Volkswagen T-Cross to bardzo interesująca propozycja na rynku wtórnym dla osób szukających kompaktowego, ale zaskakująco przestronnego i praktycznego miejskiego SUV-a.
Jego największe atuty to funkcjonalne wnętrze z przesuwaną kanapą, oszczędne silniki TSI oraz łatwość manewrowania w mieście. Na co zwrócić uwagę przed zakupem?
Jakie silniki w Volkswagenie T-Cross?
Na rynku europejskim, w tym w Polsce, gama silnikowa Volkswagena T-Cross opiera się głównie na małolitrażowych, turbodoładowanych jednostkach benzynowych. Przez krótki czas oferowany był również silnik Diesla. Najpopularniejsze jednostki to:
- 1.0 TSI: Trzycylindrowy silnik benzynowy, dostępny w kilku wariantach mocy:
- 95 KM: Podstawowa jednostka, często łączona z 5-biegową skrzynią manualną. Wystarczająca do miasta, na trasie może brakować dynamiki.
- 110 KM / 115 KM: Najbardziej popularne i optymalne warianty, oferujące dobry kompromis między dynamiką a zużyciem paliwa. Łączone z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegową automatyczną DSG.
- 1.5 TSI Evo/Evo2: Czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 150 KM, wyposażony w system odłączania cylindrów (ACT) dla oszczędności paliwa. Oferuje najlepszą dynamikę i jest łączony standardowo ze skrzynią DSG. To najmocniejsza opcja, rzadziej spotykana na rynku wtórnym z uwagi na wyższą cenę.
- 1.6 TDI: Czterocylindrowy silnik Diesla o mocy 95 KM, oferowany na początku produkcji. Zapewnia niskie zużycie paliwa, ale jest mniej popularny od jednostek benzynowych i został stosunkowo szybko wycofany z oferty. Łączony ze skrzynią manualną lub DSG.
Uwaga: Wszystkie wersje T-Crossa posiadają napęd na przednią oś. Skrzynie DSG, choć komfortowe, wymagają regularnej wymiany oleju (zazwyczaj co 60 000 km) dla zachowania trwałości. Silniki TSI są generalnie uznawane za udane, ale warto zwracać uwagę na regularność serwisowania.
Jakie popularne usterki ma Volkswagen T-Cross?
Volkswagen T-Cross jest generalnie uważany za samochód solidny i stosunkowo mało problematyczny, bazujący na sprawdzonych komponentach koncernu VAG. Poważne usterki mechaniczne są rzadkością. Potencjalne kwestie, na które mogą zwracać uwagę użytkownicy lub które warto sprawdzić:
- jakość plastików we wnętrzu (wersje przedliftingowe): Jak wspomniano, twarde tworzywa mogą niektórym przeszkadzać i być podatne na zarysowania. Lifting znacząco poprawił ten aspekt;
- system Start-Stop: Niektórzy użytkownicy narzekają na jego działanie, które może być czasem zbyt ospałe lub irytujące;
- drobne problemy z elektroniką pokładową: Jak w każdym nowoczesnym aucie, sporadycznie mogą zdarzyć się drobne błędy systemu multimedialnego czy czujników, ale nie jest to nagminne;
- skrzynia DSG: Przy większych przebiegach i zaniedbaniach serwisowych (brak wymiany oleju) może generować koszty (np. zużycie mechatroniki czy sprzęgieł). Regularnie serwisowana jest jednak trwała.
Uwaga na zawieszenie
Na co jeszcze zwrócić uwagę? Na zawieszenie. Na polskich drogach elementy zawieszenia (np. łączniki stabilizatora) mogą wymagać wcześniejszej wymiany, co jest typowe dla wielu aut. Podczas oględzin warto dokładnie sprawdzić historię serwisową, szczególnie pod kątem wymian oleju w silniku i skrzyni DSG. Stan wnętrza, działanie całej elektroniki pokładowej oraz płynność pracy silnika i skrzyni to kluczowe elementy.
Zalety Volkswagena T-Cross (C1)
- bardzo praktyczne i funkcjonalne wnętrze (przesuwana tylna kanapa, duży bagażnik jak na segment);
- kompaktowe wymiary ułatwiające jazdę i parkowanie w mieście;
- dobra widoczność z miejsca kierowcy;
- oszczędne i wystarczająco dynamiczne silniki TSI (szczególnie 110/115 KM);
- dostępność nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i asystujących kierowcę;
- intuicyjna obsługa i dobra ergonomia;
- pozytywne zmiany po liftingu (materiały, multimedia).
Wady Volkswagena T-Cross (C1)
- dominacja twardych plastików we wnętrzu w wersjach przed liftingiem;
- brak opcji napędu 4x4;
- podstawowy silnik 1.0 TSI 95 KM może być zbyt słaby na trasie;
- wyciszenie kabiny przy wyższych prędkościach mogłoby być lepsze;
- charakterystyka pracy trzycylindrowych silników nie każdemu przypadnie do gustu;
- potencjalnie wysokie ceny dobrze wyposażonych egzemplarzy na rynku wtórnym.