Zakup samochodu. Sprzedaż rośnie, ale...

4 lata, 1 miesiąc temu - 12 października 2020, Motofakty
Zakup samochodu. Sprzedaż rośnie, ale...
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika,

 że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła we wrześniu 2020 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (sierpnia 2020 roku). Skumulowana liczba rejestracji po dziewięciu miesiącach 2020 r. jest jednak niższa od tej zanotowanej w 2019 roku.

Choć negatywny wpływ pandemii koronawirusa na rynek nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t nadal jest odczuwalny, we wrześniu liczba zarejestrowanych pojazdów była wyższa zarówno wobec rezultatów osiągniętych w sierpniu, jak i w stosunku do analogicznego miesiąca w roku ubiegłym.

Obserwowany wzrost liczby rejestracji we wrześniu, liczony rok do roku, to przede wszystkim efekt niskiej bazy (rezultatu osiągniętego we wrześniu ub.r.). Niewielka sprzedaż w dziewiątym miesiącu 2019 roku wiązała się ze zmianami w przepisach dotyczących pomiarów zużycia paliwa WLTP oraz wejściem w życie we wrześniu ub.r. nowej normy emisji spalin - EURO 6d-TEMP. Sytuacja ta spowodowała wpierw niezwykłą, jak na okres wakacyjny, intensywność sprzedaży w lipcu i sierpniu 2019 roku (szczególnie pojazdów, które nie spełniały nowych, obowiązujących od września, norm), a następnie zaowocowała znacznym spadkiem liczby rejestracji w następnym miesiącu (wrześniu 2019 roku).

Według prognoz IBRM Samar, sprzedaż w 2020 roku w Polsce samochodów o DMC do 3,5T wyniesie ok. 478 tys. egzemplarzy. W przypadku samochodów osobowych szacunki wskazują na 420 tys. aut, a pojazdów dostawczych – 58 tys. egzemplarzy.

Nowe samochody. Ile zarejestrowano?
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, we wrześniu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 43 222 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 9,45% (+3 731 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 9,31% (+3 682 szt.) więcej niż w sierpniu 2020 roku. Dane skumulowane (335 471 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 27,37% (-126 421 szt.).
Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotował Opel - o 57,45%.

Około 7,63% aut (3 300 szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce we wrześniu 2020 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to spadek wobec poprzedniego miesiąca.

Poziom reeksportu w porównaniu do września 2019 wzrósł o 19,22%. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który we wrześniu 2020 roku wchłonął niecałe 40 tys. aut. Wynik ten również może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji nie wszystkie dane były już dostępne.

Rynek samochodów osobowych
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że we wrześniu 2020 r. zarejestrowano w Polsce 38 147 samochodów osobowych, o 7,99% (+2 822 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 9,89% (+3 434 szt.) więcej niż w sierpniu 2020 r. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce dotychczas 295 120 samochodów osobowych, o 28,16% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-115 708 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła sierpień 2020 roku na 7. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji. Wartość wskaźnika na poziomie 67 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (90 samochodów na 1000 mieszkańców), Czechy (128 szt. na 1000 mieszkańców) oraz Słowenia (195 szt. na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w sierpniu 2020 roku (ostatnie dostępne dane) 147 zarejestrowane samochody na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (we wrześniu br. ok. 3 300 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda inaczej. Liczba zarejestrowanych w tym miesiącu aut osobowych, które pozostały w kraju to około 35 tys. szt. Udział reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 8,65%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie wyższy.

Nadal przodują firmy
We wrześniu 2020 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 23,39%. Udział firm osiągnął poziom 76,61%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 29 226 aut. Udział klientów firmowych w 2020 roku wyniósł 71,13%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych". Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Uwzględnienie reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 3 300 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została lub zostanie wywieziona za granicę.

Tylko Audi zwyżkuje
Jedna z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowała wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2020 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku: Audi o 3,94%, pozostałe marki zanotowały spadek w tym największy - Opel, o 60,55%.

Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2020 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 42 083 auta tej marki, o 7,50% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 14,26%.

Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 40 257 szt., o 18,92% mniej niż w 2019 roku. Udział marki wyniósł 13,64%.

Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. W 2020 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 24 608 samochodów, o 39,14% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,34%.

Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 17 444 szt., o 20,48% mniej niż w 2019 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,91%.

Na piątej pozycji znalazło się Renault. W 2020 r. zarejestrowano dotychczas 14 655 aut tej marki, o 28,14% mniej niż w 2019 roku. Udział marki w rynku wyniósł 4,97%.

Najczęściej kupowanym modelem w 2020 roku jest Skoda Octavia (13 022 szt.; -13,35% r/r), za którą uplasowała się Toyota Corolla (12 600 szt.; -6,69% r/r) oraz Toyota Yaris (10 509 szt. +7,36% r/r), następnie Skoda Fabia (9 265 szt.; -28,77/r), a za nią Dacia Duster (8 204 szt.; -32,60% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (5 729 szt.; +19,43%), na drugim miejscu - Dacia Duster (3 762 szt.; -50,26%), na trzecim Toyota Corolla – (3 176 szt.; -18,50%), na czwartym – Skoda Fabia (2 480 szt.; -39,44%), a na piątym – Skoda Octavia (2 357 szt.; -16,15%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Skoda Octavia (10 665 szt.; -12,71%). Na drugim miejscu jest Toyota Corolla (9 424 szt.; -1,90%), na trzecim Skoda Fabia (6 785 szt.; -23,87%), czwartym – Toyota Yaris (4 780 szt.; -4,25%), piątym – Renault Clio (4 690 szt.; -9,20%).

Support Ukraine