KM
Napęd4x4
Poj. akumulatora netto70-105 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/200 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.11 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.40 min
Cenaod 357 900 zł (przedsprzedaż)
W sprzedaży odjesieni 2021 r.

Jaguar I-Pace

Charakterystyczna sylwetka z kabiną przesuniętą w przód i dużym rozstawem osi (2,99 m). Pneumatyczne zawieszenie w opcji, od 2020 r. nareszcie z trójfazową ładowarką. Auto świetnie się prowadzi i osiąga „setkę” w zaledwie 4,8 s. 

Zasięg (WLTP)407-470 km
Śr. zużycie (WLTP)22,0-25,2 kWh/100 km
Moc400 KM
Napęd4x4
Poj. akumulatora netto84,7 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/104 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.9 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.44 min
Cenaod 359 500 zł
W sprzedaży od2018 r.

Mercedes EQC

Bardzo cichy i komfortowy, mimo że nie ma pneumatycznego zawieszenia. Choć jest spokrewniony z GLC i oba mają taki sam rozstaw osi, to EQC jest od niego o 10 cm dłuższe. Bagażnik mieści jednak o 50 l mniej (500 l). Pewne prowadzenie, mogłoby być szybsze ładowanie. 

Zasięg (WLTP)369-414 km
Śr. zużycie (WLTP)20,5-23,2 kWh/100 km
Moc408 KM
Napęd4x4
Poj. akumulatora netto80 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/110 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.3 godz. 50 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.40 min
Cenaod 299 000 zł
W sprzedaży od2019 r.

Tesla Model X

Niedawny lifting przyniósł trzysilnikową wersję Plaid, ponoć przyspieszającą 0-100 km/h w 2,6 s! Słabszy model potrzebuje także imponujące 3,9 s i nie mniejsze wrażenie robią tu unoszone tylne drzwi. Kabina może mieć 5, 6 lub 7 siedzeń. Bardzo rozbudowane funkcje asystujące. 

Zasięg (WLTP)547-580 km
Śr. zużycie (WLTP)bd.
Moc680-1033 KM
Napęd4x4
Poj. akumulatora netto90 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC16,5/250 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.6 godz. 30 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.23 min
Cenaod 434 990 zł (Plaid 529 990 zł)
W sprzedaży od2015 r.

Samochody elektryczne klasy wyższej

Audi e-tron GT

Techniczny bliźniak Taycana, dostępny w 2 wersjach. Mocniejszy (RS) „robi setkę” w 3,3 s. Jest przy tym komfortowy, choć z tyłu warunki raczej przytulne. Technika 800 V pozwala na bardzo szybkie ładowanie. Ma 2 bagażniki (405 + 81 l). 

Zasięg (WLTP)433-488 km
Śr. zużycie (WLTP)19,9-22,5 kWh/100 km
Moc530-646 KM
Napęd4x4
Poj. akumulatora netto83,7 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/270 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.9 godz. 15 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.21 min
Cenaod 440 000 zł (RS od 594 000 zł)
W sprzedaży odmarca 2021 r.

Mercedes EQS

Rekordowy zasięg, jak i współczynnik oporu powietrza (0,20) oraz najnowocześniejsze rozwiązania czynią go królem elektryków. Może mieć: automatycznie otwierane drzwi, reflektory działające niczym projektor multimedialny, trzyekranową, haptyczno-dotykową deskę rozdzielczą i tylne koła skręcające aż do 10°. 

Zasięg (WLTP)do 770 km
Śr. zużycie (WLTP)15,7-21,8 kWh/100 km
Moc333-524 KM
Napędtylny lub 4x4
Poj. akumulatora netto107,8 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC22/200 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.31 min
Cenanieustalona
W sprzedaży odwrześnia 2021 r.

Porsche Taycanv

Piorunujące osiągi (w 2,8 s 0-100 km/h w Turbo S) i emocjonujące prowadzenie definiują Taycana jako prawdziwe Porsche. Podobnie jak e-tron GT, ma 2-biegową przekładnię przy tylnej osi – ewenement wśród elektryków. Superszybkie ładowanie DC oraz duży wybór wersji. Moc zależy także od typu akumulatora (2 rodzaje). O 9 cm krótszy od Panamery, przez co też ciaśniej skrojony w środku. 

Zasięg (WLTP)354-484 km
Śr. zużycie (WLTP)20,4-25,6 kWh/100 km
Moc408-761 KM
Napędtylny lub 4x4
Poj. akumulatora netto71-83,7 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC22/270 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.8 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.22,5 min
Cenaod 389 000 zł
W sprzedaży od2019 r.

Porsche Taycan Cross Turismo

Pierwsze elektryczne kombi na rynku to... uterenowione Porsche! Pakiet off-road zwiększa prześwit o 30 mm, więcej przestrzeni (nad głową) mają także pasażerowie z tyłu. Bagażnik mieści o 39 l więcej. Cross Turismo ma dwa silniki i większy akumulator w standardzie. 

Zasięg (WLTP)388-456 km
Śr. zużycie (WLTP)22,4-26,4 kWh/100 km
Moc476-761 KM
Napęd4x4
Poj. akumulatora netto83,7 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC22/270 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.9 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.22,5 min
Cenaod 436 000 zł
W sprzedaży odmarca 2021 r.

Tesla Model S

Najnowsza modernizacja wznosi Model S na nowe wyżyny absurdu: wersja Plaid+ z 3 silnikami ma przyspieszać w 2,1 s 0-100 km/h i osiągać 322 km/h! Zasięg WLTP jeszcze nie jest znany, Tesla podaje według swoich kryteriów maksymalnie nawet 837 km. 

Zasięg (WLTP)bd.
Śr. zużycie (WLTP)bd.
Moc680-1115 KM
Napęd4x4
Poj. akumulatora netto90-115 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC16,5/250 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.6 godz. 30 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.23 min
Cenaod 395 990 zł (Plaid+ od 654 490 zł)
W sprzedaży od2012 r. (lifting w 2021 r.)

Elektryczne vany

Citroen e-Spacetourer

Silnik z małych i kompaktowych elektryków, do wyboru dwie wielkości akumulatora, aż trzy długości nadwozia (XS 4,6 m; M 4,95 m; XL 5,3 m) i 4 poziomy wykończenia. Może mieć od 5 do 9 miejsc. Pociągnie przyczepę o masie 1 tony (każda wersja). Ładowarka pokładowa 11 kW za 1300 zł.

Zasięg (WLTP)230-330 km
Śr. zużycie (WLTP)28,8-29,5 kWh/100 km
Moc136 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto45-68 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/100 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.31 min
Cenaod 219 900 zł (68 kWh od 248 700 zł)
W sprzedaży odstycznia 2021 r.

Citroen e-Berlingo

Elektryczne Berlingo, tak jak spalinowe, występuje w dwóch długościach nadwozia (4,4 i 4,75 m), opcjonalnie może też mieć trzeci rząd siedzeń. Dostępna moc zależy od wybranego trybu jazdy: Eco 82 KM; Normal 109 KM; Power 136 KM.

Zasięg (WLTP)do 280 km
Śr. zużycie (WLTP)bd.
Moc136 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto45 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC11/100 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.31 min
Cenanieustalona
W sprzedaży odjesieni 2021 r.

Mercedes EQV/eVito Tourer

Największe akumulator i zasięg wśród vanów. Dostępne dwie długości nadwozia (5,14 lub 5,37 m). Kabina 6- lub 8-osobowa, na liście opcji takie luksusy, jak fotele z podgrzewaniem i wentylacją (z przodu, jak i z tyłu!) czy pneumatyczne zawieszenie, które przez zmniejszenie prześwitu pomaga obniżyć zużycie. 

Zasięg (WLTP)353-359 km
Śr. zużycie (WLTP)27,9-28,3 kWh/100 km
Moc204 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto90 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/110 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.9 godz. 45 min
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.47 min
Cenaod 342 924 zł
W sprzedaży od2020 r.

Nissan e-NV200 Evalia

Weteran wśród elektrycznych vanów i jedyny w tym towarzystwie ze złączem typu CHAdeMO. Kompaktowy (4,56 m długości), zwrotny, prosty i z zasięgiem raczej do użytku w mieście i bliskich okolicach. Dostępny z 5 lub 7 fotelami.

Zasięg (WLTP)200 km
Śr. zużycie (WLTP)25,9 kWh/100 km
Moc109 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto38 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC6,6/46 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.7 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.42 min
Cenaod 173 500 zł
W sprzedaży od2013 r.

Opel Zafira-e Life

Bliźniak Citroëna i Peugeota może mieć kabinę 6-, 8- lub 9-osobową, występuje w wersjach przeznaczonych dla rodziny lub biznesu (w tym odmiana VIP), 3 długości nadwozia i 2 wielkości baterii.

Zasięg (WLTP)231-329 km
Śr. zużycie (WLTP)28,8-29,5 kWh/100 km
Moc136 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto45-68 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11/100 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.31 min
Cenaod 211 250 zł (68 kWh od 240 050 zł)
W sprzedaży odstycznia 2021 r.

Opel Combo-e Life

Dzieli technikę z Berlingo i e-Rifterem i tak samo będzie można go zamówić w dwóch długościach nadwozia. W opcji występuje 3. rząd siedzeń. Może pociągnąć przyczepę o masie do 750 kg. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,2 s. Relatywnie wysoka maksymalna moc ładowania w stosunku do pojemności baterii.

Zasięg (WLTP)do 280 km
Śr. zużycie (WLTP)bd.
Moc136 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto45 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC11/100 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.31 min
Cenanieustalona
W sprzedaży odjesieni 2021 r.

Peugeot e-Rifter

Riftera na tle technicznych braci (Combo i Berlingo) wyróżniają „outdoorowa” stylistyka i zupełnie inny kokpit, z typowymi dla Peugeota wysoko umieszczonymi wirtualnymi zegarami. Maksymalnie można się nim rozpędzić do 130 km/h. Już w krótkiej wersji bagażnik mieści 775 l przy 5 osobach na pokładzie.

Zasięg (WLTP)do 280 km
Śr. zużycie (WLTP)bd.
Moc136 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto45 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC11/100 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.31 min
Cenanieustalona
W sprzedaży odjesieni 2021 r.

Peugeot e-Traveller

O dziwo, Peugeot podaje dla swojego dużego vana niższe średnie zużycie prądu niż pokrewne marki, przy takim samym zasięgu. Klienci także tu mają wybór 3 długości nadwozia, na pokładzie maksymalnie może podróżować 9 osób. Bagażnik jest potężny – 1385-4554 l. 

Zasięg (WLTP)230-330 km
Śr. zużycie (WLTP)26,1-28,0 kWh/100 km
Moc136 KM
Napędprzedni
Poj. akumulatora netto45-68 kWh*
Maks. moc ładowania AC/DC11/100 kW
Min. czas ładowania AC 0-100 proc.5 godz.
Min. czas ładowania DC 10-80 proc.31 min
Cenaod 219 900 zł (68 kWh od 248 700 zł)
W sprzedaży odstycznia 2021 r.
Support Ukraine