Kojarzysz markę Chery? Osoby zainteresowane motoryzacją mogły już gdzieś to słowo usłyszeć. To chiński producent, który istnieje od 1997 r., zamierzający w końcu podbić europejskie rynki, w tym polski. To już nawet nie są zapowiedzi, bowiem nowa marka Omoda, należąca właśnie do Chery, w III kwartale 2023 r. rozpocznie sprzedaż w naszym kraju. Dziś Chińczycy są już m.in. w Meksyku, Izraelu oraz Kuwejcie, a ich marka zyskuje na popularności. W I kwartale 2023 r. Omoda sprzedała 13 tys. samochodów.
Omoda 5: silniki turbo i zaawansowane bezpieczeństwo
Co istotne dla polskiego rynku, producent nie debiutuje autami elektrycznymi, jak to ostatnio bywa, a spalinowymi. Omoda 5 będzie napędzana turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,6 l z automatyczną skrzynią biegów. Motor ma moc 197 KM i moment obrotowy na poziomie 290 Nm. W kwestii przeniesienia napędu — dostępna będzie przekładnia dwusprzęgłowa (DCT).
Producent obiecuje, że samochód spełnia normy bezpieczeństwa, a w testach zderzeniowych Euro NCAP zdobył komplet gwiazdek. W aucie ponadto znajdą się zaawansowane systemy, m.in. asystent utrzymania na pasie ruchu, ostrzeżenie przed kolizją, autonomiczne hamowanie przed przeszkodą, adaptacyjny tempomat i automatyczne przełączanie świateł mijania na drogowe. Wszystko to, co znamy z europejskich samochodów.
Stylistyka Omoody 5 także nadąża za europejskimi trendami. Auto jest dynamicznie wystylizowane, nawiązuje nieco do Lexusa, ale można też zobaczyć w nim trochę Nissana, czy nawet Cupry. To jednak autorska stylistyka chińskiego producenta i trzeba przyznać, że dość udana.
W środku nie zabraknie dużego ekranu z multimediami obsługującymi Android Auto i Apple CarPlay. Zgodnie z modą, ekrany cyfrowych zegarów i multimediów będą przykryte jedną taflą szkła. Oba wyświetlacze mają przekątną 10,25 cala. Producent obiecuje też "wysokiej jakości akustykę".
Do końca 2023 r. chcą wejść na wiele rynków
Chińczycy mają świadomość zmian, jakie zachodzą w motoryzacji, dlatego w przyszłości ma się pojawić również samochód elektryczny. Premiery nowych modeli mają się odbyć pod koniec kwietnia.
Do końca 2023 r. Omoda ma zawitać na terenie ponad 30 rynków na świecie, m.in. na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Łacińskiej i oczywiście na terenie Unii Europejskiej.
Co z tego wyjdzie? Zobaczymy, choć z pewnością producentowi nie będzie łatwo przebić się przez bardzo silną konkurencję w Europie, jednak popularność coraz to nowszych chińskich samochodów stale rośnie.