Volkswagen Tayron pokazany w Polsce. 7 miejsc, wielki bagażnik i wciąż obecne 2.0 TDI

1 miesiąc temu - 19 listopada 2024, moto.pl
Volkswagen Tayron pokazany w Polsce. 7 miejsc, wielki bagażnik i wciąż obecne 2.0 TDI
Volkswagen Tayron znany do niedawna głównie w Chinach, teraz będzie rozpoznawalny również w Europie. U nas samochód o tej nazwie w rzeczywistości jest powiększonym Tiguanem, który w portfolio zastępuje Tiguana Allspace.

 Naładowany nowatorskimi rozwiązaniami SUV został przedstawiony w Polsce i za chwilę trafi do sprzedaży. Pod maską nie zabraknie znanego i lubianego silnika 2.0 TDI.

Volkswagen Tayron to pełnoprawny konkurent dużych SUV-ów klasy średniej. Pojazd występujący z pięcioma lub siedmioma miejscami jest pozycjonowany pomiędzy flagowym Touaregiem a kompaktowym Tiguanem. To samochód kierowany do osób potrzebujących większej elastyczności aranżacji kabiny oraz pojemniejszej przestrzeni transportowej. Pasażerowie z tyłu mogą liczyć na osobną strefę klimatyzacji i gniazda USB-C, montowane w standardzie rolety na szyby, podgrzewane skrajne siedziska czy przesuwną kanapę z w pełni regulowanym kątem oparcia. W wersji 7-osobowej wgramolenie się na sam tył nie jest proste, a na wyjmowanych z podłogi fotelach usiąść bez kłopotu zdołają głównie dzieci.

SUV z wielkim bagażnikiem
Bagażnik w wariancie 5-osobowym połknie od 885 litrów (+200 l w stosunku do Tiguana) ładunku do aż 2090 l po położeniu oparć kanapy. Wersja 7-osobowa ze złożonymi w podłodze fotelami dysponuje litrażem wynoszącym 850 l, a przy rozłożonych siedzeniach do dyspozycji pozostaje 345 litrów. Oparcie kanapy jest dzielone na trzy części i zawiera wysuwany podłokietnik. Hybrydy ładowane z gniazdka zapewniają od 705 do 1915 litrów maksymalnej pojemności. Wyniki te są bardzo dobre, jak na samochód mierzący poniżej 5 metrów długości.

Tayron to powiększony Tiguan
Podstawą konstrukcji jest skalowana platforma MQB evo (rozwinięta platforma MQB), na której oparty został Tiguan i Passat B9. Tayron rozmiarami przewyższa Tiguana, bowiem jego długość mierzy 4792 mm (+250 mm), szerokość 1853 mm (+11 mm), wysokość 1668 mm (+10 mm), a rozstaw osi liczący 2791 mm został wydłużony o 111 mm.

Już po samym nadwoziu widać, że Tayron to pojazd inny od Tiguana, co w przypadku wycofanego Tiguana Allspace nie było takie oczywiste. Poprzednik nie miał wyrazistych znaków szczególnych i był tylko trochę wydłużonym Tiguanem, przez co klienci nawet nie mieli świadomości, że taki samochód w ogóle istnieje. W Tayronie dodatkowe milimetry nie tylko czuć we wnętrzu, ale także widać gołym okiem, kiedy spogląda się na nadwozie.

Podświetlane logotypy

O ile w Tayronie przód jest niemalże identyczny, jak w nowym Tiguanie, tak już linia boczna oraz tył wyglądają inaczej. Reflektory LED i standardowy podświetlany znaczek Volkswagena będą robić wrażenie po zapadnięciu zmroku. To samo dotyczy tylnej części nadwozia z listwą LED łączącą lampy, pośrodku której również umieszczono podświetlane logo.

Dobrze prezentuje się też ostro zarysowana linia bioder, przeprowadzona przez całe nadwozie na wysokości klamek, a także atrakcyjnie zaprojektowany, szeroki słupek C. Nadkola mające kształt zaokrąglonych kwadratów, na krawędziach zawierają plastikowe osłony. Pierwsze auto pokazane w Polsce było wersją Elegance. Osoby preferujące bardziej sporty look otrzymają do wyboru wariant stylistyczny R Line. Podstawowe obręcze kół aluminiowych mają rozmiar 17",  a największe 20".

Bogate wyposażenie podstawowe

Nowy SUV zostanie wprowadzony do sprzedaży w trzech wersjach wyposażenia - Life, Elegance i R Line. Już w bazowej odmianie Tayron ma legitymować się bardzo dobrym wyposażeniem. Obejmuje ono dziewięć poduszek powietrznych, trójstrefową automatyczną klimatyzację, 10-kolorowe oświetlenie ambientowe czy wielofunkcyjny system personalizacji wrażeń z jazdy.

System infotainment w podstawie zawiera ekran o przekątnej 32 cm z funkcją nawigacji i bezprzewodowym podłączeniem smartfonów z Apple CarPlay i Android Auto. Do kompletu cyfrowe i konfigurowalne są wskaźniki. O dobrą widoczność podczas jazdy po zmroku zadbają reflektory LED z automatycznym sterowaniem światłami drogowymi Light Assist. Tylne światła zawsze są w technologii LED 3D, a logo Volkswagena z przodu i z tyłu podświetlane.

Standardowe systemy asystujące w Tayronie obejmują adaptacyjny tempomat ACC, funkcję hamowania przed nadjeżdżającym pojazdem podczas skręcania, system zmiany pasa ruchu Side Assist, system utrzymywania pasa ruchu Lane Assist, system automatycznego hamowania awaryjnego z monitorowaniem pieszych i rowerzystów Front Assist, Park Assist Plus, kamerę cofania, rozpoznawanie znaków drogowych oraz nowy system ostrzegania podczas wysiadania. Jako rozszerzenie systemu zmiany pasa ruchu, ten ostatni może uniemożliwić otwarcie jednych z drzwi, jeśli inny użytkownik drogi zbliża się od tyłu.

Opcje wyposażenia

Opcjonalnie dostępne są reflektory matrycowe LED IQ.LIGHT HD z interaktywnymi funkcjami oświetlenia oraz asystent jazdy Travel Assist. Dostępne są również: asystent głosowy IDA zintegrowany z opartym na sztucznej inteligencji narzędziem ChatGPT (w połączeniu z opcjonalnym systemem infotainment Discover), uchylny i przesuwany panoramiczny szyberdach, system audio Harman-Kardon ze wzmacniaczem o mocy 700 W, skórzana tapicerka z elektrycznie regulowanymi fotelami z funkcją masażu i wentylacji oraz elektrycznie sterowana blokada zapobiegająca otwarciu drzwi z tyłu przez dzieci

Dwa duże wyświetlacze

System informacyjno-rozrywkowy korzysta z oprogramowania czwartej generacji (MIB4). System ma nowo opracowaną grafikę, całkiem intuicyjną strukturę menu i wywołuje wrażenie sprawnie działającego. Cyfrowy kokpit z konfigurowalnym wyświetlaczem ma przekątną 10,25". Montowany w standardzie ekran centralny ma 12,9", a opcjonalny 15". Funkcje odpowiedzialne za ustawienia wentylacji kabiny są zawsze na wierzchu, na pasku w dolnej sekcji ekranu. Nieco niżej znajdują się raczej nielubiane przez użytkowników podświetlane suwaki dotykowe od regulacji temperatury oraz suwak głośności działania systemu audio-nawigacyjnego. Obsługę trochę ułatwia możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą przycisków szybkiego dostępu.

Pokrętło Driving Experience

Tak samo, jak w Tiguanie, tunel środkowy nie jest przesadnie wysoki i sporo w nim przydatnych schowków i uchwytów. W tym obszarze najważniejszą zmianą jest całkowite wyeliminowanie dźwigni zmiany biegów. Zamiast tego elementu pojawiło się pokrętło, które nie wybiera biegów. Element ten odpowiada za sterowanie kluczowymi funkcjami, takimi jak głośność multimediów, ustawienia napędu czy oświetlenie wnętrza. Przełącznik biegów obsługujący automatyczną skrzynię DSG umieszczono w kolumnie kierownicy. Ponadto za kierownicą, która zachowała tradycyjne przyciski, dostępne są łopatki do zmiany biegów. Do obsługi funkcji kierunkowskazów i wycieraczek służy manetka na kolumnie kierownicy po lewej stronie.

Silniki eTSI, TSI, eHybrid, TDI

Po wprowadzeniu na rynek wszystkich wersji silnikowych, Volkswagena Tayrona będzie można konfigurować według różnych preferencji. Wszystkie układy napędowe zostaną sprzężone z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. Podstawowy silnik 1.5 eTSI o mocy 150 KM i 250 Nm to miękka hybryda. Układ wykorzystuje 48-woltowy rozrusznik-generator oraz akumulator litowo-jonowy. Wzrost wydajności umożliwia chwilowe poruszanie się z wyłączonym silnikiem, odzyskiwanie energii z hamowania oraz wspieranie pracy silnika poprzez częściowe wspomaganie elektryczne.

Kolejne jednostki to dwa warianty 2-litrowego motoru TSI łączonego z napędem na cztery koła 4Motion korzystającego ze sprzęgła międzyosiowego typu Haldex. Słabsza odmiana legitymuje się mocą 204 KM i 320 Nm, a mocniejsza ma 265 KM i 400 Nm. W alternatywie pozostaje wysokoprężne 2.0 TDI generujące 150 KM i 360 Nm lub 193 KM i 400 Nm. W przypadku mocniejszego diesla standardem jest napęd 4Motion. Wszystkie odmiany Tayrona z napędem na cztery koła są przystosowane do holowania przyczep o masie do 2500 kg. Architektura układu jezdnego obejmuje przednią oś MacPhersona i ulepszoną czterowahaczową oś tylną. Opcjonalnie dostępny jest adaptacyjny układ sterowania podwoziem DCC Pro (standard w wersji R Line). 

Listę domykają dwa zespoły hybrydowe typu plug-in oparte na 4-cylindrowym silniku o pojemności 1.5 l, łączone z 6-biegową przekładnią automatyczną DSG. W innowacyjnych napędach eHybrid połączono zalety napędu elektrycznego i benzynowego. Generują one moc systemową 204 KM i 350 Nm lub 272 KM i 400 Nm, która trafia na przednią oś. Dzięki akumulatorowi o pojemności netto 19,7 kWh obie hybrydy plug-in mogą przejechać na silniku elektrycznym ponad 100 km. Ich akumulatory mogą być ładowane z zewnętrznego źródła energii z mocą do 11 kW na stacjach ładowania AC lub przy pomocy wallboxa w garażu oraz z mocą do 50 kW na stacjach szybkiego ładowania DC. 

Czekamy na polski cennik

Volkswagen Tayron zostanie wprowadzony do sprzedaży w trzech wersjach wyposażenia - Life, Elegance i R Line. Polski cennik poznamy pod koniec listopada, kiedy zostanie uruchomiony konfigurator wraz z otwarciem przyjmowania zamówień. Potencjalnym klientom z pewnością spodoba się fakt, że samochód może być napędzany przez tradycyjne silniki łączone z napędem czterech kół, w tym te zasilane olejem napędowym. Z tego rodzaju paliwa kierowcy jeszcze długo nie będą chcieli zrezygnować. W czasach, kiedy rynek aut z dieslami pod maską się kurczy, warto docenić, że Volkswagen wciąż utrzymuje znaną i lubianą technologię TDI.

Support Ukraine