Zebraliśmy kluczowe dane o dostępnych osobowych samochodach elektrycznych
Wciągu ostatniego roku oferta samochodów elektrycznych dostępnych na naszym rynku bardzo się powiększyła. Wśród aut osobowych jest to już blisko 60 modeli i to właśnie im postanowiliśmy się przyjrzeć. Zebraliśmy podstawowe parametry, takie jak: zasięg i średnie zużycie wg cyklu WLTP, użyteczna pojemność akumulatora, czyli netto (choć niestety, nie wszyscy producenci ją oficjalnie podają, wolą „szpanować” parametrami „brutto”), a także opcje i czas ładowania oraz cena bazowa.
Oferta staje się coraz bardziej różnorodna – przybywa modeli w tańszych segmentach cenowych, zwiększyła się dostępność elektrycznych vanów. Do grona importerów oferujących elektryki właśnie dołączyły takie marki, jak Dacia, Fiat, Ford, Volvo czy Toyota – ta ostatnia, jako jedyna w Polsce, z modelem Mirai prezentującym alternatywną filozofię elektromobilności.
Popularność aut elektrycznych rośnie. Pod koniec marca w Polsce były zarejestrowane 11 194 elektryki bateryjne – o ponad 5000 więcej niż rok wcześniej (dane: PZPM/PSPA). W samym 2020 r. na drogi naszego kraju wyjechało 3685 nowych aut elektrycznych – tak wiele, jak nigdy dotąd i każdy kolejny rok będzie pod tym względem rekordowy.
BMW i3/i3s
Weteran. Mimo że zadebiutował prawie 8 lat temu, jego koncepcja pozostaje unikalna. Nadwozie z tworzywa wzmocnionego karbonem częściowo niweluje ciężar akumulatora. Bardzo wąskie opony mają ograniczać opory toczenia. Sporo frajdy z prowadzenia.
Zasięg (WLTP) | 279-308 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 13,1-14 kWh/100 km |
Moc | 170-184 KM |
Napęd | tylny |
Poj. akumulatora netto | 37,9 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/49 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 4 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 36 min |
Cena | od 169 700 zł, i3s od 184 200 zł |
W sprzedaży od | 2013 r. |
Dacia Spring
Najtańszy elektryczny samochód na naszym rynku oferuje minimalne minimum, ale 4 osoby przewiezie. W mieście osiągi i zasięg są absolutnie wystarczające, poza miastem we znaki dają się maks. prędkość 125 km/h i przyspieszenie 0-100 km/h w 19,1 s.
Zasięg (WLTP) | do 230 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 11,9 kWh/100 km |
Moc | 44 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 27,4 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 6,6/30 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 4 godz. 51 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 56 min. |
Cena | od 76 900 zł |
W sprzedaży od | czerwca 2021 r. (przedsprzedaż od kwietnia) |
Fiat 500/500 Cabrio
Ten mały elegant jest dostępny jako hatchback 3d, z dodatkowymi małymi drzwiami po prawej stronie lub cabrio. Słabszy wariant z małą baterią występuje tylko w pierwszym z tych wydań i może być ładowany z mocą do 50 kW.
Zasięg (WLTP) | 190-321 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 13,0-14,9 kWh/100 km |
Moc | 95-118 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 21,3-37,3 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/85 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 2 godz. 30 min. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 30 min. |
Cena | od 95 600 zł (118 KM od 122 400 zł |
W sprzedaży od | stycznia 2021 r. |
Honda e
Design retro na zewnątrz, aż 6 ekranów i minimalistyczny styl wewnątrz. Hondę e fajnie się prowadzi, ma bogate wyposażenie, ale skromną ilość miejsca z tyłu i w bagażniku (171 l). Zasięg też predestynuje ten model raczej do użytku miejskiego.
Zasięg (WLTP) | 210-222 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 17,2-17,8 kWh/100 km |
Moc | 136-154 KM |
Napęd | tylny |
Poj. akumulatora netto | 28,5 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 6,6/56 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 4 godz. 11 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 31 min |
Cena | od 152 900 zł |
W sprzedaży od | stycznia 2021 r. |
MINI Cooper SE
Korzysta z tego samego silnika, co BMW i3s. Raptem rok po debiucie przeszło retusz wyglądu. Tylko w 5-drzwiowej wersji. Szybkie, zwinne, jednak bardziej do śmigania po mieście niż krętych bocznych drogach gdzieś dalej.
Zasięg (WLTP) | 203-234 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 15,2-17,6 kWh/100 km |
Moc | 184 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 28,9 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/50 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 3 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 29 min |
Cena | od 142 000 zł |
W sprzedaży od | 2020 r. |
Opel Corsa-e
Niemały akumulator w małym aucie: Corsa nie boi się wycieczek poza miasto i można ją relatywnie szybko ładować (trójfazowa ładowarka pokładowa w opcji). Jest o ok. 300 kg cięższa od spalinowej wersji (1530 kg) i ma o 42 l mniejszy bagażnik (267 l).
Zasięg (WLTP) | 329-337 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 16,8-16,5 kWh/100 km |
Moc | 136 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 45 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/100 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 31 min |
Cena | od 132 490 zł |
W sprzedaży od | 2020 r. |
Peugeot e-208
Podobnie jak Opel Corsa-e, bazuje na platformie PSA eCMP. W Peugeocie jest jednak dostępna tańsza i uboższa wersja bazowa. Duży plus to możliwość szybkiego ładowania prądem stałym, trójfazowe ładowanie prądem przemiennym (11 kW) za 1500 zł.
Zasięg (WLTP) | 340 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 16,9 kWh/100 km |
Moc | 136 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 45 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/100 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 31 min |
Cena | od 124 900 zł |
W sprzedaży od | 2020 r. |
Renault Zoe
Doświadczony bestseller i akumulatorowy rekordzista wśród małych elektryków. Pojemnością bagażnika (338 l) też bije konkurentów. Dwie wersje mocy, trójfazowe ładowanie AC 22 kW w standardzie, DC za 4300 zł.
Zasięg (WLTP) | 386-395 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 17,4 kWh/100 km |
Moc | 108-135 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 52 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 22/50 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 3 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 1 godz. 10 min |
Cena | od 124 900 zł |
W sprzedaży od | 2013 r. (lifting w 2019 r.) |
Smart EQ fortwo/fortwo cabrio
Zawraca niemal w miejscu, zmieści się tam, gdzie żaden inny. Bardzo pomysłowy, ale zasięg i opcje ładowania już nie są na czasie. Trójfazowe ładowanie kosztuje 3956 zł. Raczej nie należy się nim wypuszczać poza miasto ani rozpędzać powyżej 120 km/h.
Zasięg (WLTP) | 130-133 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 16,1-16,5 kWh/100 km |
Moc | 82 KM |
Napęd | tylny |
Poj. akumulatora netto | 16,7 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 22 kW, DC niemożliwe |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 55 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | nie dotyczy |
Cena | od 96 900 zł (cabrio od 110 700 zł) |
W sprzedaży od | 2017 r. |
Smart EQ forfour
Bardzo miejski, bo bardzo zwrotny i z bardzo małą baterią. Za to bez opcji szybkiego ładowania prądem stałym. Niestety, wrażliwy na temperaturę, zimą zasięg błyskawicznie znika. Nazwy też nie należy brać zbyt poważnie – z tyłu dorośli usiądą, choć niezbyt chętnie.
Zasięg (WLTP) | 130 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 16,3-17,7 kWh/100 km |
Moc | 82 KM |
Napęd | tylny |
Poj. akumulatora netto | 16,7 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 22 kW/brak możliwości ładowania DC |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 55 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | nie dotyczy |
Cena | od 98 400 zł |
W sprzedaży od | 2017 r. |
Volkswagen e-up/Skoda Citigo
Miniduet, który to pojawia się na rynku, to znika – chętni muszą na niego polować, a zainteresowanie w Europie jest duże. Mimo małej karoserii cztery osoby się zmieszczą. Ładowanie DC w opcji.
Zasięg (WLTP) | 258 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 14,4 kWh/100 km |
Moc | 83 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 32,3 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 7,2/40 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. 30 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 48 min |
Cena | od 99 490 zł (ostatnio widziana...) |
W sprzedaży od | 2019 r. |
Citroen e-C4
Jego zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi zapewnia wysoki komfort. Styl nadwozia – na pograniczu kompaktu, coupé i crossovera. Ładowarka pokładowa 11 kW za 1500 zł.
Zasięg (WLTP) | 350 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 16,6 kWh/100 km |
Moc | 136 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 45 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/100 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 31 min |
Cena | od 136 400 zł |
W sprzedaży od | 2021 r. |
Hyundai Ioniq Electric
Pierwszy elektryk Hyundaia ma już swoje lata. Może mieć tylko 1-fazową ładowarkę AC. Poza tym wyposażenie seryjne jest bogate. Wygodna kabina, bagażnik 357-1417 l.
Zasięg (WLTP) | 311 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 13,8 kWh/100 km |
Moc | 136 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 38,3 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 7,2/44 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 6 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 54 min |
Cena | od 185 200 zł |
W sprzedaży od | 2016 r. |
Nissan Leaf
Druga generacja Nissana, który przecierał szlaki w branży już dekadę temu. Dostępny w dwóch wersjach napędu, niestety, żadna nie ma trójfazowej ładowarki AC. Cena bazowa jest konkurencyjna.
Zasięg (WLTP) | 270-385 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 16,6-18,5 kWh/100 km |
Moc | 150-217 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 36-56 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 6,6/100 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 7 godz. 30 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 35 min |
Cena | od 123 900 zł (62 kWh od 157 600 zł) |
W sprzedaży od | 2017 r. |
Volkswagen ID.3
Bogaty wybór wersji wyposażenia, trzy warianty akumulatora i trzy poziomy mocy silnika. Bardzo przestronne wnętrze i spory bagażnik (385 l). Bazowy model tylko z ładowarką AC 7,2 kW, a ładowanie DC 125 kW – tylko z baterią 77 kW.
Zasięg (WLTP) | 348-549 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 13,1-15,4 kWh/100 km |
Moc | 145-204 KM |
Napęd | tylny |
Poj. akumulatora netto | 45-77 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/125 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 6 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 33 min |
Cena | od 136 890 zł (77 kWh od 181 990 zł) |
W sprzedaży od | 2020 r. |
Volvo C40 Recharge
Crossover? Coupé? Kompakt? Można się kłócić. Techniczny krewny XC40 P8, ale dzieli je więcej niż tylko „X” w nazwie. Może mieć nawet 2 silniki, a w kabinie – wegańskie materiały i multimedia Google. Zamówienia: tylko online.
Zasięg (WLTP) | 420 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 18,0 kWh/100 km |
Moc | 408 KM |
Napęd | 4x4 (przedni w późniejszym okresie) |
Poj. akumulatora netto | 75 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/150 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 8 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 40 min |
Cena | nieustalona |
W sprzedaży od | jesieni 2021 r. |
Elektryczne crossovery i mniejsze SUVy
Audi Q4 e-tron
Z długością 4,59 m wpasowuje się między spalinowe SUV-y Q3 i Q5. Bazuje na platformie MEB. Imponuje bagażnikiem (520 l) i ekranem head-up z rozszerzoną rzeczywistością. Dostępny w 3 wersjach napędowych.
Zasięg (WLTP) | 341-520 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 17,0-19,9 kWh/100 km |
Moc | 170-299 KM |
Napęd | tylny lub 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 52-77 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/125 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 8 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 38 min |
Cena | od 198 590 zł (77 kWh od 219 100 zł) |
W sprzedaży od | czerwca 2021 r. |
Audi Q4 e-tron Sportback
Mimo bardziej sportowej i opływowej linii nadwozia ma o 15 l większy bagażnik od zwykłego Q4. Występuje tylko w dwóch wersjach napędowych: mniejszy akumulator i 1 silnik lub większa bateria i 2 silniki. Poradzi sobie z przyczepą o masie do 1200 kg.
Zasięg (WLTP) | 349-497 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 16,6-20,9 kWh/100 km |
Moc | 170-299 KM |
Napęd | tylny lub 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 52-77 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/125 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 8 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 38 min |
Cena | nieustalona (od 43 900 euro w Niemczech) |
W sprzedaży od | końca lata 2021 r. |
Hyundai Kona Electric
Ten zaledwie 4,17-metrowy crossover może mieć całkiem spory akumulator i także zasięg. Słabsza wersja tylko z ładowarką o niższej mocy (7,2/50 kW).
Zasięg (WLTP) | 305-484 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 14,3-14,7 kWh/100 km |
Moc | 136-204 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 39,2-64 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/77 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 6 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 47 min |
Cena | od 150 900 zł (64 kWh od 169 900 zł) |
W sprzedaży od | 2018 r. |
Kia e-Niro
Ta sama technika napędu, co w Hyundaiu Konie, ale w nieco większym wydaniu (4,38 m długości). Wystarczająco mała na co dzień, dość dobra i wygodna na wyjazdy.
Zasięg (WLTP) | 289-455 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 15,3-15,9 kWh/100 km |
Moc | 136-204 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 39,2-64 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/77 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 4 godz. 35 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 54 min |
Cena | od 146 990 zł (64 kWh od 167 990 zł) |
W sprzedaży od | 2018 r. |
Kia e-Soul
Elektryk „z duszą” i techniką Kony oraz Niro. Pudełkowate nadwozie jest praktyczne, ale mniej opływowe: aerodynamiczne opory zmniejszają zasięg, który i tak jest dość duży w wersji 64 kWh.
Zasięg (WLTP) | 276-452 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 15,6-15,7 kWh/100 km |
Moc | 136-204 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 39,2-64 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/77 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 6 godz. 10 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 54 min |
Cena | od 139 990 zł (64 kWh od 160 990 zł) |
W sprzedaży od | 2019 r. |
Lexus UX 300e
Pierwszy bateryjny elektryk koncernu Toyoty wkracza na rynek nieśmiało i... bez przełomowych rozwiązań. Niezbyt szybkie ładowanie, w kabinie mniej miejsca niż w hybrydowym odpowiedniku.
Zasięg (WLTP) | 305-315 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 16,8-17,0 kWh/100 km |
Moc | 204 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 50 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 6,6/50 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 9 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 55 min |
Cena | nieustalona |
W sprzedaży od | 2021 r. |
Mazda MX-30
Mazda postawiła na dobre prowadzenie, oryginalny styl i... korek w kabinie. Akumulator jest relatywnie mały, maksymalna moc ładowania dość niska, a kabina – z tyłu raczej ciasna. Bardziej do miasta i w okolicach.
Zasięg (WLTP) | 200 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 14,5 kWh/100 km |
Moc | 145 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 32 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 6,6/40 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. 30 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 39 min |
Cena | od 142 900 zł |
W sprzedaży od | 2020 r. |
Mercedes EQA
Elektryczny brat GLA ma swój styl, bogatsze wyposażenie seryjne i bagażnik mniejszy o 95 l. W tym roku oferta zostanie jeszcze uzupełniona o wariant dwusilnikowy o łącznej mocy blisko 300 KM oraz wersję z zasięgiem przeszło 500 km wg WLTP.
Zasięg (WLTP) | 399-426 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 17,9 kWh/100 km |
Moc | 190 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 66,5 |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/100 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 7 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 30 min |
Cena | od 199 900 zł |
W sprzedaży od | marca 2021 r. |
Opel Mokka-e
O ok. 40 tys. zł droższa od zwykłej Mokki i równie udana stylistycznie. Traci się tylko 40 l bagażnika. W serii ładowanie AC 7,4 kW, 11 kW za 1500 zł.
Zasięg (WLTP) | 318-324 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 17,4-17,8 kWh/100 km |
Moc | 136 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 45 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/100 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 31 min |
Cena | od 139 900 zł |
W sprzedaży od | marca 2021 r. |
Peugeot e-2008
Ta sama technika, co w Mokce, ale w nieco większym wydaniu (15 cm różnicy długości). Aż 434 l bagażnika – tak jak w wersji spalinowej. Nietuzinkowy kokpit z dobrymi materiałami.
Zasięg (WLTP) | 310 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 17,8 kWh/100 km |
Moc | 136 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 45 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/100 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 31 min |
Cena | od 149 400 zł |
W sprzedaży od | 2020 r. |
Volvo XC40 P8 Recharge
Dwa bagażniki, dwa silniki, bardzo dużo mocy i seryjnego wyposażenia. Ciekawostką jest kabinowy filtr antysmogowy. Więcej w pierwszej jeździe.
Zasięg (WLTP) | 400-418 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 23,8-25,0 kWh/100 km |
Moc | 408 KM |
Napęd | 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 75 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/150 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 8 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 33 min |
Cena | od 249 900 zł |
W sprzedaży od | marca 2021 r. |
Elektryczna klasa średnia
BMW i4
Blisko spokrewnione z serią 4 Gran Coupé, które jednak zadebiutuje później niż i4. Dostępne będzie w kilku wersjach mocy, topowa ma przyspieszać w 4 s od 0 do 100 km/h. BMW na razie niewiele zdradza, ale obiecuje przełomowy układ zawieszenia, świetną zwinność i precyzję prowadzenia.
Zasięg (WLTP) | 590 km |
Śr. zużycie (WLTP) | bd. |
Moc | 272-530 KM |
Napęd | tylny lub 4x4 |
Poj. akumulatora netto | ~80 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | bd. |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | bd. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | bd. |
Cena | nieustalona |
W sprzedaży od | połowy 2021 r. |
Hyundai Ioniq 5
To prawdziwa sensacja: bardzo duży hatchback (4,64 m długości) o niezwykłym designie. Dwa bagażniki (tylny 527 l, przedni 57 l), superszybkie ładowanie (technika 800 V), a także możliwość zasilania urządzeń z akumulatora auta.
Zasięg (WLTP) | 384-481 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 16,7-18,1 kWh/100 km |
Moc | 170-305 KM |
Napęd | tylny lub 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 58-72,6 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/175 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 6 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 18 min |
Cena | od 189 900 zł (72,6 kWh od 203 900 zł) |
W sprzedaży od | kwietnia 2021 r. |
Kia EV6
Miks crossovera i shooting brake’a. Podobnie jak Hyundai Ioniq 5, zbudowana na platformie E-GMP. W najmocniejszej wersji przyspiesza 0-100 km/h w 3,5 s, osiąga maksymalnie 260 km/h i pociągnie przyczepę 1,6 t.
Zasięg (WLTP) | do 510km |
Śr. zużycie (WLTP) | bd. |
Moc | 170-585 KM |
Napęd | tylny lub 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 58-77,4 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/250 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 6 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 18 min |
Cena | nieustalona |
W sprzedaży od | maja 2021 r. |
Tesla Model 3
Bestseller e-pioniera z USA obecnie występuje w 3 kombinacjach mocy napędu i wielkości baterii. Systemy asystujące mają imponujące możliwości, ale wbrew nazwie (Autopilot) wymagają kontroli kierowcy. Świetne osiągi i duży zasięg. minimalistyczne, lecz mało starannie wykonane wnętrze.
Zasięg (WLTP) | 448-580 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 14,0-16,5 kWh/100 km |
Moc | 325-513 KM |
Napęd | tylny lub 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 50-76 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/250 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. 30 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 21 min |
Cena | od 199 990 zł |
W sprzedaży od | 2017 r. |
Toyota Mirai
To też jest elektryk, ale zamiast dużej baterii ma zbiorniki na wodór i ogniwa paliwowe. Gabarytowo bliżej mu do klasy wyższej, ale pod względem miejsca w kabinie czy mocy napędu gra w klasie średniej. Główny problem: w Polsce pierwsze stacje z wodorem dopiero powstają.
Zasięg (WLTP) | do 650 km |
Śr. zużycie wodoru (WLTP) | 0,84 kg/100 km |
Moc | 182 KM |
Napęd | tylny |
Poj. zbiorników wodoru | 5,6 kg |
Min. czas tankowania wodoru | 5 min |
Cena | od 299 900 zł |
Elektryczne SUVy klasy średniej
BMW iX3
Elektryczna wersja X3 nieco różni się wyglądem od spalinowych odmian. Bagażnik jest o 40 l mniejszy, dostępny tylko napęd na tył, a maks. masa przyczepy to 750 kg. Za to świetna dynamika i komfort akustyczny.
Zasięg (WLTP) | 450-460 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 18,5-19,5 kWh/100 km |
Moc | 286 KM |
Napęd | tylny |
Poj. akumulatora netto | 74 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/150 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 7 godz. 30 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 34 min |
Cena | od 268 900 zł |
W sprzedaży od | 2020 r. |
Ford Mustang Mach-E
Sportowa legenda w odsłonie elektrycznego SUV-a – kontrowersyjne, ale zza kierownicy przekonujące. Obecnie w 4 kombinacjach baterii, mocy i napędu, topowa (487 KM) dołączy pod koniec roku. Ma 2 bagażniki (402 + 81 l).
Zasięg (WLTP) | 400-610 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 17,2-18,7 kWh/100 km |
Moc | 261-487 KM |
Napęd | tylny lub 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 68-88 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/150 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 7 godz. 30 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 38 min |
Cena | od 216 120 zł |
W sprzedaży od | czerwca 2021 r. (przedsprzedaż od marca) |
Nissan Ariya
Nowe otwarcie Nissana, mającego spore doświadczenie w elektrykach, dotrze do nas z opóźnieniem. Dostępne będzie 5 kombinacji napędowych, bagażnik pomieści w zależności od wersji 415-468 l. Będzie to pierwszy model Nissana ze zdalną aktualizacją funkcji.
Zasięg (WLTP) | 340-500 km |
Śr. zużycie (WLTP) | bd. |
Moc | 218-394 KM |
Napęd | przedni lub 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 63-87 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 22/130 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 4 godz. 45 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 31 min |
Cena | od ok. 200 000 zł (szacunkowo) |
W sprzedaży od | 2022 r. |
Skoda Enyaq iV
O 11 cm dłuższa od VW ID.4, ta sama platforma MEB. Przestronna i pakowna – jak to Škoda. Bagażnik mieści 585-1710 l. Dwie wersje mocy i baterii. Ładowanie 125 kW w opcji w mocniejszej odmianie. W planach jest także dwusilnikowa wersja RS o mocy 306 KM.
Zasięg (WLTP) | 412-536 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 14,6-21,6 kWh/100 km |
Moc | 180-204 KM |
Napęd | tylny |
Poj. akumulatora netto | 58-77 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/125 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 6 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 33 min |
Cena | od 182 300 zł (77 kWh od 211 700 zł) |
W sprzedaży od | stycznia 2021 r. |
Volkswagen ID.4
Atrakcyjna propozycja dla rodziny, która chce jeździć elektrycznie i wygodnie. Kabina jest wykończona szlachetniej niż w ID.3, ale kokpit jest taki sam – dotykowy. Bagażnik mieści 543-1575 l. Trzy warianty układu napędowego.
Zasięg (WLTP) | 343-523 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 16,7-17,7 kWh/100 km |
Moc | 148-204 KM |
Napęd | tylny |
Poj. akumulatora netto | 52-77 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/125 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 7 godz. 30 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 38 min |
Cena | od 156 390 zł (77 kWh od 190 890 zł) |
W sprzedaży od | lutego 2021 r. |
Duże SUVy elektryczne
Audi e-tron/e-tron S
Niezwykle komfortowy SUV, który wielkością plasuje się między Q5 a Q7. Trzy warianty mocy, najmocniejszy (S) ma aż 3 silniki, pozwalają one skutecznie rozkładać moc podczas dynamicznej jazdy. Ładowarka pokładowa AC 22 kW w opcji za 8300 zł (tylko w 55 quattro).
Zasięg (WLTP) | 340-441 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 21,7-28,4 kWh/100 km |
Moc | 313-503 KM |
Napęd | 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 64-86 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 22/150 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 4 godz. 45 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 26 min |
Cena | od 308 400 zł (e-tron S od 414 900 zł) |
W sprzedaży od | 2019 r. |
Audi e-tron Sportback/e-tron S Sportback
Nieco bardziej awangardowa linia nadwozia i taki sam wybór wersji napędowych, jak w zwykłym e-tronie. Bagażnik jest o 45 l mniejszy, choć nadal duży (615 l). Podstawowa odmiana 50 ma mniejszy akumulator, 55 i S – większy.
Zasięg (WLTP) | 347-452 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 21,4 kWh/100 km |
Moc | 313-503 KM |
Napęd | 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 64-86 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 22/150 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 4 godz. 45 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 26 min |
Cena | od 319 700 zł |
W sprzedaży od | 2020 r. |
BMW iX
Tym modelem BMW nadrabia straty do konkurencyjnych SUV-ów i przyćmiewa je zasięgiem oraz wielkością baterii. Początkowo będą dostępne dwa warianty napędowo-akumulatorowe. Sposób produkcji i użyte materiały są możliwie najbardziej przyjazne środowisku. Opcjonalnie dostępne nagłośnienie Bowers & Wilkins składa się z aż 30 głośników.
Zasięg (WLTP) | 400-600 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 20-21 kWh/100 km |
Moc | 326-523 KM |
Napęd | 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 70-105 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/200 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 11 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 40 min |
Cena | od 357 900 zł (przedsprzedaż) |
W sprzedaży od | jesieni 2021 r. |
Jaguar I-Pace
Charakterystyczna sylwetka z kabiną przesuniętą w przód i dużym rozstawem osi (2,99 m). Pneumatyczne zawieszenie w opcji, od 2020 r. nareszcie z trójfazową ładowarką. Auto świetnie się prowadzi i osiąga „setkę” w zaledwie 4,8 s.
Zasięg (WLTP) | 407-470 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 22,0-25,2 kWh/100 km |
Moc | 400 KM |
Napęd | 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 84,7 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/104 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 9 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 44 min |
Cena | od 359 500 zł |
W sprzedaży od | 2018 r. |
Mercedes EQC
Bardzo cichy i komfortowy, mimo że nie ma pneumatycznego zawieszenia. Choć jest spokrewniony z GLC i oba mają taki sam rozstaw osi, to EQC jest od niego o 10 cm dłuższe. Bagażnik mieści jednak o 50 l mniej (500 l). Pewne prowadzenie, mogłoby być szybsze ładowanie.
Zasięg (WLTP) | 369-414 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 20,5-23,2 kWh/100 km |
Moc | 408 KM |
Napęd | 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 80 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/110 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 3 godz. 50 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 40 min |
Cena | od 299 000 zł |
W sprzedaży od | 2019 r. |
Tesla Model X
Niedawny lifting przyniósł trzysilnikową wersję Plaid, ponoć przyspieszającą 0-100 km/h w 2,6 s! Słabszy model potrzebuje także imponujące 3,9 s i nie mniejsze wrażenie robią tu unoszone tylne drzwi. Kabina może mieć 5, 6 lub 7 siedzeń. Bardzo rozbudowane funkcje asystujące.
Zasięg (WLTP) | 547-580 km |
Śr. zużycie (WLTP) | bd. |
Moc | 680-1033 KM |
Napęd | 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 90 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 16,5/250 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 6 godz. 30 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 23 min |
Cena | od 434 990 zł (Plaid 529 990 zł) |
W sprzedaży od | 2015 r. |
Samochody elektryczne klasy wyższej
Audi e-tron GT
Techniczny bliźniak Taycana, dostępny w 2 wersjach. Mocniejszy (RS) „robi setkę” w 3,3 s. Jest przy tym komfortowy, choć z tyłu warunki raczej przytulne. Technika 800 V pozwala na bardzo szybkie ładowanie. Ma 2 bagażniki (405 + 81 l).
Zasięg (WLTP) | 433-488 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 19,9-22,5 kWh/100 km |
Moc | 530-646 KM |
Napęd | 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 83,7 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/270 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 9 godz. 15 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 21 min |
Cena | od 440 000 zł (RS od 594 000 zł) |
W sprzedaży od | marca 2021 r. |
Mercedes EQS
Rekordowy zasięg, jak i współczynnik oporu powietrza (0,20) oraz najnowocześniejsze rozwiązania czynią go królem elektryków. Może mieć: automatycznie otwierane drzwi, reflektory działające niczym projektor multimedialny, trzyekranową, haptyczno-dotykową deskę rozdzielczą i tylne koła skręcające aż do 10°.
Zasięg (WLTP) | do 770 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 15,7-21,8 kWh/100 km |
Moc | 333-524 KM |
Napęd | tylny lub 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 107,8 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 22/200 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 31 min |
Cena | nieustalona |
W sprzedaży od | września 2021 r. |
Porsche Taycanv
Piorunujące osiągi (w 2,8 s 0-100 km/h w Turbo S) i emocjonujące prowadzenie definiują Taycana jako prawdziwe Porsche. Podobnie jak e-tron GT, ma 2-biegową przekładnię przy tylnej osi – ewenement wśród elektryków. Superszybkie ładowanie DC oraz duży wybór wersji. Moc zależy także od typu akumulatora (2 rodzaje). O 9 cm krótszy od Panamery, przez co też ciaśniej skrojony w środku.
Zasięg (WLTP) | 354-484 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 20,4-25,6 kWh/100 km |
Moc | 408-761 KM |
Napęd | tylny lub 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 71-83,7 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 22/270 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 8 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 22,5 min |
Cena | od 389 000 zł |
W sprzedaży od | 2019 r. |
Porsche Taycan Cross Turismo
Pierwsze elektryczne kombi na rynku to... uterenowione Porsche! Pakiet off-road zwiększa prześwit o 30 mm, więcej przestrzeni (nad głową) mają także pasażerowie z tyłu. Bagażnik mieści o 39 l więcej. Cross Turismo ma dwa silniki i większy akumulator w standardzie.
Zasięg (WLTP) | 388-456 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 22,4-26,4 kWh/100 km |
Moc | 476-761 KM |
Napęd | 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 83,7 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 22/270 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 9 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 22,5 min |
Cena | od 436 000 zł |
W sprzedaży od | marca 2021 r. |
Tesla Model S
Najnowsza modernizacja wznosi Model S na nowe wyżyny absurdu: wersja Plaid+ z 3 silnikami ma przyspieszać w 2,1 s 0-100 km/h i osiągać 322 km/h! Zasięg WLTP jeszcze nie jest znany, Tesla podaje według swoich kryteriów maksymalnie nawet 837 km.
Zasięg (WLTP) | bd. |
Śr. zużycie (WLTP) | bd. |
Moc | 680-1115 KM |
Napęd | 4x4 |
Poj. akumulatora netto | 90-115 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 16,5/250 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 6 godz. 30 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 23 min |
Cena | od 395 990 zł (Plaid+ od 654 490 zł) |
W sprzedaży od | 2012 r. (lifting w 2021 r.) |
Elektryczne vany
Citroen e-Spacetourer
Silnik z małych i kompaktowych elektryków, do wyboru dwie wielkości akumulatora, aż trzy długości nadwozia (XS 4,6 m; M 4,95 m; XL 5,3 m) i 4 poziomy wykończenia. Może mieć od 5 do 9 miejsc. Pociągnie przyczepę o masie 1 tony (każda wersja). Ładowarka pokładowa 11 kW za 1300 zł.
Zasięg (WLTP) | 230-330 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 28,8-29,5 kWh/100 km |
Moc | 136 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 45-68 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/100 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 31 min |
Cena | od 219 900 zł (68 kWh od 248 700 zł) |
W sprzedaży od | stycznia 2021 r. |
Citroen e-Berlingo
Elektryczne Berlingo, tak jak spalinowe, występuje w dwóch długościach nadwozia (4,4 i 4,75 m), opcjonalnie może też mieć trzeci rząd siedzeń. Dostępna moc zależy od wybranego trybu jazdy: Eco 82 KM; Normal 109 KM; Power 136 KM.
Zasięg (WLTP) | do 280 km |
Śr. zużycie (WLTP) | bd. |
Moc | 136 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 45 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/100 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 31 min |
Cena | nieustalona |
W sprzedaży od | jesieni 2021 r. |
Mercedes EQV/eVito Tourer
Największe akumulator i zasięg wśród vanów. Dostępne dwie długości nadwozia (5,14 lub 5,37 m). Kabina 6- lub 8-osobowa, na liście opcji takie luksusy, jak fotele z podgrzewaniem i wentylacją (z przodu, jak i z tyłu!) czy pneumatyczne zawieszenie, które przez zmniejszenie prześwitu pomaga obniżyć zużycie.
Zasięg (WLTP) | 353-359 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 27,9-28,3 kWh/100 km |
Moc | 204 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 90 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/110 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 9 godz. 45 min |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 47 min |
Cena | od 342 924 zł |
W sprzedaży od | 2020 r. |
Nissan e-NV200 Evalia
Weteran wśród elektrycznych vanów i jedyny w tym towarzystwie ze złączem typu CHAdeMO. Kompaktowy (4,56 m długości), zwrotny, prosty i z zasięgiem raczej do użytku w mieście i bliskich okolicach. Dostępny z 5 lub 7 fotelami.
Zasięg (WLTP) | 200 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 25,9 kWh/100 km |
Moc | 109 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 38 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 6,6/46 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 7 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 42 min |
Cena | od 173 500 zł |
W sprzedaży od | 2013 r. |
Opel Zafira-e Life
Bliźniak Citroëna i Peugeota może mieć kabinę 6-, 8- lub 9-osobową, występuje w wersjach przeznaczonych dla rodziny lub biznesu (w tym odmiana VIP), 3 długości nadwozia i 2 wielkości baterii.
Zasięg (WLTP) | 231-329 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 28,8-29,5 kWh/100 km |
Moc | 136 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 45-68 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/100 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 31 min |
Cena | od 211 250 zł (68 kWh od 240 050 zł) |
W sprzedaży od | stycznia 2021 r. |
Opel Combo-e Life
Dzieli technikę z Berlingo i e-Rifterem i tak samo będzie można go zamówić w dwóch długościach nadwozia. W opcji występuje 3. rząd siedzeń. Może pociągnąć przyczepę o masie do 750 kg. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,2 s. Relatywnie wysoka maksymalna moc ładowania w stosunku do pojemności baterii.
Zasięg (WLTP) | do 280 km |
Śr. zużycie (WLTP) | bd. |
Moc | 136 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 45 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/100 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 31 min |
Cena | nieustalona |
W sprzedaży od | jesieni 2021 r. |
Peugeot e-Rifter
Riftera na tle technicznych braci (Combo i Berlingo) wyróżniają „outdoorowa” stylistyka i zupełnie inny kokpit, z typowymi dla Peugeota wysoko umieszczonymi wirtualnymi zegarami. Maksymalnie można się nim rozpędzić do 130 km/h. Już w krótkiej wersji bagażnik mieści 775 l przy 5 osobach na pokładzie.
Zasięg (WLTP) | do 280 km |
Śr. zużycie (WLTP) | bd. |
Moc | 136 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 45 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/100 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 31 min |
Cena | nieustalona |
W sprzedaży od | jesieni 2021 r. |
Peugeot e-Traveller
O dziwo, Peugeot podaje dla swojego dużego vana niższe średnie zużycie prądu niż pokrewne marki, przy takim samym zasięgu. Klienci także tu mają wybór 3 długości nadwozia, na pokładzie maksymalnie może podróżować 9 osób. Bagażnik jest potężny – 1385-4554 l.
Zasięg (WLTP) | 230-330 km |
Śr. zużycie (WLTP) | 26,1-28,0 kWh/100 km |
Moc | 136 KM |
Napęd | przedni |
Poj. akumulatora netto | 45-68 kWh* |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/100 kW |
Min. czas ładowania AC 0-100 proc. | 5 godz. |
Min. czas ładowania DC 10-80 proc. | 31 min |
Cena | od 219 900 zł (68 kWh od 248 700 zł) |
W sprzedaży od | stycznia 2021 r. |