Wadliwa pompa wysokiego ciśnienia w autach marki Toyota

6 miesięcy temu - 2 czerwca 2025, DailyDriver
Wadliwa pompa wysokiego ciśnienia w autach marki Toyota
Wadliwe pompy paliwa wysokiego ciśnienia to poważna wada aut marki Toyota takich jak C-HR, Auris czy Corolla, które wyposażone były m.in. w silnik 1.2 Turbo 116 KM. Objawy awarii są pokrewne do innych usterek, a do tego koszt nowej pompy jest ogromny, dlatego ważna jest prawidłowa diagnostyka.

Toyota przeprowadziła nawet akcję serwisową na pompy wysokiego ciśnienia, ale nie każde auto kwalifikuje się do darmowej jej wymiany.Toyota przeprowadziła nawet akcję serwisową na pompy wysokiego ciśnienia, ale nie każde auto kwalifikuje się do darmowej jej wymiany.

Samochody Toyoty uważane są za bezawaryjne, a przez to tanie w eksploatacji. Ale nowsze modele maja coraz bardziej zaawansowane i skomplikowane rozwiązania, co nie pozostaje bez wpływu na koszty napraw. Jedną z najdroższych awarii jaką może zaliczyć Toyota wyposażona w silnik 1.2 Turbo 116 KM 8NR-FTS jest usterka pompy wysokiego ciśnienia. Gdy do tego dojdzie, naprawa pochłonie 5-cyfrową kwotę, co jest zaskakujące, bo nawet w autach BMW i Mercedesa, koszty są kilkukrotnie niższe.

Objawy uszkodzonej pompy wysokiego ciśnienia
Uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia paliwa może dawać szereg objawów, które początkowo bywają trudne do jednoznacznego rozpoznania. Jednym z pierwszych sygnałów może być utrata mocy silnika, szczególnie podczas przyspieszania lub jazdy pod obciążeniem. Silnik może pracować nierówno, szarpać lub mieć trudności z utrzymaniem stałych obrotów. Często występują także problemy z uruchamianiem silnika, zwłaszcza na zimno, ponieważ pompa nie zapewnia odpowiedniego ciśnienia paliwa w układzie wtryskowym.

Pompa wysokiego ciśnienia w modelu Toyota C-HR 1.2 Turbo to duży problem. Jest awaryjna i droga w naprawie.

W kabinie może pojawić się zapach benzyny, co sugeruje nieszczelność i możliwy wyciek paliwa z uszkodzonej pompy. Jeśli problem jest zaawansowany, możliwe jest nawet zatrzymanie pracy silnika podczas jazdy, co stwarza poważne zagrożenie bezpieczeństwa. W skrajnych przypadkach, w obecności źródła zapłonu, nieszczelna pompa może doprowadzić do pożaru w komorze silnika, dlatego ignorowanie objawów może mieć poważne konsekwencje.

Uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia paliwa w silniku Toyoty 1.2 Turbo – przyczyny
W pompie wysokiego ciśnienia zastosowanej w niektórych modelach Toyoty (np. C-HR z silnikiem 1.2 Turbo) wykryto wadę produkcyjną polegającą na niedostatecznym dociśnięciu elementów pompy podczas montażu. Oznacza to, że niektóre części wewnętrzne nie zostały odpowiednio zamocowane. W wyniku tego cylinder pompy, czyli część, w której porusza się tłok tłoczący paliwo, może się przesuwać lub przemieszczać, choć powinien być sztywno osadzony. Ten niepożądany ruch powoduje tarcie i zużycie materiału pomiędzy cylindrem a obudową pompy.

Z czasem prowadzi to do wzrostu naprężeń (czyli sił działających na części) wewnątrz pompy, szczególnie na zawory odpowiedzialne za przepływ paliwa. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do przesunięcia gniazda zaworu (czyli elementu, w którym zawór jest zamocowany). W wyniku tych naprężeń spaw (zgrzew) łączący zawór z korpusem pompy może pęknąć. Jeśli do tego dojdzie, może nastąpić wyciek paliwa z pompy do komory silnika. Taki wyciek, zwłaszcza w obecności wysokiej temperatury i elementów elektrycznych w silniku, zwiększa ryzyko pożaru.

Które Toyoty miały wadliwe pompy wysokiego ciśnienia?
Wadliwe pompy wysokiego ciśnienia były  stosowane w kilku silnikach Toyoty. Najpopularniejszy było motor 1.2 Turbo 116 KM o oznaczeniu 8NR-FTS. Oprócz niego problemy z pompą wysokiego ciśnienia miały też silniki 2.0 Turbo (8AR-FTS), a w ograniczonym stopniu nawet 2.5 Hybrid (A25A-FXS).

Warto zwrócić też uwagę na fakt, że awaryjne pompy wysokiego ciśnienia dotyczyły też samochodów Lexusa. Oczywiście w tym przypadku źródłem ich napędu nie były silnik 1.2 Turbo 8NR-FTS, bowiem tak małe silniki nie były oferowanych w tych autach. Problem występował w popularnych jednostkach dwulitrowych z turbodoładowaniem. Niestety, producent miał problemy z tymi pompami także w innych silnikach, do których potrafił je montować, dlatego w przypadku awarii pompy w Lexusach czy Toyotach, należy pytać w serwisie ASO czy przypadkiem dany egzemplarz nie został objęty akcją serwisową.

Wbrew pozorom, wadliwe pompy wysokiego ciśnienia w silnikach Toyoty i Lexusa to problem na ogromną skalę. Toyota objęła akcja serwisową przynajmniej 697 000 egzemplarzy z serii Auris, C-HR i Corolla wyprodukowanych w latach 2017–2022. Sęk w tym, że akcja serwisowa skupia się na potencjalnym ryzyku pożaru, stąd konieczność jej przeprowadzenia. Ale z naszego doświadczenia wynika, że pompy wysokiego ciśnienia w Toyotach, nawet jeśli nie przeciekają, to ulegają awarii, generując ogromne koszty napraw.

Koszt pompy wysokiego ciśnienia Toyota 1.2 Turbo 116 KM
Najbardziej szokuje jednak cena pompy wysokiego ciśnienia paliwa do silnika Toyoty 1.2 Turbo 116 KM. W przypadku modelu C-HR, który pojawił się w naszym warsztacie, za nową pompę trzeba zapłacić 10 015,78 zł. Tak, ponad 10 tysięcy złotych! Cena jest zatrważająca i znacznie wyższa niż w przypadku innych aut na rynku, nawet tych znacznie bardziej renomowanych z segmentu Premium. Dla porównania nowa pompa wysoko-ciśnieniowa do sportowego BMW M4 Competiotion kosztuje 5553 zł, a mówimy o samochodzie, który ma silnik 3.0 R6 o mocy aż 510 KM.Z kolei do Mercedesa Klasy C z silnikiem 1.5 turbo w układzie miękkiej hybrydy, pompa kosztuje już tylko 2500 złotych czyli 4 razy mniej niż do Toyoty.

Pompa wysokiego ciśnienia do Toyoty C-HR 1.2 Turbo kosztuje ponad 10 000 zł. To 4 razy więcej niż do nowego Mercedesa C180 z silnikiem 1.5 Turbo.

Natomiast najbardziej zaskoczyła nas Cupra Terrarar. Wyposażona w napęd hybrydowy typu plug-in o mocy 204 KM, opiera się ona na benzynowym silniku 1.5 TSI. Motor ten pochodzi z najnowszej II-generacji jednostek z rodziny EA211, które wyróżnia m.in. zwiększone do 350 barów ciśnienie wtrysku paliwa. Mimo tego to właśnie do tego silnika pompa wysoko-ciśnieniowa jest najtańsza, bo oryginalna z ASO Cupry kosztuje tylko 1920 złotych, czyli 5 razy mniej niż do Toyoty C-HR. A to już pokazuje nam dobitnie, jak przesadzona jest cena pompy w Toyocie.

Support Ukraine