Czy diesel jest mniej uciążliwy dla kieszeni? Nic z tego. Holendrów kosztuje równowartość blisko 2990 zł miesięcznie. Najmniej, równowartość niecałych 1600 zł, eksploatacja samochodu z silnikiem wysokoprężnym kosztuje Węgrów.
Skąd aż tak duży rozstrzał wyników?
Biorąc pod uwagę całą Europę, średni miesięczny koszt użytkowania małego lub średniego samochodu może różnić się nawet o 344 euro. Eksploatacja aut z silnikiem benzynowym jest najdroższa w Norwegii (708 euro), we Włoszech (678 euro) oraz Danii (673 euro). Diesel kosztuje najwięcej w Holandii (695 euro). Tuż za nią plasują się Finlandia (684 euro) oraz Norwegia (681 euro). Warto zauważyć, że w krajach Europy Wschodniej takich jak Węgry, Czechy i Rumunia, koszty użytkowania samochodu zarówno z silnikiem benzynowym, jak i diesla są zdecydowanie niższe i zaczynają się od 369 euro miesięcznie.
Właściciele samochodów mają niewielki wpływ na koszty
Od momentu zakupu do momentu sprzedaży samochodu głównym kosztem w wydatkach TCO (Total Cost of Ownership) jest utrata wartości pojazdu. W Europie średni koszt amortyzacji w przypadku małych i średnich samochodów stanowi 37% kosztów ogółem. Na Węgrzech stosunkowo niskie całkowite koszty, przypisać można głównie niskiej cenie zakupu pojazdu, co pozytywnie wpływa na koszt amortyzacji. Podatek drogowy i podatek VAT stanowią 20%, podczas gdy paliwo ma 16% udział w całości ponoszonych co miesiąc kosztów. To oznacza, że właściciele samochodów mają stosunkowo niewielki wpływ na wysokość kosztów, jako że 84% wszystkich opłat stanowią koszty stałe.
W sześciu na dwadzieścia cztery badane kraje europejskie, posiadanie pojazdu z silnikiem Diesla jest droższe niż w przypadku silnika benzynowego. Mimo że sama cena oleju napędowego na stacji jest niższa niż cena benzyny, szereg czynników - w tym wyższe podatki, droższe ubezpieczenie lub opłaty za serwisowanie - wpływa na zwiększone całkowite koszty korzystania z pojazdów z silnikiem wysokoprężnym.
Duża rola podatków związanych z ochroną środowiska
Badanie pokazuje także, iż koszt posiadania samochodu jest ściśle związany z wysokością podatków i jest on najwyższy w tych krajach, gdzie podatki (drogowe oraz VAT) stanowią największe obciążenie (Włochy, kraje nordyckie, Holandia). Odzwierciedla to presję na ochronę środowiska w tych krajach i związane z nią stawki podatku. Na przykład w Holandii udział podatku VAT i podatku drogowego stanowi 31% całkowitych kosztów użytkowania samochodu z dieslem. Jeśli chodzi o pojazdy z silnikiem benzynowym, Norwegia jest niekwestionowanie najdroższym krajem pod względem wysokości podatków, które stanowią aż do 29% kosztów ogółem.
– Amortyzacja i brak kontroli nad kosztami samochodu to dwa główne czynniki, które stawiają znak zapytania o korzyści płynące z posiadania samochodu versus korzyści, które oferuje leasing lub inne formy mobilności takie jak np. car sharing. Obecność naszej firmy w całym łańcuchu wartości przemysłu motoryzacyjnego – połączona z globalną skalą działalności – pozwala nam zarządzać pojazdami w sposób niezwykle konkurencyjny cenowo dzięki czemu leasing i wynajem samochodu są dla klientów rozwiązaniem znacznie tańszym niż zakup pojazdu na własność – mówi Tex Gunning, dyrektor generalny LeasePlan.
Przyszłość branży leasingowej kształtowana jest przez rozwój gospodarczy, technologiczny i społeczny. Raport CarCost Index 2016 analizuje ogólne koszty posiadania i używania samochodu w 24 krajach takich jak: Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Luksemburg, Holandia, Norwegia, Polska, Portugala, Rumunia, Rosja, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Turcja i Wielka Brytania.
Pod lupę brane są koszty wynikające z posiadania małego lub średniego auta (np. Renault Clio, Opla Corsa, Volkswagena Golfa czy Forda Focusa). Badanie porównuje najważniejsze elementy ponoszonych opłat związanych z posiadaniem samochodu, takich jak cena zakupu, koszty amortyzacji, naprawy i serwis pojazdu, ubezpieczenie, podatki oraz wydatki na paliwo, opony zimowe w przypadku, gdy wymagają tego przepisy prawa. Analiza została przygotowana na podstawie kosztów ponoszonych w okresie pierwszych trzech lat użytkowania pojazdu, którego roczny przebiegiem wynosi 20 000 km.
Od momentu zakupu do momentu sprzedaży samochodu głównym kosztem w wydatkach TCO (Total Cost of Ownership) jest utrata wartości pojazdu