Z kolei 31 proc. Polaków wskazuje na trudności w znalezieniu używanego środka transportu w dobrym stanie, a 24 proc. respondentów - na problem wysokich kosztów finansowania.
"W naszym badaniu respondenci wskazali największe wyzwania związane z zakupem auta, jednak w zależności od wieku czy płci są one różne" -stwierdziła Anna Fidowicz z SCM. Wskazała, że "dla aż 81 proc. seniorów najbardziej palącym problemem są zbyt wysokie ceny pojazdów. Z kolei dla 50 proc. osób w wieku 18-29 lat jest to znalezienie używanego środka transportu w dobrym stanie. (... )Różnice dostrzegamy także między kobietami a mężczyznami. Panie znacznie częściej (48 proc.) odczuwają wysokie koszty utrzymania pojazdu niż panowie (37 proc.)" - wskazała Fidowicz.
Próbując zaoszczędzić Polacy najczęściej szukają tańszych opcji serwisowych i ubezpieczeniowych (36 proc.), dotyczy to szczególnie osób w wieku 50-59 lat, wśród których jest to 51 proc. Drugą najbardziej popularną metodą jest zmniejszenie częstotliwości jazdy – odpowiedziało tak 19 proc. badanych. Taka forma oszczędności jest najbliższa seniorom; z częstych podróży samochodem zrezygnowało już 34 proc. osób 60plus - stwierdza raport. Z kolei 16 proc. respondentów rozważa wymianę auta na bardziej ekonomiczne. Jak wynika z badania, większość osób decyduje się na zmiany, aby zmniejszyć koszty, na ich zaakceptowanie zdecydowała się jedna czwarta badanych, która korzysta ze swojego pojazdu tak jak wcześniej.
Jak wynika z raportu, przy zakupie samochodu 58 proc. Polaków korzysta z oszczędności; dla 18 proc. badanych najatrakcyjniejszą formą finansowania auta jest leasing klasyczny, który gwarantuje rozłożenie kwoty na opłatę wstępną, a następnie miesięczne raty. Ta forma jest najpopularniejsza wśród dwudziestolatków – deklaruje tak 24 proc. z nich. Według 14 proc. badanych najbardziej opłacalny jest kredyt bankowy oraz gotówkowy. Mniejszym zainteresowaniem cieszy się wynajem długoterminowy, na który wskazało 8 proc. ankietowanych. Taka forma jest częściej preferowana przez mężczyzn (12 proc.) niż kobiety (3 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 23-30 października br. na 1000 osób posiadających samochód. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).