Z tej okazji kompakt ósmej generacji przeszedł lifting. Od strony wizualnej zmiany nie są nadzwyczajne, ale za sprawą podświetlonego przedniego logo rozpoznanie Golfa 8 po aktualizacji jest dziecinnie proste.
Zmiany stylistyczne na nadwoziu, lepsza technologia oświetlenia, we wnętrzu przeprojektowana deska rozdzielcza. Poza modernizacją strony wizualnej, której najważniejszym punktem jest zastosowanie przez producenta po raz pierwszy w Europie podświetlanego logo na grillu, dochodzi jeszcze lepsze wyposażenie. Wśród aktualizacji są kolejne systemy bezpieczeństwa oraz infotainment i oprogramowanie nowej generacji. W palecie silników odznaczają się wydajne hybrydy plug-in, które w jeździe lokalnej mają zachowywać się jak elektryki. Odmłodzone w ten sposób auto będzie obecne na rynku do końca trwającej dekady. Co więcej, w 2027 r. doczekamy własnego Golfa ze znaczkiem "Made in Poland", wyjeżdżającego z zakładów Volkswagen Poznań.
Nie tylko podświetlony znak firmowy
Wzorzec klasy kompaktowych samochodów przeszedł stonowany niemiecki lifting. Zarówno w hatchbacku, jak i w wersji nadwozia kombi, zmieniły się zderzaki oraz wzory obręczy aluminiowych o średnicy od 16 do 19 cali. Nowe tą także reflektory LED (w topowym wariancie matrycowe IQ.LIGHT LED ze światłem drogowym o zwiększonym zasięgu), a także nowe tylne zespoły świateł LED z efektem 3D (personalizowanie efektu świetlnego w ustawieniach pojazdu).
Warto podkreślić, że stylistyka zderzaków jest zależna od linii wyposażenia. Kompakt będzie oferowany wyjściowo w wersjach Golf i Life, a dalej pojawią się bogatsze odsłony Style (elegancka) i R-Line (dynamiczna). Sportowa linia obejmie wersje GTE i GTI. Ewoluowała także paleta dostępnych kolorów nadwozia (15 dostępnych lakierów) oraz doszła możliwość zamówienia dachu w czarnym kolorze. Wprowadzone zmiany obrazuje zamieszczone poniżej porównanie graficzne.
Tablet na desce i system MIB4
Po zajrzeniu do wnętrza nie trzeba sięgać po lupę, by dostrzec wprowadzone zmiany. Spojrzenie natychmiast wędruje w stronę ekranu systemu informacyjno-rozrywkowego. Panel dotykowy wysunięto z deski w celu wygodniejszej obsługi, a jego rozmiary urosły. W zależności od wersji wyposażenia przekątna liczy 10,4" lub 12,9". Tuż pod wyświetlaczem znalazły się podświetlone dotykowe suwaki odpowiedzialne za sterowanie temperaturą klimatyzacji i regulacji głośności (tak samo, jak w Passacie i Tiguanie). Tu warto podkreślić, że poprawiony Golf korzysta z platformy modułowej MQB evo (rozwinięta platforma MQB), na której zbudowano wspomniane duże kombi i SUV-a.
Platforma MQB evo została przystosowana do obecności nowego systemu informacyjno-rozrywkowego MIB4. Grafika jest wspólna dla wszystkich nowych modeli Volkswagena, a struktura menu bardziej intuicyjna. Teraz funkcje odpowiedzialne za ustawienia wentylacji kabiny są zawsze na wierzchu, – na pasku w dolnej sekcji ekranu. Taka koncepcja obsługi została wdrożona również w modelach Passat, Tiguan oraz ID.7.
Kamery 360 stopni i zdalne parkowanie
Do aktywnych systemów wsparcia kierowcy doszedł Park Assist Plus umożliwiający wspomagany wjazd i wyjazd z miejsc parkingowych równoległych lub zatokowych. A jeśli pojazd jest wyposażony w Park Assist Pro, manewry te można wykonać spoza pojazdu za pomocą aplikacji na smartfonie. Nowością jest także system AreaView – panoramiczny widok 360 stopni generowany poprzez połączenie obrazów z czterech kamer.
Kolejna ważna zmiana dotyczy kierownicy. Zamiast dotykowych paneli są poręczne fizyczne przyciski. Konfigurowalny ekran wirtualnych zegarów ma przekątną 10,2" i zyskał nową szatę graficzną i poszerzony zakres funkcji (do wyboru cztery różne widoki). W opcji oferowany jest jeszcze wyświetlacz przezierny, przedstawiający kierowcy istotne informacje na przedniej szybie. Co ciekawe, fani nowinek technologicznych będą mogli w odmłodzonym Golfie rozmawiać ze sztuczną inteligencją (chatbot ChatGPT) zintegrowaną z asystentem sterowania głosowego IDA.
Do wyboru dziesięć wersji napędu
Pod maską Golfa każdy kierowca powinien znaleźć coś dla siebie. Wersje silnikowe będą początkowo składać się z dwóch napędów hybrydowych typu plug-in (eHybrid i GTE), dwóch układów hybrydowych typu mild hybrid z technologią 48 V (eTSI), czterech wersji silników benzynowych z turbodoładowaniem (TSI) i dwóch wersji silników wysokoprężnych z turbodoładowaniem (TDI).
Silniki eTSI (1.5 TSI evo2) z technologią 48 V i aktywnym zarządzaniem cylindrami (ACTplus) są zawsze połączone z 7-biegową skrzynią biegów DSG. W słabszej wersji jednostka generuje 115 KM, a w mocniejszej 150 KM. Prostsze warianty silnika 1.5 TSI z technologią 48 V, ale bez funkcji odłączania cylindrów, współpracują z ręczną 6-biegową skrzynią biegów.
Golf po liftingu z jednostką 2.0 TSI rozwija moc 204 KM (+14 KM). Ta wersja silnika jest standardowo wyposażona w 7-biegowe DSG i napęd na wszystkie koła 4MOTION. Moc obu modeli 2.0 TDI pozostała taka sama i w połączeniu ze skrzynią manualną wynosi 115 KM, a w duecie z przekładnią automatyczną 150 KM. Zmodernizowany Golf GTI napędzany turbodoładowanym silnikiem 2.0 TSI teraz legitymuje się mocą 265 KM (+20 KM) i występuje wyłączne z 7-biegowym DSG.
Zasięg 100 km na baterii i nawet 1000 km w trasie
Golf eHybrid otrzymał nowy napęd hybrydowy typu plug-in o mocy systemowej 204 KM, a Golf GTE o mocy systemowej 272 KM. Napęd trafia na przednią oś poprzez 6-biegową automatyczną skrzynię DSG. Po zmianach technicznych sercem układu jest turbodoładowany silnik benzynowy 1.5 TSI evo2 ze zmienną geometrią turbosprężarki. Akumulator ma teraz pojemność 19,7 kWh netto (w poprzedniku 10,6 kWh). Zmiana akumulatora wpłynęła na zwiększenie zasięgu na napędzie elektrycznym do około 100 kilometrów.
Modernizacja przyniosła możliwość ładowania prądem zmiennym o mocy 11 kW zamiast 3,6 kW. Na stacjach szybkiego ładowania DC akumulator można ładować maksymalną mocą 50 kW. Za sprawą nowych parametrów technicznych Golfy eHybrid i GTE stanowią alternatywę dla samochodów w pełni elektrycznych. Volkswagen podaje, że w trasie całkowity zasięg hybryd to nawet 1000 kilometrów.
Volkswagen Golf 8 lifting 2024 - cena w Polsce
Podobnie jak miało to miejsce wcześniej, Golf Variant nie będzie występować w wersjach napędu eHybrid, GTE i GTI. A co z topowym Golfem R? Czy również przejdzie lifting i zostanie utrzymany w ofercie? Na razie przedstawiciele niemieckiej marki nie wypowiadają się na temat tego samochodu. Ile trzeba będzie zapłacić za Volkswagena Golfa 8 po liftingu? Tego jeszcze nie wiemy, bo polski cennik ma zostać opublikowany pod koniec lutego. Materiał powstał na wyjeździe sfinansowanym przez Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. Firma nie miała wglądu i wpływu na treść publikacji.