Polska przez kilka miesięcy była głównym źródłem importu używanych aut na Ukrainę. W okresie tzw. zerowej odprawy celnej na wschód wyeksportowano blisko 100 tys. używanych aut. Jakie model cieszyły się największą popularnością?
Od kwietni do lipca 2022 roku, czyli w czasie, kiedy na Ukrainie zniesiono cło na importowane samochody używane, a Polska stała się głównym dostawcą pojazdów z drugiej ręki dla ukraińskich rodzin. Instytut IBRM Samar sprawdził, które modele cieszyły się największym powodzeniem.
Aby ocenić realną wielkość polsko-ukraińskiego rynku motoryzacyjnego, eksperci instytutu porównali mocno niedoszacowane polskie dane dotyczące samochodów wyrejestrowanych w związku z eksportem za granicę z ukraińskimi danymi dotyczącymi odprawy celnej. Co ciekawe w okresie tzw. zerowej odprawy celnej w Polsce było prawie 5 razy mniej takich operacji, w porównaniu z danymi ukraińskich służb celnych dotyczących samochodów, gdzie Polska była wskazana jako kraj importu.
Z czego to wynika? Według ekspertów Samar różnica wynika z prostego faktu. Wiele z aut, któe ttrafiły w tym czasie do Ukrainy, to samochody sprowadzone z zachodu przez Polaków, ale nie zarejestrowane jeszcze nad Wisłą.
Jakie samochodu Ukraińcy sprowadzają z Polski?
Okazuj się, że gusta Ukraińców są zbliżone do polskich. Po analizie aut wyrejestrowanych w Polsce i ukraińskich danych celnych widać wyraźnie, że największym zainteresowaniem cieszyły się modele z grupy Volkswagena. Najwięcej było Volkswagenów Passatów i Golfów, a najniższe miejsce na podium zajęła Skoda Octavia.
Oto pełna lista najczęściej eksportowanych na Ukrainę modeli, wraz z wiekiem i średnią wartością celną:
- Volkswagen Passat — 6533 sztuki, średnia wartość celna 1472 USD, średni rok produkcji 2005
- Volkswagen Golf — 4720 sztuk, średnia wartość celna 1146 USD, średni rok produkcji 2003
- Skoda Octavia — 3606 sztuk, średnia wartość celna 1690 USD, średni rok produkcji 2006
- Audi A4 — 2969 sztuk, średnia wartość celna 1783 USD, średni rok produkcji 2004
- Renault Scenic — 2703 sztuki, średnia wartość celna 1267 USD, średni rok produkcji 2006
- Renault Megane — 2566 sztuk, średnia wartość celna 1363 USD, średni rok produkcji 2006
- Opel Astra — 2512 sztuk, średnia wartość celna 1344 USD, średnia rok produkcji 2006
- Opel Zafira — 2343 sztuki, średnia wartość celna 1433 USD, średni rok produkcji 2006
- Ford Focus — 2306 sztuk, średnia wartość celna 1398 USD, średni rok produkcji 2007
- BMW serii 3 — 2216 sztuk, średnia wartość celna 1703 USD, średni rok produkcji 2003
- Volkswagen Touran — 2130 sztuk, średnia wartość celna 1856 USD, średni rok produkcji 2006
- Audi A6 — 2095 sztuk, średnia wartość celna 2393 USD, średni rok produkcji 2005
- Toyota Avensis — 1599 sztuk, średnia wartość celna 1874 USD, średni rok produkcji 2005
- Skoda Fabia — 1417 sztuk, średnia wartość celna 1213 USD, średni rok produkcji 2006
- Opel Vectra — 1406 sztuk, średnia wartość celna 1274 USD, średni rok produkcji 2005
Po przywróceniu odprawy celnej import znacznie zmalał - według danych Instytutu Samar, aż 26-kronie. Zmienił się też mocno ranking najczęściej importowanych z polski modeli. Co ciekawe w pierwszej dziesiątce znalazł się też elektryk – Nissan Leaf. Pierwszą trójkę stanowią teraz: Volkswagen Golf, Renault Megane i Skoda Octavia.
Oto Top 15 używanych samochodów wyeksportowanych z Polski na Ukrainę w okresie lipiec-wrzesień, po anulowaniu „zerowej" odprawy celnej, wygląda tak:
- Volkswagen Golf — 444 sztuki, średnia wartość celna 1108 USD, średni rok produkcji 2007
- Renault Megane — 366 sztuk, średnia wartość celna 1681 USD, średni rok produkcji 2010
- Skoda Octavia — 318 sztuk, średnia wartość celna 1775 USD, średni rok produkcji 2009
- Volkswagen Passat — 292 sztuki, średnia wartość celna 2440 USD, średni rok produkcji 2010
- Renault Scenic — 263 sztuki, średnia wartość celna 1225 USD, średni rok produkcji 2008
- Nissan Leaf — 191 sztuk, średnia wartość celna 9537 USD, średni rok produkcji 2015
- Volkswagen Touran — 132 sztuki, średnia wartość celna 1704 USD, średni rok produkcji 2007
- Skoda Fabia — 130 sztuk, średnia wartość celna 921 USD, średnia rok produkcji 2007
- Ford Focus — 126 sztuk, średnia wartość celna 1669 USD, średni rok produkcji 2009
- Renault ZOE — 124 sztuki, średnia wartość celna 9 294 USD, średni rok produkcji 2016
- Opel Zafira — 121 sztuk, średnia wartość celna 1351 USD, średnia rok produkcji 2007
- Opel Astra — 116 sztuk, średnia wartość celna 997 USD, średni rok produkcji 2006
- Nissan Qashqai — 89 sztuk, średnia wartość celna 3536 USD, średni rok produkcji 2010
- Audi A4 — 77 sztuk, średnia wartość celna 1639 USD, średni rok produkcji 2004
- Dacia Logan — 74 sztuki, średnia wartość celna 1.020 USD, średni rok produkcji 2009