Nowe samochody. Jakie auta kupują Polacy?

8 lat, 3 miesiące temu - 7 września 2016, Motofakty
Giełda samochodowa, Poznań Lata 80., Polska
Giełda samochodowa, Poznań Lata 80., Polska
Mocniejsze zakończenie po słabym początku ostatniego miesiąca, wzniosły rezultaty sierpnia o 24,3% ponad poziom z analogicznego miesiąca 2015 r. Zarejestrowano 33 735 nowych samochodów osobowych i dostawczych.

W grupie samochodów osobowych w sierpniu 2016 r. przybyło 28 323 szt., to więcej od rezultatu sprzed roku o 4,8 tys. szt. (20,2%) jednak mniej o 2,9 tys. (-9,4%) od uzyskanego miesiąc wcześniej. Powtórzyło się charakterystyczne sezonowe zmniejszenie liczby rejestracji. Proporcje pomiędzy kategoriami nabywców rozłożyły się podobnie, jak w sierpniu ubiegłego roku. Nabywcy indywidualni zarejestrowali 30,1% całej puli wydanych samochodów (30,3% w ub.r.). Ich zakupy wyniosły 8 536 szt. i były o 7,1% (-656 szt.) mniejsze niż w lipcu br. ale tempo wzrostu rok do roku wyniosło +19,7%. Klienci instytucjonalni byli tylko nieznacznie bardziej dynamiczni ale ich zakupy były ponad dwa razy większe niż indywidualnych klientów i wyniosły 19,8 tys. szt. (+20,4%). Jednak wolumen ich zakupów skurczył się w porównaniu z lipcem o 10,3% (-2,3tys. szt.).

W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t w sierpniu br. odnotowaliśmy 5 412 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów. Zmiana wymagań dla nowo rejestrowanych samochodów kategorii N1, która weszła od września br. wpłynęła zasadniczo na wyniki ostatniego miesiąca. Tempo wzrostu rok do roku w tej grupie pojazdów osiągnęło, poziom 51,5%. Ostatni miesiąc zamknął się nietypowo dla tej pory roku wysokim rezultatem – wypracowano 3. miesięczny rezultat tego roku. Zazwyczaj jest to jeden z najsłabszych miesięcy roku. W porównaniu do rezultatu sprzed miesiąca zarejestrowano więcej samochodów o 22,4% (+992 szt.). Nadwyżka nad ubiegłorocznym rezultatem wyniosła 1 840 szt. i był to najlepszy sierpień ostatnich dziesięciu lat. Od początku roku przybyły 39 643 nowe samochody dostawcze o DMC do 3,5 t. Jest to o 23,1% więcej niż w analogicznym czasie 2015 r.

Wśród aut osobowych kupowanych w sierpniu 2016 r zarówno przez klientów instytucjonalnych jak i indywidualnych, Skoda powróciła na pozycję lidera. Na drogi wyjechało 3 334 nowe samochody tej marki, co przełożyło się na 31% wzrost i 11,8% udział. Volkswagen przed miesiącem pierwszy teraz zakończył sierpień na drugiej pozycji z wynikiem 2 898 nowych samochodów w rejestrach (+24%; 10,2% udz.). Na trzecim miejscu była Toyota (2 638;+5,8%). Osiągnęła 9,3% udział. Czwarte miejsce w rankingu bez zmiany zajął Opel z liczbą 2 275 nowych rejestracji (+28,3%) i udziałem w rynku 8,0%. Ford niezagrożenie zamknął ostatni miesiąc na piątej pozycji z wynikiem 1 989 samochodów (+15,9%).

W ogólnym rankingu modeli, w sierpniu 2016 r. podobnie, jak miesiąc wcześniej na pierwszym miejscu była Octavia (1 144; +19,4%). Następne zajęła Astra (1009; +49,7%) która na przestrzeni ostatniego miesiąca zamieniła się z Fabią (904;+22,2%). Czwarte przypadło dla Golfa (749; +10,8%) a piąte dla Auris (692), którą wybrało jednak mniej klientów niż przed rokiem (-12,7%) ale więcej niż w lipcu (+4,1%).

Nabywcy indywidualni najczęściej wybierali auta marki Opel, Volkswagen, Toyota, Skoda oraz Kia, a wśród tej grupy największą popularnością cieszyły się modele takie jak Opel Astra, Opel Mokka, Opel Corsa, Skoda Fabia oraz Dacia Duster. Skoda, Volkswagen, Toyota, Ford oraz Opel to natomiast najczęściej wybierane marki w sierpniu przez nabywców instytucjonalnych. Ci najchętniej wśród modeli decydowali się na wybór Skody Octavii, Skody Fabii, Opla Astry, Volkswagena Golfa oraz Toyoty Auris.

Od początku roku zarejestrowano 270 313 samochodów osobowych, czyli o 17,0% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Do firm rejestrujących na regon dostarczono w tym czasie 180,4 tys. szt. czyli o blisko jedną czwartą (+23,3%) więcej niż przed rokiem (+34,1 tys. szt.). Udział tej grupy klientów sięgnął 66,7% i przekroczył o 3,4 pkt. proc. wypracowany w tym czasie udział w ub.r. Najsilniejszą grupę stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Skupiły one 43,5% całego rynku (65,1% w rejestracjach nabywców instytucjonalnych), czyli więcej o blisko 2 pkt. proc. niż przed rokiem. Za nią są rejestracje dealerów lub innych podmiotów prowadzących sprzedaż, które razem przekroczyły 13,9% w całym rynku podczas, gdy rok wcześniej w tym samym czasie 12,4%.

W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych od początku roku pierwsza piątka marek była nadal niezagrożona. Pierwsze miejsce i udział 13,7% trzyma Skoda (24 716; +25,9%). Drugi Volkswagen (19 991; +31,3%) skupił 11,1% tej części rynku, trzecia Toyota (16 525; +19,0%) z udziałem 9,2%. Następny Ford (14 681; +20,1%). Pierwszą piątkę zamknął Opel (11 960; +12,8%). Wśród najpopularniejszych modeli w tej grupie po sierpniu br., ranking do czwartego miejsca nadal nie zmienił się. Pierwsza Octavia (8 949; +16,4%), druga Fabia (6 775; +64,9%), trzeci Golf (6 088; +15,2%) i czwarta Astra (5 572; +23,5%). Dalej znowu roszada w porównaniu z sytuacją sprzed miesiąca – piąty Focus (5 140; +4,7%) a Passat (5 073; +20,7%) spadł na szóste.

W grupie nabywców indywidualnych nowe rejestracje wyniosły w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy ponad 89,9 tys. szt. (+6,1%). Ich udział w rynku stopniowo obniża się i po sierpniu wynosi 33,3% podczas, gdy rok wcześniej wynosił 36,7%. Najbardziej popularna w tej grupie od początku br. jest Toyota (10 472; +13,5%). Następnie Opel (10 350; +8,5%). Najwięcej straciła w pierwszej piątce, trzecia - Skoda (9 167; -6,8%), która przed rokiem o tej porze była pierwsza. Volkswagen utrzymał czwarte miejsce i wzmocnił wzrost (6 980;+6,5%) po przełamaniu spadku z wcześniejszych miesięcy. Kia zdecydowanie  piąta w tej części rynku (6644; +3,8%). Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku b.r. jest Astra (3929), która wzmocniła nabywców indywidualnych w skali roku o 65,3%. Następnie Yaris (3587; +14,9%) i Fabia (3049) mimo spadku -17,0%.

Rejestracje nowych samochodów osobowych przez klientów indywidualnych w sierpniu 2016 roku. Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Lp.

Model

Ogółem egzemplarzy

Udział

1.

Opel Astra

316

3,7%

2.

Opel Mokka

220

2,6%

3.

Opel Corsa

215

2,5%

4.

Skoda Fabia

207

2,4%

5.

Dacia Duster

203

2,4%

6.

Skoda Octavia

202

2,4%

7.

Toyota Yaris

194

2,3%

8.

Fiat Tipo

191

2,2%

9.

Kia Sportage

178

2,1%

10.

Hyundai Tucson

175

2,1%

Support Ukraine